Sida 1 av 2

Bättre bromsar till mr2 i samband med motorbyte

Postat: sön 21 nov 2010, 14:33:00
av Jo R
Hej
Planerar ett motorbyte (till turbo) i min -98 mr2 GTi enligt regelverkets kategori "ombyggd fordon". Då måste jag också byte bromssystem till bättre grejor. Någon som vet hur tex Supra grejor passar på mr2?
Originalbromsarna är av den större, senaste generationen med ca 280 mm skivor och jag behöver altså något SFRO och Bilprovningen håller med om att är bättre än originalet. Vanliga eftermarknadsgrejor skulle duga bra om det inte var för att handbromsen saknas; åtminstone på de jag har kollat.

Hälsningar
Jo Ravnsborg
Uppsala

Re: Bättre bromsar till mr2 i samband med motorbyte

Postat: sön 21 nov 2010, 15:12:20
av Glenn
Finns söta små extraok med wire som du sätter på samma bromsskiva bak, dom är iaf godkända när man bygger eget fordon, borde väl fungera även på ombyggt ?

Re: Bättre bromsar till mr2 i samband med motorbyte

Postat: mån 22 nov 2010, 07:46:38
av MrTwo
Har inte GTi 98orna lika stora bromsar som mr2 turbo (245hk) redan?

Re: Bättre bromsar till mr2 i samband med motorbyte

Postat: mån 22 nov 2010, 09:59:22
av Glenn
mrtwo: var det inte exakt därför han frågade ? :)

Re: Bättre bromsar till mr2 i samband med motorbyte

Postat: mån 22 nov 2010, 23:50:18
av Jo R
Här gäller det att klara Bilprovningens regelverk, inte om de bromsarna som sitter på i realiteten redan är tillräckligt bra för ändamålet. Jag måste altså byta till bromsutrustning som är bättre än vad som sitter original.
Samma sak gäller växellådan. Är det någon som vet vilken låda som sitter på -91 turbo respektive -98 Gti?. Hoppas det inte är samma låda för då blir det svårt.

Jo R

Re: Bättre bromsar till mr2 i samband med motorbyte

Postat: tis 23 nov 2010, 08:43:44
av Cyrix
Jo R skrev:Här gäller det att klara Bilprovningens regelverk, inte om de bromsarna som sitter på i realiteten redan är tillräckligt bra för ändamålet. Jag måste altså byta till bromsutrustning som är bättre än vad som sitter original.
Samma sak gäller växellådan. Är det någon som vet vilken låda som sitter på -91 turbo respektive -98 Gti?. Hoppas det inte är samma låda för då blir det svårt.

Jo R
Turbon har en kraftigare låda.

Re: Bättre bromsar till mr2 i samband med motorbyte

Postat: tis 23 nov 2010, 20:34:20
av Jo R
Hej Carl
Tack för svaret, men är du säker på att så är fallet även om man jämför en -91 turbolåda (E-153) med en -98 GTi-låda? Jag gjorde samma swap för ca 10 år sedan med en -92 GTi och i den N/A generationen fanns en låda med beteckningen E-54 som definitivt var klenare än E-153. Ca -94 höjdes N/A`s effekt från 156 hk till ca 170 och jag är orolig för att man då har kompletterat detta med en kraftigare låda; tex turbon`s dito? Vet du något om detta?

Hälsningar/JoR

Re: Bättre bromsar till mr2 i samband med motorbyte

Postat: tis 23 nov 2010, 22:45:35
av Cyrix
Helt säker på att gti och turbolådorna inte är samma, men har inte superkoll på vad som skiljer mellan olika generationer av sugmotorlådorna.
GTI lådan håller dock för en hyfsat snäll turbomotor(ca 300hk).
Däremot Krutis här på forumet tror jag kan skillnaden på dom både utan och innan.

Re: Bättre bromsar till mr2 i samband med motorbyte

Postat: ons 24 nov 2010, 23:46:07
av Jo R
Tackar. Ska ta kontakt med honom om Bilprovningen bekräftar SFRO`s utlåtande om att även lådan ska vara bättre än originalet.

Hälsningar/Jo R

Re: Bättre bromsar till mr2 i samband med motorbyte

Postat: tor 25 nov 2010, 07:36:56
av SHySwe
Det här kan bli knepigt?
Kravet för ombyggd bil är egentligen inte bättre låda, utan bara utbytt till annan typ (Vid fwd, om rwd är det bakaxeln vi pratar om). Så de får inte vara för lika.
Men! du har en -98... Då måste antagligen motor och låda vara från samma bil, och helt orörd. Pga avgaskrav och div godkännanden.
Så att hitta nåt bra toyota kan bli svårt. Däremot kan tex en Saabmotor, med originallåda, gå att få igenom. :shock:
Regler är bra, men inte alla regler är kul.

Edit: Grundfrågan var bromsar.
Det är i första hand större skivor som gäller, inte bromsok. Bromsmomentet ökar med diametern.
Min lätta bil kräver minst 280mm skivor för drygt 200hk.