Gör din åsikt hörd, den är viktig!

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
student
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 09:18:12
Årsmodell: 0

Gör din åsikt hörd, den är viktig!

Inlägg av student »

ör ett exjobb och tittar på hur olika bilmärken arbetar med miljöprofilering.

Jag behöver DIN åsikt, vore extremt tacksam för din hjälp! Det räcker med spontana, snabba svar :)

1) Vad har du för bil?

2) Vad styrde ditt val av bil?

3) Vilket bilmärke anser du ligga i framkant när det gäller miljöprofilering och utveckling?

4) Vilket bilmärke har de bästa återförsäljarna?

5) Känner du till något miljöinitiativ?

6) Vad går först; miljöpåverkan, körglädje eller pris? (eller något annat?)

7) Om du skulle köpa ny bil, vilket märke och modell och varför?
Skyrunner
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 12 jun 2010, 16:57:33
Bilmodell: Celica GTI
Årsmodell: 90
PostOrt: 57275
Land (Country): Sverige

Re: Gör din åsikt hörd, den är viktig!

Inlägg av Skyrunner »

tja, är bara 19 men har bil och åsikt så lite kanske jag kan bidra me!

1) Toyota Celica GT-i -90

2) Den var billig i inköp, ser häftig ut och är ganska ovanlig

3) Toyota

4) ingen kommentar

5) ingen kommentar

6) körglädje

7) Toyota supra/mr2/celica gt4. Dem är snabba, häftiga och ovanlig

....inte mycket men alltid nått....

Lycka till!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Gör din åsikt hörd, den är viktig!

Inlägg av cheetah1 »

1) Jag har en VW Vento -98 som bruksbil och en Toyota Carina -72 som hobbybil.

2) Min bruksbil var lite av ett panikköp, jag skulle flytta sådär en 60 mil tre dagar senare så jag renkammade bilhandlarna efter en bil som passade in på mina krav. Den här kom närmast. Carinan däremot, köpte jag då jag fick ett rätt bra pris på den (den är i förvånansvärt oskadat skick, det är mer rosthål i venton än i den), efter att ha letat efter en Gen1-Celica i typ ett år.

3) Toyota var väldigt tidiga med sin hybridteknik, men även Honda var tidigt ute med en, iofs mindre lyckad men ändå, hybrid. Hona är väl också det enda företaget till min kännedom som tillverkar en serieproducerad vätgasbil (som förvisso bara säljs i Californien). För nära nog 10 år sen kom också VW med ett par modeller som skulle dra under 0,3 liter (diesel) per mil, men det verkar inte som att dom blev jättestora succeer, inte helt omöjligt beroende på att det är bättre utrymme, åkkomfort och prestanda i en trampbil.

4) Min erfarenhet är inte särskilt grundlig, jag har bara besökt en VW-handlare och en Toyotahandlare. Toyotas bilförsäljare har varit trevligast, medan VW's kundmottagare på service och reservdelar har varit betydligt trevligare att prata med. Har dock lyckats möta rötägg i båda kategoreierna. Träffade också en säljare på Subaru som i högsta grad var trevlig, han föreslog tillochmed att man skulle dammsuga blocket efter bättre begagnade Subaru, eftersom en sån är riktigt värdefull.

5) Nu förstår jag inte riktigt vad du menar, jag känner till massor av miljöinitiativ, men jag antar att du menar inom bilbranchen? Isåfall kan man ju nämna hela projektet med vätgasbilar, som jag finner intressant. Har också sett ett projekt med bilar som ska drivas med komprimerad luft. Har dock inte hört nåt om utvecklingen på detta.

6) Jag letar efter en bil som är tillräckligt rolig att köra, och tillräckligt säker, i förhållande till dels sitt inköpspris och dels sin driftskostnad (som ju är nära knutet till dess miljöpåverkan, undantagen den närmast rabiata beskattningen av dieselbilar).

7) Skulle jag köpa en fabriksny bil att ha som bruksbil skulle det antingen bli en Auris HSD eftersom jag gillar säkerheten och bränsleförbrukningen, alternativt en Subaru Legacy, tack vara sin fyrhjulsdrift och körglädje. Båda är ganska dyra i inköp, medan Aurisen drar ovanligt lite och Subarun drar ovanligt mycket bränsle. Aurisen har tusen krockkuddar, medan subarun har fyrhjulsdrift och är en större och tyngre bil. Valet är inte det lättaste.

Hojta till om du inte är nöjd med svaren. Spontanare och snabbare än så kan jag nog tyvärr inte svara, då jag tycker att det är ganska komplexa frågor, dom flesta av dom.
Altras
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 06:48:34
Bilmodell: Celica gt-four
Årsmodell: 1995

Re: Gör din åsikt hörd, den är viktig!

