Banbil av Celica GTi 175 hp?
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: mån 13 sep 2010, 22:14:47
- Bilmodell: Celica
- Årsmodell: 94
- PostOrt: Vassmolösa
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Bosse
Banbil av Celica GTi 175 hp?
Hej alla Toyotafans, mitt första inlägg här
Jag skall bygga en banbil att åka med i HT1 eller HT2, långlopp.
Mina funderingar kretsar runt en Celica GTi med 175 hp motor i.
Kör själv en Celica från 94, dock med 115 hp 1.8 motor i.
Kört med den på bana och till min förvåning hängde den med bra, utom på rakorna då
Sägs ju att motorstakra långsamma bilar skall lämna plats för motorsvagare men snabbare bilar på rakorna.....
...låter ju fint, men funkar inte i praktiken.
Så tankarna går runt att 175 hp med open air och lite lullull skulle kunna fungera på de flesta banorna här eftersom
de är rätt små med mer svängar än rakor...ja utom Anderstorp då.
Min attention är att rensa bilen på allt onödigt skit och lätta upp den så mycket det går...lexanrutor och hela kittet.
För väghållningen skall det dit tvärstag fram och bak samt starkare krängningshämmare bak.
Coilovers med alla möjliga roliga inställningsmöjligheter är ju ett måste.
Undrar om man behöver uppgradera bromsarna på denna modell med mer än racebelägg, bromskylning, samt racebromsvätska?
Finns det större skivor som passar utan större ombyggnationer?
Är detta en bil som skulle kunna fungera som jag tänkt eller är det nåt jag inte vet?
Är den för tung, dyra delar, svag i kaross eller nåt annat?
Tar tacksamt emot tips och ideér då jag är noob på detta.
MVH
Bosse
Jag skall bygga en banbil att åka med i HT1 eller HT2, långlopp.
Mina funderingar kretsar runt en Celica GTi med 175 hp motor i.
Kör själv en Celica från 94, dock med 115 hp 1.8 motor i.
Kört med den på bana och till min förvåning hängde den med bra, utom på rakorna då
Sägs ju att motorstakra långsamma bilar skall lämna plats för motorsvagare men snabbare bilar på rakorna.....
...låter ju fint, men funkar inte i praktiken.
Så tankarna går runt att 175 hp med open air och lite lullull skulle kunna fungera på de flesta banorna här eftersom
de är rätt små med mer svängar än rakor...ja utom Anderstorp då.
Min attention är att rensa bilen på allt onödigt skit och lätta upp den så mycket det går...lexanrutor och hela kittet.
För väghållningen skall det dit tvärstag fram och bak samt starkare krängningshämmare bak.
Coilovers med alla möjliga roliga inställningsmöjligheter är ju ett måste.
Undrar om man behöver uppgradera bromsarna på denna modell med mer än racebelägg, bromskylning, samt racebromsvätska?
Finns det större skivor som passar utan större ombyggnationer?
Är detta en bil som skulle kunna fungera som jag tänkt eller är det nåt jag inte vet?
Är den för tung, dyra delar, svag i kaross eller nåt annat?
Tar tacksamt emot tips och ideér då jag är noob på detta.
MVH
Bosse
-
- Inlägg: 360
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
- Bilmodell: Celica GTi
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Eskilstuna
- Land (Country): Sverige
Re: Banbil av Celica GTi 175 hp?
"Toyrace" här på forumet (även om han inte är särskilt aktiv) kör (Körde?)en ST182 i HT2 med ganska hyfsad framgång.
http://www.wohlen-racing.com/
http://www.wohlen-racing.com/
____________________________
Mikael Cedergren
Mikael Cedergren
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: Banbil av Celica GTi 175 hp?
Hej Bosse och vlkommen till tcs!
Ska den bara användas på bana? Eller även på gatan?
Racebelägg och gammal racebromsvätska är inte kul en kall höstdag...
Det du vill undvika är att bromsvätskan kokar. Större skivor ger däremot både bättre bromskraft och bättre kylning. Men då måste naturligtvis bromsoken flyttas ut åxå. Att kunna bromsa bra ger bättre varvtider!
