Väghållning Starlet

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Kire
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 10 jan 2011, 21:13:21
Bilmodell: Starlet
Årsmodell: 1983

Väghållning Starlet

Inlägg av Kire »

Har nyligen bytat mina bakre dämpare på min bakhjulsdrivna starlet eftersom jag upplevde att väghållningen var dålig och att det kom oväsen från bagaget. Oljudet försvann men den dåliga väghållningen bestod efter bytet.
Ett exempel med väghållningen är när jag pressar bilen hårt i en rondell där asfalten är blöt så är väll normal procedur att bilen börjar överstyra och inte kränga?

Ska väghållningen verkligen vara såhär dålig?

MVH
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Väghållning Starlet

Inlägg av cheetah1 »

Bilen håller sig plan med hjälp av krängningshämmare och inte med hjälp av stötdämpare.

Fjäderns uppgift är att ta upp ojämnheter i vägbanan.
- Att en fjäder är sliten märks på att bilen upplevs som mjuk, tänk amerikansk bil. Den kan också bli något lägre. Vanligaste felet på en fjäder är dock att den brister.
Stötdämparens uppgift är att dämpa fjädringsrörelsen.
- När stötdämparen börjar ta slut blir bilen gungig. Kör man i en grop fortsätter det att fjädra upp och ner efteråt. Kan provas genom att bilens hörn trycks ner, det ska då bli max en fjädringsrörelse innan den stannar. Är den riktigt slut (läckage, inläckande vatten) kan man höra att det börjar slamra.
Krängningsdämparens uppgift är att hindra att höger respektive vänster fjädringsrörelse skiljer för mycket, dvs att bilen kränger.
- Är krängningshämmaren slut börjar bilen luta mer utåt i kurvorna och får svårare att behålla greppet på alla fyra hjul. Jag har inte hört talas om att det skulle kunna hända, men går den av bör bilen bli fruktansvärt instabil att köra.
- Det finns bilar som enbart är utrustade med krängningshämmare på en axel, eller inte alls.

Och jag har för övrigt ingen aning om hur en Starlet ska vara utrustad eller hur den ska bete sig på vägen, för jag har aldrig kört en.
Användarens profilbild
jlhp
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 01 mar 2011, 16:53:57
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1996

Re: Väghållning Starlet

Inlägg av jlhp »

Intressant det här med toyota och väghållning.
Generellt verkar de ha lite lealös och diffus styrning samt lite sladdriga och instabila vägegenskaper när man pressar lite hårdare, dock är de lättkörda och smidiga vid vanlig gubbkörning. Verkar ha varit så sedan 60talet, möjligen undantag med 2000GT från just 60talet. Det är intrycket jag genomgående får av biltidningarnas tester samt mina egna erfarenheter av en Carina-75 samt corolla-96.
Tyvärr är det nog bara att konstatera att det är bilar för gubbar i hatt och är man ute efter bra väghållning får man köpa ngt annat... Det är kanske inte så konstigt att F1 satsningen inte gick så bra...
Kan icke desto mindre låta bli att klura på att byta några bussningar i bakvagnen på min 96a, den borde kunna fungera bättre än vad den gör, men det hade varit intressant med andras erfarenheter.
Mvh
John
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1628
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Väghållning Starlet

Inlägg av Neblade »

Nej nu måste jag protestera! :)

Att toyotas bilar från fabrik har mer komfort än vad man vill ha på en busbil är väl inte konstigt. Men jag kan inte påstå att min starlet krängde så farligt (se film från Emmaboda http://www.youtube.com/watch?v=h8oj015Ot-o ). Förvisso var inte väghållningen den bästa kanske, men alldeles för klena dämpare till de låga hårda fjädrarna som satt på. Men rolig som tusan var den att köra! Och understyrd kan jag inte påstå att den var. Var det blött på vägen gick det alldeles utmärkt att få upp lite ställ i kurvorna, men det är ju en motorsvag bil.

