Glasfiber för nybörjare?

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
CelicaLiftback
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 05 okt 2009, 11:10:19
Bilmodell: Celica 2.0 16 GT-i
Årsmodell: 1989
PostOrt: 81730
Land (Country): Sverige

Glasfiber för nybörjare?

Inlägg av CelicaLiftback »

Jag lägger det här i offtopic för det är inte till bilen.
Jag ville nämligen komma på ett "tränings-projekt" innan jag tar mig an att bygga nått till bilen så nu tänkte jag helt enkelt bygga en kyckling bur i glasfiber (om det är möjligt)

Kan man göra en låda i glasfiber? Måste den förstärkas? eller hur tåligt är det? (Höns är ju inte världens starkaste djur men den får ju inte braka ihop på dem :/

Tänkte även göra skålar för vatten och mat som måste ha en speciell form för att de ska klara sig från att bli nedskitade. Vad kan man använda som form när man buygger i glasfiber?
Trä? Metall? Glas/keramik? Plast?
Lossnar den färdiga glasfibern lätt från något aterial man kan ha som skydd? Hört aluminiumfolie någonstans...

Tänkte att klarar jag bygga det här kommer instrumentbrädan till Celican bli en lätt match ;)
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Glasfiber för nybörjare?

Inlägg av Jonex »

Glasfiber i 4 lager blir nästan lika starkt som ABS-plast ( plastbackar och sånt ) , ingen risk att det går sönder om du inte tappar någonting tungt uppepå lådan.

Om man gjuter av en karosseri del så brukar proffsen använda Vax, båtvax är tydligen lite bättre. Annars så används släppmedel som man måste köpa speciellt till glasfiber. Dock så anser att båtbyggaren här hemma att det går minst lika bra med tjockt båtvax, som är billigare.

Plast och plåt är nog enklast att gjuta mot, trä suger i sig epoxy och det blir svårt att få isär. Möjligen om du lägger plastfolie på träet och sen vaxar plasten, då kanske det funkar.

Annars så är det ju populärt att bygga en form i trä som man spänner tyg över , det använder många när dom bygger högtalarlådor.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Falk
Inlägg: 196
Blev medlem: fre 22 maj 2009, 22:29:34
Bilmodell: Supra MKIV Twin Turbo Targa
Årsmodell: 1993
PostOrt: Gråbo
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Erik Falk

Re: Glasfiber för nybörjare?

Inlägg av Falk »

Ett annat tips är att använda silvertejp (gaffatejp) på något du vill gjuta av, om man inte är direkt rädd om föremålet man gjuter av,

sen går det även att göra en form, exempelvis skålform, med hjälp av finmaskigt hönsnät och lägga små bitar glasfiber och plast på där till man täcker ytan. när de sedan härdat och man lagt på några extra lager går de att rycka bort nätet och sedan fortsätta plasta.
Den tekniken ska jag använda när jag bygger baslådor i min bil senare i vår.

//Falk
Erik Falk || 0708-427489
_____________________________________________
http://www.garaget.org/erik_falk
Skriv svar