Ev renovering av gt4/mk3, tips och råd!

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Skyrunner
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 12 jun 2010, 16:57:33
Bilmodell: Celica GTI
Årsmodell: 90
PostOrt: 57275
Land (Country): Sverige

Ev renovering av gt4/mk3, tips och råd!

Inlägg av Skyrunner »

Hej allesammans!

Har sparat pengar en längre tid nu och ska sälja av GT-i:n snart för en sista skjuts i budgeten.

Är väldigt sugen på att köpa en Celica GT4 eller en Supra MK3 som det finns lite mekaniskt att laga på då jag inte har råd än att köpa en "hel" och vill lära mig mer meka!

Men det jag undrar är, när man köper en bil som säljes som renoveringsobjekt p.g.a trasig topplockspackning, vad mer ska man tänka på som kan vara trasigt och behövs göras än att "bara" fixa ny packning och skruva ihop motorn? Planing av block och topp är det jag kan komma på med min lilla erfarenhet....

Vill gärna ha något projekt i vinter men är rädd att ta mig vatten över huvudet då jag bara är 19 och inte har mer motorerfarenhet än att sätta i öppet luftfilter och byta avgassystem i min GT-i.... Tid kommer jag ha, och hjälp, pengar kommer varje månad men är fortfarande rädd att köra ner mig i svindyra/oväntade reparationer i motorn...

Vill gärna höra era erfarenheter och få lite tips/råd om köp av renoveringsobjekt. Älskar GT4/MK3:orna, tycker dom är skithäftiga men har inte erfarenhet att själv avgöra om jag ska vänta lite till tills jag kan köpa en hel eller ge mig på ett objekt...

tack på förhand,
/Skyrunner
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Ev renovering av gt4/mk3, tips och råd!

Inlägg av Johannes Rydberg »

skulle tro att supra mk3 är en smula mer lätt mekad är en gt4. hade nog valt en sådan. gt4orna verkar vara väldigt kompexa och trångt. mkt som skall rymmas i en liten bil. har själv renoverat toppen på en mk3 och man behöver inte plana blocket om du skall använda en vanlig original packning som tål med arp bultar dragna till 110nm ca 400hk. men över det bör man ha stål packning och den kräver planat block om det inte är helt perfekt.. självklart bör toppen planas om den har buktat sej.
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Ev renovering av gt4/mk3, tips och råd!

Inlägg av Johannes Rydberg »

för överigt kolla vevstakslagrena. hörs tydligt mellan 2500-3000rpm. eller att motor lampan lyser med en fel kod typ 52 knacksensorena.
Skyrunner
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 12 jun 2010, 16:57:33
Bilmodell: Celica GTI
Årsmodell: 90
PostOrt: 57275
Land (Country): Sverige

Re: Ev renovering av gt4/mk3, tips och råd!

Inlägg av Skyrunner »

Tack så mkt för det, värdefullt att veta! :)

Fler tips&råd är välkommna!
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Ev renovering av gt4/mk3, tips och råd!

Inlägg av amby »

Jag skulle nog inte rekommendera att du börjar din renovera en motor karriär med en gt4 heller. Att sära motor från växellådan är inte lätt och det blir inte lättare när det ska tillbaka.

Att köpa en bil som man inte kan provköra kan ha en hel del risker så var försiktig när du köper den.
Men lycka till
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Ev renovering av gt4/mk3, tips och råd!

Inlägg av Johannes Rydberg »

är topplockpackningen paj så kan man oftast ändå provstarta och lyssna på vevstaklager . det oftast en tråkigt fel som tar tid att fixa och kostar mkt pengar. skall passa på små renovera motorn när man ändå håller på så lär det dra iväg runda svängar 12k för 7mgte topplockspackning eller sot sats 1500/3000kr mellan tummen och pekfingret. man bör ju byta ventilskaftstätningarna när man ändå håller på oxå. lite meckit . viktigt med bra ventilbåge ej biltema. det går men tar 3gg längre tid.
Skyrunner
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 12 jun 2010, 16:57:33
Bilmodell: Celica GTI
Årsmodell: 90
PostOrt: 57275
Land (Country): Sverige

Re: Ev renovering av gt4/mk3, tips och råd!

Inlägg av Skyrunner »

Johannes Rydberg skrev:är topplockpackningen paj så kan man oftast ändå provstarta och lyssna på vevstaklager . det oftast en tråkigt fel som tar tid att fixa och kostar mkt pengar. skall passa på små renovera motorn när man ändå håller på så lär det dra iväg runda svängar 12k för 7mgte topplockspackning eller sot sats 1500/3000kr mellan tummen och pekfingret. man bör ju byta ventilskaftstätningarna när man ändå håller på oxå. lite meckit . viktigt med bra ventilbåge ej biltema. det går men tar 3gg längre tid.
när man lyssnar på vrvstaklager, gör man det hängandes över motorn eller hörs det bäst innefrån bilen? vad har ljudet för karaktär, är det nått hackande ljud eller nått? eller låter det helt enkelt fel? hehe...
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Ev renovering av gt4/mk3, tips och råd!

Inlägg av Gt-4 »

När jag var i din ålder så hade jag en st165 som drog mycke olja pga dåliga ventiltätningar.
Jag rev toppen och bytte ventiltätningar.
Körde sen 50mil så gick ett vevstakslager.
Så jag anser att om du ska köpa en gt4 med kass blockpackning så kolla över hela motorn då det ofta är dåliga vevstakslager.
Sen så kostar delarna en del å köpa.
Packningssats, lager, kamremssats kostar runt 7000:- och det är väl det minsta man bör byta.
Bästa sättet att lära sig skruva är att prova sig fram men är ju inte fel att ha nån i närheten som du kan fråga så det inte blir fel.
Skyrunner
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 12 jun 2010, 16:57:33
Bilmodell: Celica GTI
Årsmodell: 90
PostOrt: 57275
Land (Country): Sverige

Re: Ev renovering av gt4/mk3, tips och råd!

Inlägg av Skyrunner »

Gt-4 skrev:När jag var i din ålder så hade jag en st165 som drog mycke olja pga dåliga ventiltätningar.
Jag rev toppen och bytte ventiltätningar.
Körde sen 50mil så gick ett vevstakslager.
Så jag anser att om du ska köpa en gt4 med kass blockpackning så kolla över hela motorn då det ofta är dåliga vevstakslager.
Sen så kostar delarna en del å köpa.
Packningssats, lager, kamremssats kostar runt 7000:- och det är väl det minsta man bör byta.
Bästa sättet att lära sig skruva är att prova sig fram men är ju inte fel att ha nån i närheten som du kan fråga så det inte blir fel.
min st182 dricker en del olja nu pga dåliga ventiltätningar också nu... fyller på olja ca var 3:e månad... vet inte om jag ska ge mig på att laga det eller sälja den vidare, men de e en annan topic.

Visst kostar det en hel del pengar att laga renov.obj. men jag blir ju glad om jag inte överskrider "priset på en hel begagnad" av respektive bil, kan ju också vara intressant att veta om det är mkt möjligt att klara? såvida man inte har allt för mycket otur. Men det lutar åt en MK3a mest pga att jag fått intrycket av att GT4orna är lite svårare. men är ju kanske en smaksak? fler tips&råd välkomna! :)
Skriv svar