Tänkte fixa lite bättre heljus på min Corolla Verso och samtidigt lägga upp det här för att visa hur det går för er som är intresserade att göra samma sak. Köpte ett paket från xenonkungen med två HB3 xenon 60W 4300 lampor + ballaster samt komplett kablage. Jag vet att det är bättre hållbarhet på 50W och att det är en klar förbättring med 35W mot halogen men nu börjar jag med det kraftigaste de hade och så är det Får se hur det blir..
Beställde paketet i går förmiddag och ett dygn senare kom ett sms som sa att det låg klart att hämta på den lokala ICA-butiken, hygglig leveranstid! Nu ska jag bara vänta på att sambon kommer hem med bilen så jag kan sätta igång. Allt är ju förberett i paketet med alla kontakter och sådant så det blir nog ett snabbt ingrepp.
Börjar med lite bilder på och i förpackningen.
Lådan
Corolla Verso -07 Xenon konvertering av helljus
Moderator: Styrelsen
Kategoriregler
Här måste en morderator godkända postningen.
Här måste en morderator godkända postningen.
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: tis 01 feb 2011, 23:17:20
- Bilmodell: Corolla Verso 1.8
- Årsmodell: 2007
- Land (Country): Sverige
- Ort: Lidköping
Mer bilder
Innehållet
Instruktionen är tryckt på lockets insida
I kartongen ingår det även lite saker för att fästa upp sakerna + redigt med buntband
Närbild på ena lampan
Instruktionen är tryckt på lockets insida
I kartongen ingår det även lite saker för att fästa upp sakerna + redigt med buntband
Närbild på ena lampan
Senast redigerad av kirkulus den fre 04 feb 2011, 15:11:51, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: tis 01 feb 2011, 23:17:20
- Bilmodell: Corolla Verso 1.8
- Årsmodell: 2007
- Land (Country): Sverige
- Ort: Lidköping
Mer bilder från monteringen
Ljustest mot garageporten innan konverteringen.
Lamporna framifrån före.
Trots att det är en nyare bil så är det gott om utrymme och hyggligt lätt att komma åt lamporna, men för att underlätta lite och för att fästa ballasterna bättre så tog jag bort plastkåpan som sitter i framkant genom att pilla loss sex plastsprintar.
Nu kommer man åt bättre.
Höger lampa kommer man åt utan problem.
Vänster lampa sitter lite tajtare till men det gick fint till sist..
De gamla halogenlamporna arkiverar jag i bilen för reserv om något händer med xenonen när man är ute och far..
Lite modifiering krävs av det färdiga kitet, gummitätningen behövs inte på denna bilen då lampan inte sitter bakom någon lucka eller dyl. så den tar vi bort.
Borta..
Nya lampan på plats!
Kitet är väldigt enkelt uppbyggt, det går inte att göra fel. Förlängningssladden som går mellan orginalkontakten och ballastern tog jag bort senare då jag insåg att det passade perfekt utan.
Här sitter det på plats! Det följer med gott om buntband och lite fästanordningar för montering på lämpligt ställe i motorrummet. Det enda jag fick justera var kopplingen till orginalkontakten (inringad) som var polvänd (+ och - var tvärtom) så första gången jag testade hände inget Men då jag läst på supportsidan i förväg så stod det där att så kunde vara fallet ibland och att ballastern inte tar skada av detta. Vände på kontakten och sen lös det som faan!! Minskade senare ner kabelhärvan genom att ta bort tidigare nämnd förlängningskabel och med plastkåpan på igen så syns knappt något av installationen.
Här ser man det slutgiltiga resultatet utan förlängningen, orginalkontakten direkt till ballastern.
Här andra sidan med plastkåpan monterad, ändå rätt gott med plats med tanke på bilens storlek och att batteriet sitter där. Annat är det iofs på min 945:a, där kan man ju sova under huven..
Uppifrån ser man inget direkt från ingreppet, bara att jag lyckade sabba en plastsprint
Här är en bra bild på där man ser skillnad på halogen och xenon, kameran ljuger aldrig..
Här är en bild framifrån och de intensivare xenon får halogenlamporna att se gulare ut, ska se om man kan leka lite med vitbalans och ljusmätningen i kameran för att få ett bättre resultat.
Så här ser det ut mot garageporten, asfalten lutar skumt där och jag hittade inte riktigt till samma position som tidigare..
