Äntligen ett nytt forum

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1626
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Äntligen ett nytt forum

Inlägg av Neblade »

Nu har jag inte hunnit läsa och reagera på allt som ni har skrivit här. Mycket handlar om saker som hänt innan jag ens tillträdde som ordförande för 2,5 år sedan.
Men det jag vet är att ingen blir tvångsinvald i TCS styrelse. Så länge man vågar säga nej så försöker vi att inte tjata eller tvinga in någon i posterna.
Skulle möjligtvis vara jag själv, då ingen har visat intresse att ta över ordföranderollen. Min plan var att endast ha den rollen i ett år (för att sedan hjälpa styrelsen i någon annan roll och möjligtvis gå tillbaka därefter till ordförande vid behov senare). Det är inte så att jag inte trivs med att vara ordförande, men jag är övertygad om att det finns driftiga personer i klubben som vill mer och framför allt har mer tid att få saker att hända än vad jag själv har för närvarande!
Dock har jag för avsikt att se till att den här klubben överlever och jag hoppas vi även sakta kan växa samt att medlemmarna känner att de får något tillbaka från medlemskapet i klubben!

Finns det inga frivilliga som vill driva klubben vidare så finns det ju ingen anledning att ha en förening, och i sådant fall får vi lägga föreningen vilande tills nya krafter tar tag i alternativt en ny klubb startas. Detta vore självklart tråkigt, men det krävs mer engagemang från medlemmarna att driva klubben vidare. Dvs kom gärna på ett möten/träffar prata med oss ifall ni vill hjälpa klubben att överleva och växa.


Angående någon regel om träffar måste gå igenom styrelsen så är det inget jag minns att jag varit med och beslutat. Med andra ord, det var innan jag tillträdde som ordförande. Och är det inte inskrivet i reglerna för forumet vid det här laget kan vi nog anse den regeln som borttagen. :)
Anordna gärna träffar, men som Fnys säger. Vill ni anordna i TCS-namn så får ni höra av er till oss så kanske vi även kan hjälpa er på något sätt?
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Äntligen ett nytt forum

Inlägg av Fnys »

Glenn:
Jag hängde inte upp mig på ordet "puckon", det var mera att du måste skriva om någonting som kanske 95% på alla forum gör, nämligen ignorerar vissa personer pga. olika negativa saker. Varför skriver du om detta? Ingen annan behöver skriva att dom gör så. Jag tolkar det som att du vill berätta att du ogillar vissa folk här på forumet så att dom ska vara medvetna om det men du är för feg för att säga det till dom (ett dåligt, men liknande exempel finnes ofta på facebook där unga tjejer oftast skriver "jag älskar dig", men skriver inte vem dom älskar och så ska istället folk gissa. själva har dom ju ryggen fri eftersom dom inte skriver namnet)
Förlåt, men självklart kan kritik vara negativ och possitiv men du har ju bara skrivit negativ kritik om TCS (vad jag kunnat läsa) så då borde du förstå att jag menade det också om din kritik.

Jag har två frågor till dig, en som jag hoppas ska underlätta för mitt arbete att behandla din kritik (possitiv som negativ):

Fråga 1:
Vart på det här forumet står det om att du ska fråga styrelsen om lov för att publicera och anordna en träff?
(förutom mitt inlägg om Distriktsansvarig, och då gäller detta min tolkning som jag skrev om i föregående post)

Fråga 2:
I fortsättningen, kan du vara mera "detaljerad", vem/var/när/hur med din kritik?
exempel:
Du skriver: Många på forumet som kommer med förslag blir inte hörda och får ingen respons samt att deras förslag ignoreras.
Skriv istället: <Person 1>, <Person 2> och <Person 3> har kommit med <förslag 1> utan respons i <tråd 1>, varför?
Jag tycker nästan alltid du skriver kritik utan att kunna hänvisa till en källa. Vill du inte hänga ut någon går det bra att skicka ett PM till Styrelsen.
Jag vill inte se det här något mera! Dels kommer jag sluta tro på det du skriver och dels kan jag inte hjälpa dig... jag känner oftast inte igen det du skriver och jag vet ju inte vart källan till problemet finns.

