Rungande ljud framvagn corolla -95

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Jisse
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 02 jan 2011, 15:40:13
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1995

Rungande ljud framvagn corolla -95

Inlägg av Jisse »

Hej!
Har ett lite bekymmersamt ljud ifrån framvagnen av bilen, det är nämligen så att det är ett "rungande" ljud då man börjar komma upp i ca 70-80 km/tim som ökar i ljudstyrka med att farten ökar.
Undrar vad det kan tänkas vara.
Däcken jag har på är dubbdäck av något skitmärke, jag tror dock inte att det är däcken som framkallar ljudet.
Jag tycker även att bilen bromsar in nog så fort om man frikopplar, dvs jag har enligt mig ganska högt rullmotstånd.
Har hittat ett litet läckage från höger drivknutsdamask, det har tryckt ut fett där damasken är fastklämd.

Kan en dålig drivknut orsaka detta dova rungande ljud i högre hastigehter, knärtar även lite ibland, framförallt vid högersväng i långsam fart.

Andra ideer och vad tror ni är orsaken till oljudet?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Rungande ljud framvagn corolla -95

Inlägg av Glenn »

låter det illa nät du svänger ? "knakar" alltså ? om inte tror jag inte på knutarna.

Låter mer som antingen bromsar som ligger på elelr ett lager.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 481
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00, Corolla 1.6 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Rungande ljud framvagn corolla -95

Inlägg av Nizzehult »

Framhjulslager låter det som.
Palla upp bilen ordentligt och snurra för hand. Jämför båda sidor. Känns eller hörs inget: kör med motorn (man bör vara två).
Då bör du höra vart det kommer från. Inga broms- eller svängmanövrar bara när den är uppallad!
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Jisse
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 02 jan 2011, 15:40:13
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1995

Re: Rungande ljud framvagn corolla -95

Inlägg av Jisse »

Glenn skrev:låter det illa nät du svänger ? "knakar" alltså ? om inte tror jag inte på knutarna.

Låter mer som antingen bromsar som ligger på elelr ett lager.
Det "knärtar" vid tvär högersväng då man kör långsamt, samt att jag tycker att bilen tappar farten snabbt om jag frikopplar tex då jag rullar nedför en backe, inte alltid den gör så men ibland, sen så låter det "rungande" ljudet vid högre hastigheter, från ca 70 km/h och uppåt.

Har kännt på alla 4 hjulsidorna, ingen är varm, borde det inte bli varmt om det är dåligt lager eller bromsar som ligger på?
Jisse
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 02 jan 2011, 15:40:13
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1995

Re: Rungande ljud framvagn corolla -95

Inlägg av Jisse »

Nizzehult skrev:Framhjulslager låter det som.
Palla upp bilen ordentligt och snurra för hand. Jämför båda sidor. Känns eller hörs inget: kör med motorn (man bör vara två).
Då bör du höra vart det kommer från. Inga broms- eller svängmanövrar bara när den är uppallad!
Får göra det i helgen då man får tid.
Bäst att låta bilen stå tills problemet är löst antar jag?
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 481
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00, Corolla 1.6 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Rungande ljud framvagn corolla -95

Inlägg av Nizzehult »

Nja, det är sällan ett lager skär tvärt så det går nog bra att köra. Om inte ljudet ökar.
Om något hjulnav blir varmt så att man kan känna det (som du har gjort) har man oftast anliggande bromsar.
Ett lager ska vara ganska slut innan det blir så varmt att man kan känna det.
Om man tar en lång mejsel, håller den mot örat och trycker mot insidan navet samtidigt som någon annan snurrar på hjulet så kan man rätt tydligt höra om lagret är dåligt. Det ska "mola" lite men definitivt inga knäpp och skrapljud. Jämför båda sidor så hör du!
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
PartyBoy
Inlägg: 189
Blev medlem: tis 23 mar 2010, 19:18:36
Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
Årsmodell: 2013

Re: Rungande ljud framvagn corolla -95

Inlägg av PartyBoy »

Låter absolut som hjullager! Kan vara svårt att skilja vilken sida det kommer ifrån, men enklast är att hissa framhjulen, snurra hjulet samtidigt som du håller ett finger på fjädern. Du kommer då att känna hur det vibrerar (hugger) i denna!
---------------------------
Toyota Mek
Jisse
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 02 jan 2011, 15:40:13
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1995

Re: Rungande ljud framvagn corolla -95

Inlägg av Jisse »

Nizzehult skrev:Nja, det är sällan ett lager skär tvärt så det går nog bra att köra. Om inte ljudet ökar.
Om något hjulnav blir varmt så att man kan känna det (som du har gjort) har man oftast anliggande bromsar.
Ett lager ska vara ganska slut innan det blir så varmt att man kan känna det.
Om man tar en lång mejsel, håller den mot örat och trycker mot insidan navet samtidigt som någon annan snurrar på hjulet så kan man rätt tydligt höra om lagret är dåligt. Det ska "mola" lite men definitivt inga knäpp och skrapljud. Jämför båda sidor så hör du!
Kommer nu ihåg att jag tidigare har haft ett annat ljud som jag skyllde på att det var vägsalt som virvlade upp och knastrade under bilen, lät precis som det, var kanske då lagret började att ge upp, var ett jäkligt mysko ljud iaf..
Måste kolla om det finns glapp i något av lagren snabbast möjligt.

Brukar det glappa inifrån och ut eller i höjdled?
Jisse
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 02 jan 2011, 15:40:13
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1995

Re: Rungande ljud framvagn corolla -95

Inlägg av Jisse »

PartyBoy skrev:Låter absolut som hjullager! Kan vara svårt att skilja vilken sida det kommer ifrån, men enklast är att hissa framhjulen, snurra hjulet samtidigt som du håller ett finger på fjädern. Du kommer då att känna hur det vibrerar (hugger) i denna!
Ett finger på fjädern? :?: :?
Jisse
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 02 jan 2011, 15:40:13
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1995

Re: Rungande ljud framvagn corolla -95

Inlägg av Jisse »

Har tittat till hjulen på bilen i helgen, bla blåst insidan av fälgarna rena från snö med tryckluft samt fyllt upp lite mer luft i däcken.
Har fortfarande ganska högt ljud ifrån däcken men det är mer ett normalt men högljutt rullljud, kanske är skitdäcken som lever om så fasligt ändå!
Dock knärtar det vid högersväng om man håller gas, gör detta vid alla kraftiga högersvängar, dock inte om man frikopplar och svänger.

Drivknut?
Vilken sida?
Skriv svar