Sida 8 av 10

Re: Starlet 16V -80 (grupp F stuk)

Postat: tor 17 feb 2011, 13:08:11
av JEANSGARAGET
Starlan1 skrev:Så jävla nice C ! :D ;) Vill oxå!...
Tack för filmen ! Kommer snart o hälsar på !
/Anders

Ja det är bara o höra av dig när du har tid att kika förbi. Glöm bara inte inredningsdetaljerna om du rullar hitåt :-)

//CG

Re: Starlet 16V -80 (grupp F stuk)

Postat: tor 17 feb 2011, 19:42:07
av JEANSGARAGET
Sista byggbilds uppdateringen:

Byggde om från hydraulisk till mekanisk koppling, tog starletens arm och breddade den för corollans lager, förlängde den även några cm.
Bild

Byggde ett nytt fäste för kulan på andra sidan axeln
Bild

En släpvagns bromswire blev bra. Fick göra ett nytt hål i torpeden för att dra ut wiren på andra sidan motorn.
Bild

Grenröret behövde en genomgång med justeringar.
Bild

Ett växellådsfäste konstruerades, innerbar även att svetsa in 2 nya muttrar i underredet.
Bild

Bild

Hålet där gasspjället satt täcktes för.
Bild

Där ska spjället sitta istället
Bild

Spjäll på plats. Även en gaswireanordning
Bild

Pipedream Håkan hjälpte mig att Svetsa om vattenanslutningen på toppen som annars hade hamnat i torpeden.
Bild

Litet rosthål var kvar att fixa
Bild
Bild

Flyttade fram framhjulen ca 20mm för att få plats med hjulen och för stuket.
Bild

Svetsade muttrar på insidorna av dörrarna för att fästa backspeglarna på cleanare vis
Bild

Fäste för luftburken
Bild

Baklyserna var riktigt fula men det löste Maria med 400, 800, 1200 papper och maskinpolering, blev nästan som nya :-)
Bild

O så lite bilder på bilen i dagsläget, används dagligen :-)
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Nu är det bara lite små restpunkter kvar men det får bli parallellt med rallybilsrenoveringen, en bild på nya sekventiella lådan till den, en sådan skulle man ha till Starleten också :-)
Bild


//Chrille

Re: Starlet 16V -80 (grupp F stuk)

Postat: tor 17 feb 2011, 21:53:07
av Glenn
Mycket trevligt att titta på och läsa :)

Re: Starlet 16V -80 (grupp F stuk)

Postat: fre 18 feb 2011, 00:00:53
av Aggudabbu
Tycker bilen är riktigt grym, dock gillar jag inte stänkskärmarna alls. Men smaken är som baken delad.
Inga anmärkningar ännu på att du har skylten i rutan? Funderat på å göra samma sak

Re: Starlet 16V -80 (grupp F stuk)

Postat: fre 18 feb 2011, 07:12:18
av SHySwe
Snygg! :thumbup:
Grymt utseende.
JEANSGARAGET skrev: ...
Flyttade fram framhjulen ca 20mm för att få plats med hjulen och för stuket.
...
Frågor: Hurdå? Vilka nackdelar?
JEANSGARAGET skrev: ...
Nu är det bara lite små restpunkter kvar men det får bli parallellt med rallybilsrenoveringen, en bild på nya sekventiella lådan till den, en sådan skulle man ha till Starleten också
...
Såg nånstans en Volvolåda som byggdes om, utan att köpa prefab-grejer. Kan väl inte vara nån konst för dej? Säkert kan det finnas intresse att samarbeta i frågan här på Tcs?

Re: Starlet 16V -80 (grupp F stuk)

Postat: fre 18 feb 2011, 08:24:50
av JEANSGARAGET
Aggudabbu skrev:Tycker bilen är riktigt grym, dock gillar jag inte stänkskärmarna alls. Men smaken är som baken delad.
Inga anmärkningar ännu på att du har skylten i rutan? Funderat på å göra samma sak
Javisst är smaken delad. jag var ute efter rallystuk på denna och då är stänklapparna givna. Skulle tex aldrig sätta sådan på de tyskstukade bilarna ja byggt.
srylul skrev:Snygg! :thumbup:
Grymt utseende.
JEANSGARAGET skrev: ...
Flyttade fram framhjulen ca 20mm för att få plats med hjulen och för stuket.
...
Frågor: Hurdå? Vilka nackdelar?

SVAR: Brickan på bilden borrades upp och flyttades fram 14mm där den svetsades fast. den inre hylsan innanför bussningarna kortades 14mm. en rörstump svetsades på på den bakre brickan, också den på 14 mm (så mutterna kom på rätt ställe). iom att krängarn sitter på 2/3 av bärarmens längd blir då hjulet framflyttat ca21mm. ser inga direkta nackdelar. främre bussningen fick justeras lite i hålet också. Har dock planerat att bygga om framvagnen med uniball-stag snett bakåt istället för krängaren som går framåt.
JEANSGARAGET skrev: ...
Nu är det bara lite små restpunkter kvar men det får bli parallellt med rallybilsrenoveringen, en bild på nya sekventiella lådan till den, en sådan skulle man ha till Starleten också
...
Såg nånstans en Volvolåda som byggdes om, utan att köpa prefab-grejer. Kan väl inte vara nån konst för dej? Säkert kan det finnas intresse att samarbeta i frågan här på Tcs?
SVAR: Åkte Ascona med volvolåda i rally förut. Till denna gjorde jag en ritning att bygga om till sekventiellt men det blev aldrig av att bygga den innan jag sålde bilen. Volvolådan är betydligt lättare att göra så på pga att dom har ett lock precis ovanför växelväljar-mekanismen. Blir nog rätt krångligt på T50-lådan.

MVH

Re: Starlet 16V -80 (grupp F stuk)

Postat: fre 18 feb 2011, 09:33:57
av Glenn
Jag tycker inte heller sådana där stänkskydd är speciellt snygga, men dom passar ju helt klart in på rallystuket :)

Re: Starlet 16V -80 (grupp F stuk)

Postat: fre 18 feb 2011, 10:48:35
av JEANSGARAGET
Glenn skrev:Jag tycker inte heller sådana där stänkskydd är speciellt snygga, men dom passar ju helt klart in på rallystuket :)
Instämmer till fullo

Re: Starlet 16V -80 (grupp F stuk)

Postat: fre 18 feb 2011, 15:02:53
av Fnys
Dra åt h-e va rå den är! :o
Har scoopet på taket någon funktion? Är det rally att ha eltejp som ett kors i framlyktorna?

Re: Starlet 16V -80 (grupp F stuk)

Postat: fre 18 feb 2011, 16:47:29
av Johnny Blade
Jag är impad (och avis)över hur fort du fick fart på'n.en annan kan ju hålla på i 5 år utan att ens få fart på motorn.