Eftersom jag sitter i styrelsen står jag alltid bakom mina kolleger men självklart lyssnar jag på åsikter från samtliga användare här på forumet! Det är tack vare er som TCS finns! Ni är det absolut viktigaste för klubben och jag vet att ni vill, precis som jag hela tiden förbättra klubben till allas fördel och trevnad.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Äntligen ett nytt forum

Inlägg av SHySwe »

Vad är det som händer här, just nu?
Jag har nästan ingen historik i förra forumet, men för mej känns som att det inte ska tas upp här. Det är stängt, låt det förbli det.
Dagens TCS är ett bra forum, med lagom takhöjd, toleranta aktiva, utan påhopp och idiotinlägg. Lite småprat i trådarna, vilket jag tycker är trevligt.
Så mitt förslag är att vi pratar om vad vi vill göra i framtiden, inte vad som var dåligt nån annanstans?
Och behåller den positiva attityd som finns här.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Äntligen ett nytt forum

Inlägg av Glenn »

Neblade skrev:Nu har jag inte hunnit läsa och reagera på allt som ni har skrivit här. Mycket handlar om saker som hänt innan jag ens tillträdde som ordförande för 2,5 år sedan.
Men det jag vet är att ingen blir tvångsinvald i TCS styrelse. Så länge man vågar säga nej så försöker vi att inte tjata eller tvinga in någon i posterna.
Skulle möjligtvis vara jag själv, då ingen har visat intresse att ta över ordföranderollen. Min plan var att endast ha den rollen i ett år (för att sedan hjälpa styrelsen i någon annan roll och möjligtvis gå tillbaka därefter till ordförande vid behov senare). Det är inte så att jag inte trivs med att vara ordförande, men jag är övertygad om att det finns driftiga personer i klubben som vill mer och framför allt har mer tid att få saker att hända än vad jag själv har för närvarande!
Dock har jag för avsikt att se till att den här klubben överlever och jag hoppas vi även sakta kan växa samt att medlemmarna känner att de får något tillbaka från medlemskapet i klubben!
Jag kanske skulle skrivit tvång inom "", men det är ju ungefär det du beskriver som jag menar, om det inte finns nån som kan ta på sej en roll så blir det förstås ett tryck på att personen som är där men inte har nån roll tar på sig det, och det kan vara svårt att säga nej (jag vet att jag skulle ha det iaf)

Samtidigt som man kanske inte vill ha ansvar så vill man ju antagligen klubbens bästa.
Angående någon regel om träffar måste gå igenom styrelsen så är det inget jag minns att jag varit med och beslutat. Med andra ord, det var innan jag tillträdde som ordförande. Och är det inte inskrivet i reglerna för forumet vid det här laget kan vi nog anse den regeln som borttagen. :)
Anordna gärna träffar, men som Fnys säger. Vill ni anordna i TCS-namn så får ni höra av er till oss så kanske vi även kan hjälpa er på något sätt?
Det låter helt okej, och trevligt att få det på pränt, men det är dock fortfarande ett varnande exempel.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Äntligen ett nytt forum

Inlägg av Glenn »

Fnys skrev:Glenn:
Jag hängde inte upp mig på ordet "puckon", det var mera att du måste skriva om någonting som kanske 95% på alla forum gör, nämligen ignorerar vissa personer pga. olika negativa saker. Varför skriver du om detta? Ingen annan behöver skriva att dom gör så. Jag tolkar det som att du vill berätta att du ogillar vissa folk här på forumet så att dom ska vara medvetna om det men du är för feg för att säga det till dom (ett dåligt, men liknande exempel finnes ofta på facebook där unga tjejer oftast skriver "jag älskar dig", men skriver inte vem dom älskar och så ska istället folk gissa. själva har dom ju ryggen fri eftersom dom inte skriver namnet)
Tja, varför skriver man saker ? ..om man ska gå efter det du skriver skulle nog 80% av allt på forumet försvinna.. du tar en mening jag skrev och blåser upp den till något den inte var, själva poängen i meningen var ju dessutom en helt annan sak, en positiv dessutom, så jag fattar fortfarande inte att du hänger upp dej på det där ?