Inlägg av Altras »

1) Toyota Celica st205 GT4

2) Ville ha en rolig udda sport bil

3) Toyota =)

4) Detta anser jag varierar mycket från ort till ort

5) Från Toyotas sida är väll ett stort initiativ Priusen som nu säljs i gen3 tror jag vilket är en av dom vanligast miljöbilarna
Sen jobbar väll just Toyota ständigt för att sänka CO2-utsläppen så mycket som möjligt på sina nya modeler likväll som dom flästa andra biltillverkarna.

6) funktionalitet, körglädje, Försäkringspremie :P, pris, och miljöpåverkan (min åsikt)

7) Toyota eller Subaru på grund av funktionalitet hållbarhet och körglädje. Kanske eventuellt en Nissan
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Gör din åsikt hörd, den är viktig!

Inlägg av Glenn »

1) Vad har du för bil?

Toyota Celica ST205 och SAAB 9000 CDE Turbo

2) Vad styrde ditt val av bil?

Körglädje på celican, på saaben var det mer att jag ville ha en bekväm, säker hyfsat kul bil som var billig att äga.

3) Vilket bilmärke anser du ligga i framkant när det gäller miljöprofilering och utveckling?

Svårt att säga i dagsläget när alla japaner och europeer bokstavligen slåss om det. (Även jänkarna försöker väl lite halvhjärtat)

4) Vilket bilmärke har de bästa återförsäljarna?

Går inte att svara på, för mycket skillnad mellan olika återförsäljare, det bästa bemötandet har jag fått från toyota, å andra
sidan har jag varit på toyotaförsäljare som har varit mindre bra också..

5) Känner du till något miljöinitiativ?

Vad hette katten ?

6) Vad går först; miljöpåverkan, körglädje eller pris? (eller något annat?)

Körglädje :)

7) Om du skulle köpa ny bil, vilket märke och modell och varför?

Menar du ny som i fabriksny ? jag tolkar det så.. Svårt att svara på, beror lite på vilken bil jag skulle ersätta, för en bruksbil skulle det mycket väl kunna bli en toyota, eller saab, eller honda..
för en hobbybil, ja tja.. svårt att säga, toyota har ju klantat bort sej fullständigt i det segmentet :( i dagsläget finns det nog ingen överkomlig bil som jag egentligen suktar efter, jag kommer aldrig att ha råd att köpa en koenigsegg eller porsche 911.. eller aston martin.. eller ferrari osv.. (å andra sidan var ju min ST205 helt oåtkomlig som ny också.)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Greenbay
Inlägg: 45
Blev medlem: lör 30 okt 2010, 10:09:57
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 1999
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige

Re: Gör din åsikt hörd, den är viktig!

Inlägg av Greenbay »

Mina svar:
1 Toyota Avensis 1999, och en Volvo C70 Cab. 2001
2. Driftsäkerhet och inköpspris, resp säker cabriolet med plats för 4 vuxna.
3. Volvo PV
4. Absolut INTE Volvo PV i alla fall!. Kan tänka mig Skoda, fick mycket bra bemötande hos Skoda i Borås vid ett tillfälle.
5. VOLVO DRIVe kanske? Volvo C30 Electric.
6. Bruksbil: driftskostnad totalt under året. Hobbybil: Kör och ägarglädje.
7. Volvo V50 DRIVe Summum. Skatttefri, låg förbruklning, troligen löjligt bra andrahandsvärde, låg totalkostnad med möjlighet till körglädje och att få med leksaker som kajaker, cyklar osv.
/Greenbay
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Gör din åsikt hörd, den är viktig!

Inlägg av haank »

1 Toyota celica gt4 st185
2 Jag ville ha en bil med bra trimpotential, som kom från den tiden då inte pengarna styrde kvaliten. Där 500 motorhästar och över 500Nm inte är några direkta problem för en standad drivlina.
3 Igentligen inget märke. Framtidens bilar borde drivas av el eller vatten och man bör använda och lagra bromsenergin på ett aktivt sätt istllet för att bara alstra värme ut i luften. Tex bmw satsar ju bara igentligen på att få dagens motorer att dra så lite bensin eller diesel som möjligt.
4 Köpa ny bil är ju bland de sämsta affärrerna man kan göra.
5 e85 borde bli ett vanligare drivmedel innan elmotorn tar över.
6 Allt måste vara prisvärt, körglädje givetvis innan miljöpåverkan
7 Skulle aldrig byta ut min käre celica. Skulle jag köpa ny bruksbil så kommer helt klart mekenkelheten först samt ifall det finns reservdelar på biltema.
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Skriv svar