Celica st162 Turbo konventering? vad är att tänka på? m.m?

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Celica st162 Turbo konventering? vad är att tänka på? m.m?

Inlägg av Larco »

Johannes Rydberg skrev:okej, men finns det nåt knep med tjockare topp locks packning för att få ner kompet på ett enkelt sätt.?
Bäst lär vara att ta bort förhöjningen på kolvarna eller byta ut dem isf. Med tjockare topplockspackning ökar även squishhöjden vilket inte är något vidare om det är spikningar man vill undvika. Med e85 och rätt mappning lär inte kompet, som väl är 9,4:1 i gen1 3S-GE, vara ett problem. Vet en Grupp A st165a som körde 13,5:1 i komp och laddade 2bar på e85 utan problem med spikningar. Inte riktigt jämförbart då maskinen var ett mästerverk men det visar att man kan få det att funka ;)
Vatteninsprut kan kanske vara intressant om du håller dig till bensin, har hört mycket bra om det och planerar själv att köra med det.

Cyrix verkar som att du har rätt ang. att SMT7 inte har inbyggd MAP-sensor, antog nog att det skulle finnas när jag läste att det har inbyggd boostcontroller. :oops:
SMT8 finns ju tydligen nu också, den kan hantera MAP-sensor men verkar inte heller ha en inbyggd.
http://www.perfectpower.com/products/smt8.asp
AEMet kanske är det bästa valet...
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Celica st162 Turbo konventering? vad är att tänka på? m.m?

Inlägg av Cyrix »

Johannes Rydberg skrev:okej, men finns det nåt knep med tjockare topp locks packning för att få ner kompet på ett enkelt sätt.?
Är nog billigare att byta till gte kolvar, än att köpa tjockare toppackning, men jag hade nog behållt kompet och i såna fall gått över till att köra på E85 istället.

Map sensorn kopplas mkt riktigt på trycksidan efter spjället. Och ja den tar på sätt och vis över efter LMMen, det är den man mappar soppamängden efter i piggybacken. Byter man till större/fler spridare, så minskar man soppan på vakum och sedan ökar på övertryck. original LMM måste ju dock finnas kvar för att ge lastsignal till original ECUn, den har ju dessutom en tempsensor i sig som justerar blandningen efter utetemperatur.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Celica st162 Turbo konventering? vad är att tänka på? m.m?

Inlägg av Johannes Rydberg »

hm där ser man.
Bilagor
blir trång med en turbo men inte omöjligt.<br /> <br />bmw kylet vinkla jag innåt  så det blr mer plats längre ner. tvärr är bmw kylet mkt tjockare typ dubbelt.  men man slipper expansions kärlet.
blir trång med en turbo men inte omöjligt.

bmw kylet vinkla jag innåt så det blr mer plats längre ner. tvärr är bmw kylet mkt tjockare typ dubbelt. men man slipper expansions kärlet.
20090421(010).jpg (233.75 KiB) Visad 2758 gånger
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Celica st162 Turbo konventering? vad är att tänka på? m.m?

Inlägg av Johannes Rydberg »

hm
Bilagor
20090421(011).jpg
20090421(011).jpg (210.98 KiB) Visad 2756 gånger
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Celica st162 Turbo konventering? vad är att tänka på? m.m?

Inlägg av Larco »

Jag har förvisso ett st165 turbogrenrör som ligger o skräpar, det är lite mindre än ditt och saknar "tarmen" som hänger ned. Behöver en liten svets då det är sprucket som så många andra. Det kanske kan vara av intresse?
Du kan få köpa det för en symbolisk summa...

Bilder på ett sådant grenrör. På andra bilden syns det var de brukar spricka, min spricka är mindre dock.
http://www.gtfours.co.uk/pics/exh_manif ... xh_man.htm
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Celica st162 Turbo konventering? vad är att tänka på? m.m?

Inlägg av Johannes Rydberg »

okej. fint erbjudande. men hur blir det med min start motorn som sitter under grenröret?
det sägs att det tar i där.



hur gör ni med fläkten när ni har turbo? original får ju verkligen inte plats. kan man sätta den p¨å andra sidan
istället och vända polerna?
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Celica st162 Turbo konventering? vad är att tänka på? m.m?

Inlägg av Jonex »

Jo, fläkten får plats men det är grymt trångt om man ska dit med tryckrör och prylar.
Tror det är så att ST165-grenrören går lite uppåt och sen ned mot turboflänsen , inte rakt ut som på ditt grenrör.
Därför blir det lite bättre plats.
I min projekttråd jämförde jag en GTi kylare med en Gt4 kylare , fläktarna har likadana mått om än så
är GTi´ns fläkt något smidigare utformad.

I framtiden ska jag kasta ut min fläkt och sätta en sugande fläkt framför kylaren ist.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1715
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Celica st162 Turbo konventering? vad är att tänka på? m.m?

Inlägg av Johnny Blade »

Det är bara ST162 som har startmotorn placerad sådär dumt.
Antingen får man sätta en startmotor åt andra hållet eller bygga eget grenrör så att turbon hamnar på något annat vis.
Zeus grejade med det där en gång.
Det fattas lite bilder men det börjar väl nånstans i slutet på den här sidan i tråden.
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.p ... &start=120
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Celica st162 Turbo konventering? vad är att tänka på? m.m?

Inlägg av Johannes Rydberg »

hmm bilderna finns inte längre i tråden. segt. dom hade varit guld att se.

start motorn är lite dumt placerad, men om man använder original grenröret och bygger adapter
med turbon aningens längre ner, så tror jag att det skall gå. iaf ned td04 eller?
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Celica st162 Turbo konventering? vad är att tänka på? m.m?

Inlägg av Johannes Rydberg »

behr skrev:Med 0.4 bar så var det original spridare ja. Sen använde jag megaquirt och 440cc supraspridare efter det.

Sätter man dit en större LMM (en som ger mindre utsignal för samma luftflöde som original) så tror ECUn att lasten är mindre än den är i verkligheten. Låg last = vass tändning.

250 är min gissning på vad kolvarna orkar med. Baserat på vad GT4 kolvarna tål och den säkerhetsmarginal som finns. Nu är det nog ingen som spräckt original st162 kolvar, men generellt är 3sgte kolvarna lite känsliga.

St182 växellådan lär va den man ska använda. Den har startmotorn åt rätt håll. Om jag inte minns fel var det andra splines på den så man fick använda någon annan lamell?..


kom o tänka på angående att använda st182 växelåda. är det bara att använda kopplingslammel som är
för den lådan då? passar den överigt? typ drivaxlar. överiga fästen m.m?
Skriv svar