Kostnad för byte av topplockspackning på RAV4

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
sid
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 05 okt 2010, 16:28:21
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2007
PostOrt: Sverige

Kostnad för byte av topplockspackning på RAV4

Inlägg av sid »

Tjena,

Vad är ett rimligt pris för byte av topplockspackning på en 2007 Rav4 2.2 D-4D (136). Jag har fått en prisuppgift på ca 25000 som jag tycker verkar i saftigaste laget.

Bilen har gått ca 5800 mil. Hur vanligt är det att topplockspackningen går på en så pass ny bil?

Tacksam för svar!
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Kostnad för byte av topplockspackning på RAV4

Inlägg av PierreW »

Ta en titt i motorrummet och försök sätta dig in i lite vad ett sådant byte innebär så ska du snart upptäcka att det låter ganska rimligt med 25papp ;) Dessa dieselmotorer är en av de "jävligaste" att byta på av Toyotas modeller.

Men nånstans i bakhuvet viskar en liten f.d tåjåta mek att detta är ett fabrikationsfel då vi bytte topplockspackingar ganska ofta på lågmilade Dieslar. Fanns nått meddelande om detta på det interna toyota nätet om jag inte minns fel.

Garanti? Försäkring?

Partyboy kan säkert sitta inne med fakta ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
sid
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 05 okt 2010, 16:28:21
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2007
PostOrt: Sverige

Re: Kostnad för byte av topplockspackning på RAV4

Inlägg av sid »

PierreW skrev:Ta en titt i motorrummet och försök sätta dig in i lite vad ett sådant byte innebär så ska du snart upptäcka att det låter ganska rimligt med 25papp ;) Dessa dieselmotorer är en av de "jävligaste" att byta på av Toyotas modeller.

Men nånstans i bakhuvet viskar en liten f.d tåjåta mek att detta är ett fabrikationsfel då vi bytte topplockspackingar ganska ofta på lågmilade Dieslar. Fanns nått meddelande om detta på det interna toyota nätet om jag inte minns fel.

Garanti? Försäkring?

Partyboy kan säkert sitta inne med fakta ;)
Tack för svaret.

Jag har tittat men inte insett att det är så omfattande. Om en mekaniker tar ca 1000:-/h och eftersom materialkostnaderna är låga så innebär det då att en mekaniker måste jobba heltid i ca tre dagar för att byta packningen. Är det så jävligt?

Jag tycker också att det låter som fabrikationsfel. Jag ska kolla vad försäkringen täcker.
sid
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 05 okt 2010, 16:28:21
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2007
PostOrt: Sverige

Re: Kostnad för byte av topplockspackning på RAV4

Inlägg av sid »

Jag hade tecknat en Blocket Begagnatförsäkring vid köpet av bilen. Nu har jag varit i kontakt med If. De ska höra av sig senare. Förhoppningsvis löser sig allt med detta.

Någon som har erfarenheter av Blocket Begagnatförsäkring och If?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Kostnad för byte av topplockspackning på RAV4

Inlägg av Glenn »

Jag har erfrenheter av if, tyvärr inga positiva sådana.. :(

Håll tummarna för att du inte får Rita som försäkringshandläggare, då kan du lika gärna skita i resten :P
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
sid
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 05 okt 2010, 16:28:21
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2007
PostOrt: Sverige

Re: Kostnad för byte av topplockspackning på RAV4

Inlägg av sid »

Toyota-verkstaden ringde nyss och sa att IF meddelat att de betalar reparationen då den faller inom ramen för försäkringen. En sten har verkligen lyfts från mina axlar. Alla borde teckna denna försäkring vid begagnatköp.

Jag beklagar din erfarenhet Glenn, jag har också haft dåliga erfarenheter med försäkringsbolag men i detta fallet så fungerade det precis som man vill att det ska fungera.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Kostnad för byte av topplockspackning på RAV4

Inlägg av cheetah1 »

Glenn skrev:Jag har erfrenheter av if, tyvärr inga positiva sådana.. :(

Håll tummarna för att du inte får Rita som försäkringshandläggare, då kan du lika gärna skita i resten :P
Själv har jag enbart positiva erfarenheter av If, har du lust att berätta vad du har haft för problem?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Kostnad för byte av topplockspackning på RAV4

Inlägg av Glenn »

I korthet så lyckades dom krångla sig ur att betala en spänn efter ett inbrott.. hade väl troligen kanske kunnat vinna om jag drivit det vidare men jag hade verkligen ingen ork just då.

min handläggare (rita) var en riktig häxa.. pratade med nån annan trevlig tjej som höll med om att jag nog blivit felbehandlad, och kopplade mej till en annan handläggare, och vem svarar ? jo samma häxa.. jag bara la på luren och gav upp.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
PartyBoy
Inlägg: 189
Blev medlem: tis 23 mar 2010, 19:18:36
Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
Årsmodell: 2013

Re: Kostnad för byte av topplockspackning på RAV4

Inlägg av PartyBoy »

Jag säger inget ;) Dock har vi en Rav4 ståendes med blåst packning som väntar på att få komma in i verkstan *suck* Andra dieseln på bara ett par månader nu!
---------------------------
Toyota Mek
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Kostnad för byte av topplockspackning på RAV4

Inlägg av Speedo »

Är det bara en viss årsmodell som har det där problemet?
Skriv svar