st162 kamremms byte. hittar inte kamdrevs markeringarna m.m

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

st162 kamremms byte. hittar inte kamdrevs markeringarna m.m

Inlägg av Johannes Rydberg »

Hej. Håller på att byta kamremm samt Vattenpump. Men skit motor n har inga tydliga nollläge markeringar för kammarna? Hittar en punkt på varje drev men dom sitter inner I navet på bägge drev. Men jag hittar ingenting på plåt kåpan bakom driven. Vad är tänket här?

För övrigt känns motorn inte alls genomtänkt för dessa rep. Idiot konsteuktioner trångt och dåligt märkt. Och varför i helvetet använda en stjärn skruv/ bult pà Vattenpumpen?

Jag kommer inte sätta tebax kammrems kåperna igen iaf.

Och vevaxel remhjulet. Vilken idiot japan kom på att sätta m8 hålen för mothåll. Djupt inner I navet? Ett helvete att svetsa ett verktyg som pallar med den belastningen. Lösningen var att svetsa på bult skallen tills den blev röd sen slå på mutterknacken med höjt lufttryck 9bar. Lossa direkt. Mk3 an är betydligt enklare att meka med. Bara att komma åt servo pumpen ??
Sen hur dom dragit slangar el är det barn som har konstruerat lay outen av detta?? Puckat.
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: st162 kamremms byte. hittar inte kamdrevs markeringarna m.m

Inlägg av Johannes Rydberg »

Jävla leksaksbil. Skiten går till helvetet istället. Blir 1mindre st162 I världen.
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: st162 kamremms byte. hittar inte kamdrevs markeringarna m.m

Inlägg av SHySwe »

Utan att ta så man blir blå (eller röd?) så kan jag hålla med om att S-motorn är lite knepigare än nödvändigt.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: st162 kamremms byte. hittar inte kamdrevs markeringarna m.m

Inlägg av Johannes Rydberg »

Hehe ja så kanske man kan utrycka sej. Milt sagt. Motorn är ju inte färdig utvecklad bara massa krims krams som man har satt dit efterhand som inte är genom tänkt. Kortsiktiga lösningar. Nä detta är ingen bil jag vill satsa på.
Förstår varför dom försvinner . Min skall väck.
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: st162 kamremms byte. hittar inte kamdrevs markeringarna m.m

Inlägg av Johannes Rydberg »

Kan upplysa om att det inte går att använda camry Vattenpump. Själva skovel hjulet är 2mm större diameter och 1mm högre så det tar i huset. Annars precis likadana. Kul.
Bellman
Inlägg: 212
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:39:44

Re: st162 kamremms byte. hittar inte kamdrevs markeringarna m.m

Inlägg av Bellman »

ÄÄÄ tar man det bara lugnt och harmoniskt så är det inga problem alls.
Bytte min på några timmar när jag hade en .
Kör ihop kammdreven med buntband så dom inte rör sig så är det ju lugnt.
Och märk upp med spritpenna om du känner dig osäker.

Är ju ingen b20 du mekar med :) men kan hålla med om att 7m motorn är trevligare att meka med ja.
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: st162 kamremms byte. hittar inte kamdrevs markeringarna m.m

Inlägg av Pugho »

Att det inte går att använda camrypump på en celicamotor är väl knappast toyotas fel.. Sen tror jag knappast att det är tänkt att man ska svetsa ett eget verktyg för att byta kamrem. De finns säkert ett originalverktyg som verkstäderna använder, som fungerar väldigt bra.
Sen som bellman säger så varför i hela fridens namn plockar du loss kamremmen utan att fixera dreven om du bara ska byta remmen? Lyft på ventilkåporna så hittar du jättefina märken att justera mot. (Anledningen till att det inte finns några markeringar på dreven är att de är justerbara. Man kan sätta dreven på olika sätt på kammen för att finjustera och då blir det ju liksom lite tokigt om markeringen är på drevet.)
Ta och lugna ner dig så blir det nog bra till slut. Är man förbannad när man mekar är det lika bra att lägga ner.
____________________________
Mikael Cedergren
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: st162 kamremms byte. hittar inte kamdrevs markeringarna m.m

Inlägg av Johannes Rydberg »

ja jag hetsa upp men lite.. men jag hade väl trott att toyotas små motorer skulle vara mer enkla och lättare att greja med. det var lite därför jag oxå valde denna bil. är väl igentligen lite mer besviken. det går massa olje rör och vatten rör servo rör vacum slangar el kablar som går kors o tvärs. bara den där vattenkylda och oljekylda oljefilter hållaren. ??? varför.. har tagit kort på den där cp konstruktionen hel knäppt.
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: st162 kamremms byte. hittar inte kamdrevs markeringarna m.m

Inlägg av Johannes Rydberg »

på alla andra motorer jag bytt kamremm på så har det funnits tydliga punktmarkeringar på kamdrevens kant typ så man kan följa ett kugg in till kåpan som oxå har en markering. därav brydde jag mej inte om att fixera skiten. trodde att det självklart fanns. det kan ändå hamna ett kugg fel när man slänger på remmen om det är lite för slackt på ett ställe och då får man dra runt motorn nåt varv och kollaså det fortfarande stämmer med manrkeringarna kamdrev kontra vev. har aldrig bytt rem med att bara fixera dom på nåt sätt och hoppas att inget rört sej när man har har velat där.
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: st162 kamremms byte. hittar inte kamdrevs markeringarna m.m

Inlägg av Johannes Rydberg »

kan inte förstå hur man kan göra en sån pyyyytte liten skillnad på dessa motorer det blir ju massa mer art nr och jobbigare för alla med såna små skillnader. självklart skulle dom ha samma grejer förutom det som skall skilja typ topp, varför göra en vattenpump som är likadan på utsidan men där skovel hjulet är pyyttte lite större. skulle camryn behöva mer kylning?? grejen är att skillnaden är så liten så det märks troligen inte ändå. det är enbart för att ställa till det. kan slå vad om att jag kan kasta alla camry grejer jag köpt . ingenting lär passa. vevstakarna lär vara 1mm längre och vevaxlen lär ju nånting pytte lite skilja
Skriv svar