Visst, jag hade kunnat hoppa över just den biten, men det var inte så att jag gjorde en analys av mitt inlägg innan jag postade det och gick igenom vad som är 100% viktigt för inlägget, isåfall hade det ju som sagt bara varit rena fakta staplade på varann i hela forumet. ..Man kanske ska minnas att det är människor som skriver.
Fråga 1:
Vart på det här forumet står det om att du ska fråga styrelsen om lov för att publicera och anordna en träff?
(förutom mitt inlägg om Distriktsansvarig, och då gäller detta min tolkning som jag skrev om i föregående post)
Som jag skrev försiggick detta i det gamla forumet, är säkert inga problem att söka rätt på tråden om man vill/orkar, speciellt inte med nyckelord från det jag skrev innan.
Fråga 2:
I fortsättningen, kan du vara mera "detaljerad", vem/var/när/hur med din kritik?
exempel:
Du skriver: Många på forumet som kommer med förslag blir inte hörda och får ingen respons samt att deras förslag ignoreras.
Skriv istället: <Person 1>, <Person 2> och <Person 3> har kommit med <förslag 1> utan respons i <tråd 1>, varför?
Jag tycker nästan alltid du skriver kritik utan att kunna hänvisa till en källa. Vill du inte hänga ut någon går det bra att skicka ett PM till Styrelsen.
Det är ju inte direkt så att jag sitter och för databas på det här, tycker du att jag ska sitta och manuellt leta rätt på trådarna nu för att kunna posta dom eller hur tänkte du egentligen ? ..det mesta av detta är dessutom i det gamla forumet som har halvtveksam sökfunktion, efterssom jag knappt skrivit i detta forum.

Varför tar du det som nåt slags påhopp ? hade jag skrivit att en namngiven person hade gjort nåt dumt hade jag kunnat förstå att en källa är viktig, men så var ju inte fallet.
Jag vill inte se det här något mera! Dels kommer jag sluta tro på det du skriver och dels kan jag inte hjälpa dig... jag känner oftast inte igen det du skriver och jag vet ju inte vart källan till problemet finns.
Det där kan med lite (mycket) god (ond) vilja tolkas som att "håll käften, vi vill inte veta av nån kritik om du inte kan bevisa det i fem instanser!" ..på vilket sätt tror du att det där kommer att göra någonting bättre ?

(Och för att det inte ska missuppfattas medvetet eller omedvetet poängterar jag att jag inte TROR att du menade det på det sättet.)

Jag har dessutom poängterat att det mesta av det jag skrev hände för ganska länge sedan, vilket givetvis till stor del beror på att jag inte läst/skrivit speciellt mycket på det nuvarande forumet.. om du VERKLIGEN vill och har tid kan du ju läsa på bakåt i det riktiga (gamla ;) ) forumet.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Äntligen ett nytt forum

Inlägg av Glenn »

F.ö så tänkte jag på skoj leta rätt på träfftråden som nämns ovan, men det gick inte så bra..
You do not have permissions to search any forum on this site.
..Trots att jag var inlooggad (vilket var lite halvbökigt bara det, captchan verkar lite halvtrasig)

OT-varning:

Däremot sprang jag av en slump på denna tråden som är en av dom roligare i TCS historia :)

http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=8909

..Finsn väl risk att det är en hel del internhumor dock :)

(Många i den tråden som verkar helt försvunna nu också, synd..)


Edit: Det är nåt märkligt som försejgår där.. det är helt uppenbart av citaten att det saknas en mängd inlägg, har någon rensat
i databasen eller är det en bugg eller vad ? tex verkar alla zpiders och korlics inlägg vara borta ? men andra raderade(?) användare har inläggen
kvar men står som "guest" ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Äntligen ett nytt forum

Inlägg av Fnys »

Glenn: Ja, jag vart aningen irriterad innan. Därför jag skrev som jag gjorde i mitt förra inlägg och jag kan skriva det igen, ännu kortare:
För att jag lättare ska kunna förstå din kritik och kunna arbeta och förbättra klubben och forumet måste jag ha någon form av källa, referens eller vad det nu är (ex. när/var/hur).

...men nu ser jag ju varför jag har så svårt att förstå det du skriver:
Glenn skrev: -"Som jag skrev försiggick detta i det gamla forumet..."
-"Det mesta av detta är dessutom i det gamla forumet..."
-"Jag har dessutom poängterat att det mesta av det jag skrev hände för ganska länge sedan..."
-"om du VERKLIGEN vill och har tid kan du ju läsa på bakåt i det riktiga (gamla) forumet."
Du sitter ju och ältar om saker förr och på gamla forumet! :?
Det låter inte som om du skriver heller att "gör inte om detta nu i det nya forumet!" utan istället försöker ändra på historiska saker... what? (rätta mig om jag har fel)
Dessutom tror jag att TCS har ändrat på det mesta du har negativ kritik om eftersom jag knappt känner igen någonting.
Det är ju PRECIS som srylul också skriver...

