Sida 1 av 1

trimmkitt till toyota celica gti 90??

Postat: mån 13 sep 2010, 18:07:04
av utilitypuppet
tja har jobbat på att försöka fräscha upp celican ett tag nu men vill nu trimma något (om de ens är möjligt med den motorn)
har ju ingen turbo som gt4orna så vet inte hur svårt det är att trimma den, satsar mer på att kunna komma iväg snabbt än att få höga hastigheter.

kan man köpa något trimmkitt eller liknande? kan man köpa turbo och turbokonvertera?

finns det någon här som gjort något liknande?

Re: trimmkitt till toyota celica gti 90??

Postat: fre 29 okt 2010, 19:39:14
av Caniz
Hej!
Visst kan du trimma motorn, men det är mycket svårare och dyrare än med en turbomotor. Första alternativet (som du själv också tar upp) är såklart att köpa en turbo och sätta dig, men det är mycket som ska stämma överens. Du måste ha olja till turbon, annan ECU eftersom du inte längre har ett undertryck i systemet så kommer den annars inte fatta någonting, samt att dina insprutningstider samt tändtider kommer förmodligen bli helt annorlunda för att få det att lira. Med andra ord får du lämna in den och mappa den efter monteringen (som ju som sagt i sig är ganska komplicerad).

Utöver turboalternativet så är det ju bara standardsaker egentligen. Luftfilter med bättre flöde, starkare växellåda och koppling (6-puckad koppling tex för att förhindra slir i starten), däck med bättre grepp (ingen mening med att ha en massa effekt i motorn om du inte kan få ner de i backen), större spridare, bränslepump med högre flöde, avgassystem med bättre flöde.

Men även om du skulle göra alla ovanstående förändringar (bortsett fr¨n turbokonvertera) så skulle du inte märka stor skillnad, så det är inte värt alla pengar du skulle behöva lägga ut tyvärr...

/Caniz

Re: trimmkitt till toyota celica gti 90??

Postat: fre 29 okt 2010, 19:41:17
av Caniz
Glömde nämna vassare kamaxlar och tåligare vev- samt ramlager. ;)

Re: trimmkitt till toyota celica gti 90??

Postat: lör 30 okt 2010, 00:54:03
av Johannes Rydberg
Kan tänka mej att det går att sug trimma din motor upp till ca170hk sen blir det nog väldigt dyrt .

Turbo konventera den enkla varianten. Ta en turbo och Grenrör från gt4 modellen ge turbon olja och vatten, olja kan man lätt ta från oljetryck givaren tex. Sätt lmm på sug sidan på turbon. Ladda lågt 0.4-0.5kg precis så att original sprutet orkar ge soppa. Hjälp gärna till med lite högre bränsletryck. Beror på spridarnas flöde men du lär ju kunna plocka ut 200-220hk

Vevstakar lager topp drivlina håller bra. Möjligen kopplingen. Din motor har tillomed olje sprut under kolvarna precis som turbo maskinerna har.