För nöjesracing så tycker jag att man kan fokusera på att köra. Allt man orkar bygga om kan tillföra nåt till körningen, men det viktigaste är att bilen används. Så gör först bilen godkänd, laglig, för den tävlingsform du planerar. Hinner du mer är det bra, men inte alls nödvändigt för att träna, tävla och ha kul.
Ska den bara användas på bana? Eller även på gatan?
Racebelägg och gammal racebromsvätska är inte kul en kall höstdag...
Det du vill undvika är att bromsvätskan kokar. Större skivor ger däremot både bättre bromskraft och bättre kylning. Men då måste naturligtvis bromsoken flyttas ut åxå. Att kunna bromsa bra ger bättre varvtider!
För nöjesracing så tycker jag att man kan fokusera på att köra. Allt man orkar bygga om kan tillföra nåt till körningen, men det viktigaste är att bilen används. Så gör först bilen godkänd, laglig, för den tävlingsform du planerar. Hinner du mer är det bra, men inte alls nödvändigt för att träna, tävla och ha kul.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: mån 13 sep 2010, 22:14:47
- Bilmodell: Celica
- Årsmodell: 94
- PostOrt: Vassmolösa
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Bosse
Re: Banbil av Celica GTi 175 hp?
Tack för tipsen
Bilen skall bara användas på bana.
Tanken är att vara med i HT2, BMC Motorsport. 4-timmars långloppserie.
http://www.bmcmotorsport.com
Så tanken är att bygga bilen för att den skall hålla, inte vara snabbast på banan.
I 4-timmars avgörs ju inte tävlingen i en sväng......min förhoppning är att man skall få så mycket körtid
som möjligt och kunna ligga och mata varv.
Eftersom jag är nybörjare så är det ju bra träning med mycket bantid
Bilen klarar sig nog utmärkt med 175 kusar, bara man får den till att ligga bra på vägen.
Men man undrar ju lite om bromsarna, är orginalbromsarna tillräckliga eller bör man byta tilll större skivor och kraftigare ok....
eller räcker det med att optimera de befintliga.
Så bilprovningen bryr jag mig inte om, bilen skall ju bort från registret.
Vore trvligt med fler byggtips av mer rutinerade Toyotavetare
Om någon sitter på en godkänd stol/ bälte så pm:a gärna så kan vi kanske komma överens om nåt.
Samma gäller andra byggintressanta delar i detta projekt.
Väl mött// Bosse
Bilen skall bara användas på bana.
Tanken är att vara med i HT2, BMC Motorsport. 4-timmars långloppserie.
http://www.bmcmotorsport.com
Så tanken är att bygga bilen för att den skall hålla, inte vara snabbast på banan.
I 4-timmars avgörs ju inte tävlingen i en sväng......min förhoppning är att man skall få så mycket körtid
som möjligt och kunna ligga och mata varv.
Eftersom jag är nybörjare så är det ju bra träning med mycket bantid
Bilen klarar sig nog utmärkt med 175 kusar, bara man får den till att ligga bra på vägen.
Men man undrar ju lite om bromsarna, är orginalbromsarna tillräckliga eller bör man byta tilll större skivor och kraftigare ok....
eller räcker det med att optimera de befintliga.
Så bilprovningen bryr jag mig inte om, bilen skall ju bort från registret.
Vore trvligt med fler byggtips av mer rutinerade Toyotavetare
Om någon sitter på en godkänd stol/ bälte så pm:a gärna så kan vi kanske komma överens om nåt.
Samma gäller andra byggintressanta delar i detta projekt.
Väl mött// Bosse
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3709
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Banbil av Celica GTi 175 hp?
Skillnaden på en Celica -94 med 1,8 motor (AT200) eller en med 2,0 motor (ST202) är rätt stor vad det gäller chassiet. Helt annan framvagn bland annat. Större bromsar med så att hitta en rätt hel ST202 som donatorbil är nog att rekomendera om man inte ska bygga om ST202 till banbil ist.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: mån 13 sep 2010, 22:14:47
- Bilmodell: Celica
- Årsmodell: 94
- PostOrt: Vassmolösa
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Bosse
Re: Banbil av Celica GTi 175 hp?
Ahhh, jag har en ST202 som skall byggas om för banan, men min privata bil är en AT200 med 1,8 liters 85Kw.