Jag är som sagt rätt ny i TCS och jobbar för att forumet och klubben ska bli bättre... i framtiden (såklart)! :)
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Äntligen ett nytt forum

Inlägg av Glenn »

Jag tycker jag har varit ganska klar på att det mesta som du uppfattar som "älta gamla grejer" är skrivna som exempel på saker som har hänt tidigare, jag har även flera gånger poängterat att jag inte hunnit "läsa in mej på" det nuvarande forumet.


Nu har jag däremot ägnat ett par timmar åt att läsa den gamla AHD-tråden, och kan bara säga, fy fan vad skoj det var på den tiden, kanske är lite bitter efterssom hela den stämningen verkar vara borta idag tyvärr.. jag har även efter att ha "läst ifatt" lite här kunnat konstatera att flera av mina "favoritanvändare" verkar försvunna, antingen har dom aldrig kommit med till det nya forumet, eller så skriver dom knappt nåt längre.

Man kan ju spekulera om varför, men sanningen är nog att det är väldigt varierande anledningar, men trist är det ju oavsett.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Äntligen ett nytt forum

Inlägg av Pugho »

Glenn.. nu tillhör jag nog inte dina favvisar från "det riktiga" forumet (vilket det nu var i ordningen.. vi har ju bytt några gånger) men du känner väl igen mig iallafall.. För min del handlar det mest om att det är några år sedan jag var som mest aktiv och sedan dess har jag skaffat kåk, gift mig och blivit farsa (snart för andra gången). Klart jag kan se bakåt och le åt, och ibland sakna, den tid som har varit, men åren går och saker förändras ju.. Jag tycker att TCS fortfarande har "det", även om inte jag är en lika stor del av det som jag en gång var.

Jag får lite känslan av att du vill att det ska vara som förut. Det du inte ser är att det kanske är så fortfarande, men personerna är till viss del utbytta. Du själv har ju varit borta ett tag, och det var säkert några som funderade ett tag på vart du hade tagit vägen..
Lite som att knalla in på sin gamla gymnasieskola och gnälla för att ens gamla klasskompisar inte går kvar där. Bara en massa okända människor som inte hör hemma där. Men det är ju deras skola nu...
____________________________
Mikael Cedergren
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Äntligen ett nytt forum

Inlägg av Glenn »

Pugho skrev:Glenn.. nu tillhör jag nog inte dina favvisar från "det riktiga" forumet (vilket det nu var i ordningen.. vi har ju bytt några gånger)
Öh va ? ..hur menar du nu ? databasen har varit densamma sen TCS startade från början tills det idiotiska bytet för ett år sedan, och NTSC hade inget forum alls ( bara en gästbok som missbrukades som ett slags forum.)

Detta skedde tydligen 26e december 2001, och jag joinade som nummer 10 den 16de januari 2002. se: http://www.toyotaklubben.se/memberlist.php
(Man kan även se att du borde veta då du enl samma sida joinade ett år senare, 10dec 2002.) ..Man kan också roa sej med att söka rätt på riktigt
tidiga inlägg och se att det inte är nåt problem att hitta inlägg från 2002 och säkert 2001 också.

Så vad syftar du på med "vi har ju bytt några gånger" ?
Jag får lite känslan av att du vill att det ska vara som förut. Det du inte ser är att det kanske är så fortfarande, men personerna är till viss del utbytta. Du själv har ju varit borta ett tag, och det var säkert några som funderade ett tag på vart du hade tagit vägen..
Lite som att knalla in på sin gamla gymnasieskola och gnälla för att ens gamla klasskompisar inte går kvar där. Bara en massa okända människor som inte hör hemma där. Men det är ju deras skola nu...
Njae, själva problemet är ju mer att stämmningen är borta.. det klart att det inte kommer att vara samma personer (även om man ju förstås gärna ser att dom man trivs med finns kvar) men man vill ju gärna ha samma stämning, och den verkar lite bortblåst tyvärr.. och ännu mer tyvärr känns det som att det hände när man valde att börja om från ny databas.. det kan ju iofs vara en slump, men det känns så tycker jag iaf..

Men jag ger det dock ett försök ett tag så får vi se.

Kan ju notera att zatzy gick ett liknande öde tillmötes trots att man inte bytte databasinnehåll, där berodde det nog iofs mer på att man växte lite för mycket och den familjära stämmningen byttes ut mot nåt "mer seriöst" (nåja) varvid det inte blev lika kul längre.. ..I TCS är det ju knappast det som är fallet dock då forumet snarare är mindre nu än då. (vilket väl är en varningsklocka i sig självt förvisso..)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar