Sänkning sats m.m st162 var ?

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Sänkning sats m.m st162 var ?

Inlägg av Jonex »

Nej, det står ju Fwd St162, min första tanke var också att dom skrivit fel men dom har ju skrivit Fwd också.
Finns ju till AE92 också på den sidan och dom fanns aldrig med 4wd heller, ( AE95 heter 4wd kombin ) så det kan inte vara det dom menar med Fwd heller tycker jag, isf väldigt klumpigt skrivet.

Diff och diffspärr är olika ju, diffar den så spinner den aldrig lika mycket på båda hjulen, gör du en rivstart så blir det i princip bara ett spår, hade du diffspärr så skulle det bli 2 svarta streck då den låser diffen så båda hjulen snurrar lika.
Min Carina E var då sån iaf, blev bara ett streck efter en rivstart och min subba har 3 diffar utan diffspärr men det fanns som tillval.
Om jag mot all förmodan skulle köra fast med subban så kommer det hjulet som har sämst fäste spinna loss, har du en diffspärr så skulle diffen låsa och flytta över 50% av kraften på det andra hjulet på samma axel och förhindra att det slirar.

Lite överkurs det sista men nu vet du iaf vad diffspärrar är bra till.

Men det står inget om "diff-lock" heller på den sidan, antingen bluff eller ersättningspryl till org.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1715
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Sänkning sats m.m st162 var ?

Inlägg av Johnny Blade »

LSD = Limited Slip Diff.ST162 står det ju,inga konstigheter med det.Eftersom det är nästan samma låda i Camry/Carina/Avensis/MR2 så passar den nog där också.
Ska man komma iväg lite fort med en framhjulsdriven bil så är en diffbroms rätt bra.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Sänkning sats m.m st162 var ?

Inlägg av Larco »

Låt oss reda ut några grejer ang. diffar och uttryck.

Differential (diff) tillåter hjulen att snurra i olika hastigheter

Diffspärr har man om man kör i skogen. På terrängbilar alltså. Diffen är då helt låst och båda hjulen snurrar lika fort oavsätt om ett är i luften. Diffbroms tillåter inte hjulen att snurra olika fort.

Diffbroms snackar vi om i en vanlig bil! Alltså LSD som jonny skrev.
Diffbroms hämmar stora hastighetsskillnader mellan hjulen. Detta så att man inte bara står och spinner med 1 hjul. Det hjulet bromsas så kraften overförs till de andra drivhjulen med grepp.


Sen det där med att säga att den är diffad när man menar att man har diffbroms är så jäkla fel för den är ju diffad både med diffbroms och utan. Är så trött på att det sägs fel, då skapar sånna missförstånd hela tiden... Skulle den inte ha en differential skulle båda hjulen snurra lika fort hela tiden, precis som med diffspärr. Det skulle vara helt omöjlig att svänga utan en diff och FWD!

ST162 har en vanlig helt öppen diff, likaså st182. ST202 har däremot en diffbroms(LSD).
Eftermarknadsdiffarna som säljs är ju uteslutande med diffbroms/LSD...

Diffbroms kan man dessutom ha i alla diffarna inte bara bak...

Sen undrar jag hur vi kom in på diffar, här trodde jag att det snackades hjulupphängning :roll:
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Sänkning sats m.m st162 var ?

Inlägg av Johannes Rydberg »

mm det är så jag oxå har fattat det. men ibland måste man skriva på andra sätt för att alla skall förså . för många säger diffat när man tex pratar om lammel diff typ som supran och många bmw har m.m.
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Sänkning sats m.m st162 var ?

Inlägg av Jonex »

Ok, bommade LSD där.. och blandade ihop begreppen, sorry.

Larco : I första inlägget länkade han till diffarna med frågan om det var något att ha.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Sänkning sats m.m st162 var ?

Inlägg av SHySwe »

Larco, jag delar din uppfattning om vad tråden bör handla om.
Men just nu vill flera med mej, inkl trådägaren Johannes, reda ut detta med diffbromsar.
Så min fråga till er som kan svaret blir:
Man pratar om 1vägs, 1.5vägs och 2vägs. Vad sitter i era bilar?
LSD har jag uppfattat som en broms som har nån slags maxbroms vid tex 70%. Fel?
Grabben vill ha en LSD till rollan, vad ska jag leta efter?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Sänkning sats m.m st162 var ?

Inlägg av Johannes Rydberg »

men är det en grej som jag kan sätta i min st162 och som gör att jag får typ lammeldiff elller liknande?

trådens tanken var väl till största del handla om var man brukar köpa grejer för att sänka sin st162 men oxå om den där lsd grejen är nåt man kan ha i celican och vad den gör.

trodde att man kunde köpa en lös diff grej som gör att man får mer likt lammel diff. tex med viss % tröghet. eller icke diff. intressant om man skall turbo konvetera
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Sänkning sats m.m st162 var ?

Inlägg av Larco »

Okok, inga problem :) undrade bara hur vi kom in på diffarna iom att jag inte såg frågan i första inlägget :oops:

Hoppas att mitt lilla utlägg redde ut om det fanns några missförstånd iaf ;)
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1621
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Sänkning sats m.m st162 var ?

Inlägg av Neblade »

För att förvirra allt snack om diffarna med att gå tillbaka till fråga 1 om fjädrar:

Det går ju att ta den billiga varianten och köpa fjädrarna på biltema, med lämpliga mått för att sedan kapa i lämplig längd.
För att fjädern inte ska lossna ur sitt läge i fjäderskålen kan man fästa dem med någon form av klammer, tex en slangklammer. Körde så på Starletten, fungerade prima!

Så länge fjädern sitter fast när du hissar upp bilen och inte lägger sig galet när du sänker ner så brukar besiktningen godkänna det. Det är ju rätt sätt om man vill komma billigt undan, eller vill välja själv hur hårda fjädrar man vill ha.

Men betydligt enklare är det ju att köpa sänkfjädrar, vill minnas att mina kostade 1500-1600 kr till min ST162.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Sänkning sats m.m st162 var ?

Inlägg av Johannes Rydberg »

skit bra tips. har sett denna lösning förr. var osäker på vad bes skulle säga när dom såg slangklämman bara.

MEN hur får man tag på sänkdämpare . allstå dämpare som är kortare för att fungera bra i en sänkt bil. finns ju koni. men dom kostar ju sjortan.

man kan ju ta original och kapa stötdämpar stången och gänga om den . men original dämparna är ju svid dyra dom med.

mvh Johannes
Skriv svar