Celica GT4 st165 vill inte alltid gå runt på startmotorn

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Celica GT4 st165 vill inte alltid gå runt på startmotorn

Inlägg av grusmacka »

Min Celica GT4 st165 -88 är bråkig med mig lite då och då. Så här beter sig den när jag försöker starta på ett ungefär:

- Startmotorn reagerar direkt när jag vrider om nyckeln och startar som den ska (ca 70% av fallen)
- Startmotorn tar mellan 0.5-2 sek på sig från att jag vrider om nyckeln tills att startmotorn börjar jobba (20% av fallen)
- Startmotorn reagerar inte alls då jag vrider om nyckeln. Händer det en gång så kan jag försöka starta den 10 ggr efter utan positivt resultat. Då har det fungerat att bilen fått "vila" ett par minuter innan jag försöker igen, och då har den startat.

I alla tre fallen så hör jag hur soppapumpen går igång och det börjar lukta soppa när startmotorn inte går. Får inga felkoder förutom att felkod 51 kommer när jag varvar upp motorn lite grann. Tror inte det har något samband, men ändå... Idag testade jag även att koppla på 12V direkt på solonoiden för att se om det var något fel på startmotorn, men den fungerade klanderfritt varje gång. Klick, klick, klick, klick.......... och klick så det idag ;)

VAD ÄR FEL?! =)

Hjälp mäj snälla...!
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Celica GT4 st165 vill inte alltid gå runt på startmotorn

Inlägg av PierreW »

Låter som klassikern med sliten el-del på T-låset, detta har varit uppe förr, finns nog till och med en DIY guide på forumet.
Gör nån sökning o se vad som dyker upp. :thumbup:
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Celica GT4 st165 vill inte alltid gå runt på startmotorn

Inlägg av grusmacka »

PierreW skrev:Låter som klassikern med sliten el-del på T-låset, detta har varit uppe förr, finns nog till och med en DIY guide på forumet.
Gör nån sökning o se vad som dyker upp. :thumbup:
Ja det skulle det verkligen kunna vara. Ska kolla upp det. Tack! :thumbup:

Men felkod 51 som uppkommer när jag varvar upp motorn lite, är den något att bry sig om? Som jag förstod det så har den med trottelgivaren att göra. Och om den larmar om felkod 51 så innebär det att den inte får in någon tomgångssignal, vilket borde stämma bra eftersom den inte ligger på tomgång. Men blir ju ändå orolig när den ger en felkod... Ska ja skita i det?
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1716
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Celica GT4 st165 vill inte alltid gå runt på startmotorn

Inlägg av Johnny Blade »

Min betedde exakt sådär när batteriet var lite urdraget (stereo som drar ström),ju länge jag hade haft bilen stående ju större chans var det att startmotorn skulle bete sig så.
Felkode 51 kommer ju upp om du rör gasen.Man ska ha motorn avstängd vid kodkoll.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Celica GT4 st165 vill inte alltid gå runt på startmotorn

Inlägg av cheetah1 »

Precis, felkod 51 innebär att trottelspjällsgivaren inte är i tomgångsläge.
Skriv svar