Tanken vara att om jag nu behöver byta bromsarna på st:n mot grövre, så kan man ju alltid flytta dom gamla till at.n ?
kanske inte passar?
Lite roligt att de båda bilarna ser identiskja ut, samma färg mm
Hmmm, får se upp så jag inte bygger på fel
Tanken vara att om jag nu behöver byta bromsarna på st:n mot grövre, så kan man ju alltid flytta dom gamla till at.n ?
kanske inte passar?
Lite roligt att de båda bilarna ser identiskja ut, samma färg mm
Hmmm, får se upp så jag inte bygger på fel
Re: Banbil av Celica GTi 175 hp?
Vet inte om dom passar rakt över men bromsar från ST205 GT4 är väl kanske enklast iaf att montera.
Lycka till med tävlandet.
Lycka till med tävlandet.
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: mån 13 sep 2010, 22:14:47
- Bilmodell: Celica
- Årsmodell: 94
- PostOrt: Vassmolösa
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Bosse
Re: Banbil av Celica GTi 175 hp?
Kollat runt lite och de tverkar som om orginalbromsarna klarar sig bra med racebelägg och kylning.
Lägger lite krut på bussningarna i fram/bakvagn.
Någon som vet vart man hittar färdiga kitter med powerflexbussningar eller liknande?
Googlade på det men hittade bara grossister.....
Kollade krängsningshämmaren bak, verkar lite tunn i mina ögon, samt långa armar, så det kan ju inte bli speciellt styvt med en original.
Nån som testat att ha dubbla?
Verkar vara lite trögt med Toyotatuning, letar efter fjäderbenstag, bussningar, mm mm.
Nu är bilen rensad iallafall inuti och hjulupphängningarna skall plockas bort för att ge plats åt ett par
DR coilovers.
Skulle ta ca 4 vecor att leverera, så då hjar jag tid att plocka bort stag och annat för
lite uppfräschning och bussningsbyte
Rutorna skall bort och lexandito skall på plats, skall bara böja till dom....
Nån som känner till nån begagnad skruvbur till denna modell? Borde ju finnas en del då modellen har varit vanligt förekommande i t.ex rally juh?
Aja, nu blir det garaget, bye bye
Lägger lite krut på bussningarna i fram/bakvagn.
Någon som vet vart man hittar färdiga kitter med powerflexbussningar eller liknande?
Googlade på det men hittade bara grossister.....
Kollade krängsningshämmaren bak, verkar lite tunn i mina ögon, samt långa armar, så det kan ju inte bli speciellt styvt med en original.
Nån som testat att ha dubbla?
Verkar vara lite trögt med Toyotatuning, letar efter fjäderbenstag, bussningar, mm mm.
Nu är bilen rensad iallafall inuti och hjulupphängningarna skall plockas bort för att ge plats åt ett par
DR coilovers.
Skulle ta ca 4 vecor att leverera, så då hjar jag tid att plocka bort stag och annat för
lite uppfräschning och bussningsbyte
Rutorna skall bort och lexandito skall på plats, skall bara böja till dom....
Nån som känner till nån begagnad skruvbur till denna modell? Borde ju finnas en del då modellen har varit vanligt förekommande i t.ex rally juh?
Aja, nu blir det garaget, bye bye
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3709
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Banbil av Celica GTi 175 hp?
Skaru lätta så har ST205 (GT-Four som har turbo och 4wd) aluhuv men du lär byta fronten med då det skiljer sig i utseende. Du får lite mer öppning för kylning av motorpaketet då med.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: mån 13 sep 2010, 22:14:47
- Bilmodell: Celica
- Årsmodell: 94
- PostOrt: Vassmolösa
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Bosse
Re: Banbil av Celica GTi 175 hp?
hmmm, tack för den infon
Men det blir nog till att epoxyplasta en själv, kostar mindre, väger mindre
Nu är det på väg slitsade skivor fram och bak från England iaf ...ska försöka hitta Ferodobelägg med nu.
//
Bosse
Men det blir nog till att epoxyplasta en själv, kostar mindre, väger mindre
Nu är det på väg slitsade skivor fram och bak från England iaf ...ska försöka hitta Ferodobelägg med nu.
//
Bosse