Sen att lite nyare bilar med lite mer motor som Corolla T-sport verkar ha fått samma hjulupphängning som den vanliga Corollan kanske inte är så lyckat. Men det är kanske det kunderna vill ha, och vi som prioriterar prestanda framför komfort får göra lite modifikationer.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
jlhp
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 01 mar 2011, 16:53:57
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1996

Re: Väghållning Starlet

Inlägg av jlhp »

Har inte hunnit kolla här på ett tag av familjeskäl, så därför dröjsmålet.
Ja, det var ju just lite tips på förbättringar jag efterlyste, från folk med praktisk erfarenhet av vad som är vettigt och fungerar. Jag får tyvärr erkänna att jag inte har det kunnandet själv och det kan lätt bli onödigt både kostsamt och tidsödande att famla i blindo på egen hand.
Låt mig också säga att jag verkligen gillar min gamla corolla men också att jag inte bara hittar på när jag påstår att just väghållningen i kritiska situationer generellt är en relativt svag punkt på många Toyotor långt in på 00-talet.
Det bygger jag dels på egna erfarenheter, jag har trots allt en del erfarenhet från ganska många olika bilar, och dels på tester i biltidningar (Teknikens värld och Vi Bilägare). Jag har gamla Teknikens värld och Corollagenerationen 83-87 var kraftigt understyrd med ganska dålig styrkänsla, generationen 88-92 kom trea från slutet i deras stora småbilstest (älgtestmomentet), gen. 93-98 ngt bättre men ändå långt kvar till klassledarna, 98-01 klappar igenom i undanmanöverprovet, 02- klarar undanmanövern men lite diffus i styrningen och skumpig fjädring. Om det behövs kan jag skanna artiklarna ;) ! Detta gäller standardbilarna så det är inte knutet till prestandaversioner. Tydligen är den allra senaste Yarisen riktigt bra så det finns en ljusning vilket är kul.
För övrigt fick de bra till mycket bra omdömen i testerna, bla. hade 88-97 fantastiska motorer komfort, utrymmen och kvalitetskänsla. Jag har på känn att det är "förbjudet" att uttrycka något annat än positivt om Toyota här på forumet men jag tycker det är synd att helt blunda för fakta och som sagt för övrigt gillar jag verkligen Toyota och det märket står för.
Mvh
John
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Re: Väghållning Starlet

Inlägg av nikwal »

vaddå är det inte bra om det kränger istället för att bli överstyrd, själv ser jag helst att bilen är lite understyrd eller åtminstone att man slipper allt för konstiga överraskningar ..

fö. så är corolla generationen 88-92 gti, den bästa bilen jag kört hittils när det gäller att pressa bilar riktigt hårt.. ok, den har sina egenheter, styrde man för mycket så blev den helt plötsligt understyrd som satan, så det måste man ju lära sig först. Det är en av de få skrotbilar jag haft som faktiskt gick att köra i 200 och luta sig tillbaka och gäspa, och styra med tre fingrar ungefär.. RIKTIGT bra vägkänsla..
E85 wants to be free!
Användarens profilbild
jlhp
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 01 mar 2011, 16:53:57
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1996

Re: Väghållning Starlet

Inlägg av jlhp »

Hmm, det är inte så lätt det här, jag tänkte på det när jag skrev sist och funderade allvarligt på att låta bli att ge bränsle till en debatt om Toyotors vägegenskaper som riskerar att spåra ur, för det är inte det jag är ute efter egentligen.
Vi kan väl konstatera att vi har olika erfarenheter och att jag tycker mig ha stöd från många tester genom åren.

Det som verkligen väcker min nyfikenhet är dock att det var just en GTI du hade så goda erfarenheter av, jag misstänker starkt att den modellen har andra fjädrar och stötdämpare än standardversionerna, kanske också andra förändringar/förbättringar. Jag har sett någon bild från motorrummet en gång där det syntes att den var utrustad med fjäderbensstag t.ex.

Vilket leder vidare till det som jag verkligen är ute efter, nämligen tips och erfarenheter av hur man (helst med relativt enkla medel) kan förbättra vägegenskaperna, för jag tror att bilen skulle kunna bli bra-vissa förutsättningar finns, t.ex i form av de längsta tvärlänkar bak jag har sett.

Vilka stötdämpare skall man satsa på t.ex.?
Jag är inne på röda Koni till min -96a men jag skulle gärna vilja få veta om de funkar av någon som har provat innan jag städar kassaskåpet...I testet av 93-97orna skrev de att fjädringen var för mjuk för att klara bilen i nödsituationer, vilket med lite tur skulle kunna innebära att man kan komma långt bara genom att byta fjädrar och dämpare, något som jag ändå ganska snart måste göra på min bil.
Skriv svar