Toyota Corolla A95 1.6 går ej att varva mer än 3900RPM.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Alfahane
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 16 dec 2010, 20:20:42
Bilmodell: Toyota Corolla AE95
Årsmodell: 1991

Toyota Corolla A95 1.6 går ej att varva mer än 3900RPM.

Inlägg av Alfahane »

Hej, har nyligen köpt en 4x4 corolla touring från 1991. Bilen går grymt bra och är lättstartad, har kontrolerat alla vätskenivåer och dyl och allt är i sin ordning. MEN! Får fan inte bilskrället till att varva över 4000, när jag når dom varven så stannar bilen på det och "burrar" bara, vägrar för allt i världen att passera det sträcket.

Märke: TOYOTA
Modell: COROLLA (AE95) Touring 4WD
Typ: 1.6 (Kat)
Registreringsår: 1988-1995
Karosserikod: AE95
Motorkod: 4A-FE
Motoreffekt: 77kw


Kan det vara ngn form av spjällgivare, fullgasgivare mm som är boven i dramat? Alla tips motages tacksamt!

Mvh.
Senast redigerad av Alfahane den fre 17 dec 2010, 17:20:49, redigerad totalt 2 gång.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota Corolla A92 2.0 går ej att varva mer än 3900RPM.

Inlägg av cheetah1 »

Det känns ju nästan som att nånting i styrsystemet har fått för sig att varvstoppet ska vara där, vilket verkar mycket konstigt. Är det tvärstopp precis som vid varvstoppet normalt, eller är det mer mjukt, som att den inte orkar mer?

Skulle kunna tänka mig att failsafefunktionen på nyare bilar begränsar varvtalet, men det tvivlar jag på om det ens finns nån på en 91:a, dessutom tänds motorlampan då.

Har du provat att läsa av felkoder?
Alfahane
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 16 dec 2010, 20:20:42
Bilmodell: Toyota Corolla AE95
Årsmodell: 1991

Re: Toyota Corolla A92 2.0 går ej att varva mer än 3900RPM.

Inlägg av Alfahane »

cheetah1 skrev:Det känns ju nästan som att nånting i styrsystemet har fått för sig att varvstoppet ska vara där, vilket verkar mycket konstigt. Är det tvärstopp precis som vid varvstoppet normalt, eller är det mer mjukt, som att den inte orkar mer?

Skulle kunna tänka mig att failsafefunktionen på nyare bilar begränsar varvtalet, men det tvivlar jag på om det ens finns nån på en 91:a, dessutom tänds motorlampan då.

Har du provat att läsa av felkoder?
Hej Cheetah1, tack för ditt svar.

Jag såg btw att jag skrivit fel, det är en 1,6a inte en 2.0a :-)

Nej det är inte som varvstoppet, det är precis som att orken försvinner, den behåller hastigheten och så, men inte mer, bara "slutar dra" och brrrrrrrrrrrrrrrrr.... durrar.

Låter typ som när spridarna nått sin gräns typ hehe, men ska slänga i lite spridarrengöring, byta tändspole, kablar och stift nu idag bara för att vara säker hade jag tänkt.

Dock jävligt frustrerande.

Ang. felkoder så är ett verktyg för att läsa av dom redan beställt från Dealextreme, dock så har jag ingen aning om det är OBD1 eller OBD2 som bilen använder sig av och vars diagnoskontakten ens sitter. Men det löser jag på vägen, fel är till för att lösas!
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 481
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00, Corolla 1.6 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Toyota Corolla A92 1.6 går ej att varva mer än 3900RPM.

Inlägg av Nizzehult »

Gratulerar! Har en likadan själv. Trevlig bil, särskilt i dessa tider. AE95 är den korrekta beteckningen.
Motorn skiljer i princip inte mot en vanlig AE92 så delar finns det gott om.

Angående ditt problem så skulle jag först kolla stift och tändkablar, en bil kan gå jämt och fint men bara upp till ett visst varvtal om ett stift eller en tändkabel är kass. OBD finns inte på dessa utan det är nån egen hemlig Toyota-standard. OBD kom först senare, skulle gissa runt 1997-8.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Alfahane
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 16 dec 2010, 20:20:42
Bilmodell: Toyota Corolla AE95
Årsmodell: 1991

Re: Toyota Corolla A92 1.6 går ej att varva mer än 3900RPM.

Inlägg av Alfahane »

Nizzehult skrev:Gratulerar! Har en likadan själv. Trevlig bil, särskilt i dessa tider. AE95 är den korrekta beteckningen.
Motorn skiljer i princip inte mot en vanlig AE92 så delar finns det gott om.