Här är två jämförelsebilder, skulle tagit dem med helt manuella inställningar i kameran från början så hade man kunnat jämföra bättre, nu står t.ex. vitbalansen på auto vilket kan ställa till det. Jag har iofs bilderna i RAW så jag kan nog ordna det lättare än att koppla tillbaka halogenen igen, ska bara ta mig tid till detta..
Det var allt för stunden..
Kommentera gärna!!
Lamporna framifrån före.
Trots att det är en nyare bil så är det gott om utrymme och hyggligt lätt att komma åt lamporna, men för att underlätta lite och för att fästa ballasterna bättre så tog jag bort plastkåpan som sitter i framkant genom att pilla loss sex plastsprintar.
Nu kommer man åt bättre.
Höger lampa kommer man åt utan problem.
Vänster lampa sitter lite tajtare till men det gick fint till sist..
De gamla halogenlamporna arkiverar jag i bilen för reserv om något händer med xenonen när man är ute och far..
Lite modifiering krävs av det färdiga kitet, gummitätningen behövs inte på denna bilen då lampan inte sitter bakom någon lucka eller dyl. så den tar vi bort.
Borta..
Nya lampan på plats!
Kitet är väldigt enkelt uppbyggt, det går inte att göra fel. Förlängningssladden som går mellan orginalkontakten och ballastern tog jag bort senare då jag insåg att det passade perfekt utan.
Här sitter det på plats! Det följer med gott om buntband och lite fästanordningar för montering på lämpligt ställe i motorrummet. Det enda jag fick justera var kopplingen till orginalkontakten (inringad) som var polvänd (+ och - var tvärtom) så första gången jag testade hände inget Men då jag läst på supportsidan i förväg så stod det där att så kunde vara fallet ibland och att ballastern inte tar skada av detta. Vände på kontakten och sen lös det som faan!! Minskade senare ner kabelhärvan genom att ta bort tidigare nämnd förlängningskabel och med plastkåpan på igen så syns knappt något av installationen.
Här ser man det slutgiltiga resultatet utan förlängningen, orginalkontakten direkt till ballastern.
Här andra sidan med plastkåpan monterad, ändå rätt gott med plats med tanke på bilens storlek och att batteriet sitter där. Annat är det iofs på min 945:a, där kan man ju sova under huven..
Uppifrån ser man inget direkt från ingreppet, bara att jag lyckade sabba en plastsprint
Här är en bra bild på där man ser skillnad på halogen och xenon, kameran ljuger aldrig..
Här är en bild framifrån och de intensivare xenon får halogenlamporna att se gulare ut, ska se om man kan leka lite med vitbalans och ljusmätningen i kameran för att få ett bättre resultat.
Så här ser det ut mot garageporten, asfalten lutar skumt där och jag hittade inte riktigt till samma position som tidigare..
Här är två jämförelsebilder, skulle tagit dem med helt manuella inställningar i kameran från början så hade man kunnat jämföra bättre, nu står t.ex. vitbalansen på auto vilket kan ställa till det. Jag har iofs bilderna i RAW så jag kan nog ordna det lättare än att koppla tillbaka halogenen igen, ska bara ta mig tid till detta..
Det var allt för stunden..
Kommentera gärna!!
Senast redigerad av kirkulus den tor 03 feb 2011, 23:48:17, redigerad totalt 1 gånger.
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3709
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Corolla Verso -07 Xenon konvertering av helljus
Jekla tjusig guide.
Hör nog mer hemma under FAQ, Guider och Tips.
Hör nog mer hemma under FAQ, Guider och Tips.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: tis 01 feb 2011, 23:17:20
- Bilmodell: Corolla Verso 1.8
- Årsmodell: 2007
- Land (Country): Sverige
- Ort: Lidköping
Re: Corolla Verso -07 Xenon konvertering av helljus
Tänkte precis be och få den flyttad hitDale skrev:Jekla tjusig guide.
Hör nog mer hemma under FAQ, Guider och Tips.
Förhoppningsvis så kommer det mer bilder i kväll/natt!
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Corolla Verso -07 Xenon konvertering av helljus
Väl utförd guide med bra bilder och info!
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: tis 01 feb 2011, 23:17:20
- Bilmodell: Corolla Verso 1.8
- Årsmodell: 2007
- Land (Country): Sverige
- Ort: Lidköping
Re: Corolla Verso -07 Xenon konvertering av helljus
Tackar!Fnys skrev:Väl utförd guide med bra bilder och info!