Angående ditt problem så skulle jag först kolla stift och tändkablar, en bil kan gå jämt och fint men bara upp till ett visst varvtal om ett stift eller en tändkabel är kass. OBD finns inte på dessa utan det är nån egen hemlig Toyota-standard. OBD kom först senare, skulle gissa runt 1997-8.
Tackar! Anser mig själv ha gjort ett gott köp då den i övrigt funkar klanderfritt och gud vilken framkomlighet! Hade en WV Taro tidigare som inte på något vis kan konkurera med den här bilen vad det gäller klätterviljan.

Ang. OBD så har jag 2 Volvo 850's här ute som jag kan använda diagnosen till också så det är inte helt bortkastat ändå. Men ändå tråkigt att Toyota skulle vara egna på den fronten då.

Har felsökt vidare idag iaf, kommit fram till att det är BARA på fullgas den inte klarar att passera 4a tusen varv, om man "smyger" upp den med halvgas och ökande så går den ledigt över 4000 utan avbrott. Känns mkt skumt. Är det ngn form av extra spridare som ska öppna sig som kanske kortat och "förlamar" hela spridarbryggan?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota Corolla A95 1.6 går ej att varva mer än 3900RPM.

Inlägg av cheetah1 »

Är det inte nåt sånt TVIS-tjosan på den där som kan krångla då?
Alfahane
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 16 dec 2010, 20:20:42
Bilmodell: Toyota Corolla AE95
Årsmodell: 1991

Re: Toyota Corolla A95 1.6 går ej att varva mer än 3900RPM.

Inlägg av Alfahane »

The 4A-FE is basically the same as the 4A-F (introduced in the previous generation of Corollas), the most apparent difference being the electronic fuel injection system as noted by the E. The engine was succeeded by the 3ZZ-FE, a 1.6-liter engine with VVT-i technology.'

Var inne på samma tanke själv men den verkar ju enligt Wikipedia sakna den funktionen?

Uppskattar att du hjälper mig ska du veta! Tack Cheeta :)
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Toyota Corolla A95 1.6 går ej att varva mer än 3900RPM.

Inlägg av PierreW »

Min första spontana tanke är vevaxellägesgivaren.

Hade inne lite nyare Corolla med 4zz-fe motor en gång som inte ville varva mer än ca 4000varv.

Inga felkoder osv, så man hade liksom ingenting att gå på.
Som tur va så såldes dessa som nya fortfarande så hela bilhallen var ju full med utställningsbilar att låna delar från.
På den var det just vevaxellägesgivaren som var nått mysko med.

En polares Saab 9-3 var likadan, ville inte över 4000 hur mycket man än gasa, dock räckte de att byta stift sen funka den ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Alfahane
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 16 dec 2010, 20:20:42
Bilmodell: Toyota Corolla AE95
Årsmodell: 1991

Re: Toyota Corolla A95 1.6 går ej att varva mer än 3900RPM.

Inlägg av Alfahane »

PierreW skrev:Min första spontana tanke är vevaxellägesgivaren.

Hade inne lite nyare Corolla med 4zz-fe motor en gång som inte ville varva mer än ca 4000varv.

Inga felkoder osv, så man hade liksom ingenting att gå på.
Som tur va så såldes dessa som nya fortfarande så hela bilhallen var ju full med utställningsbilar att låna delar från.
På den var det just vevaxellägesgivaren som var nått mysko med.

En polares Saab 9-3 var likadan, ville inte över 4000 hur mycket man än gasa, dock räckte de att byta stift sen funka den ;)
Så fult, vi jobbade på en 9-5a som hade problem med den men då var det mer spontana ryck nu och då och till slut så gick den inte alls, men pratade med min bror nu för en 10 min sedan, han har problem med ryckningar i bilen vid acceleration och hade fått höra vevaxelgivaren på olika forum också. Verkar som denna del kan ställa till med mkt skit.

Men hur är det eg. Ska man byta den med en gång eller går det att rengöra den från fukt och skit och pröva?
Alfahane
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 16 dec 2010, 20:20:42
Bilmodell: Toyota Corolla AE95
Årsmodell: 1991

Re: Toyota Corolla A95 1.6 går ej att varva mer än 3900RPM.

Inlägg av Alfahane »

Har fortfarande samma problem med den här bilen, ingen som kan komma med några förslag? :-)

Har även laddat upp en video på youtube då jag demonstrerar felet.



http://www.youtube.com/watch?v=AJQu8aqJ_zQ

Kan nämna att tändkablar, rotor och fördelarlock är bytt.
Skriv svar