renovering 4AFE

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Panneldarn
Inlägg: 104
Blev medlem: fre 18 dec 2009, 11:29:00
Bilmodell: Corolla wagon
Årsmodell: 1990
PostOrt: Oxelösund
Land (Country): Sverige

renovering 4AFE

Inlägg av Panneldarn »

:o Hjälp! Härdsmälta i min 4AFE!
Min Corolla Wagon -90 har gått ca 40 000mil och hinkar i sig en dunk olja snabbare än en a-lagare drar i sig en rosita :lol: började ryka som attan nyligen så jag rev isär motorn igår
och -notera några saker-
#1 jag har gjort kompprov som visade på dåligt komp i cyl 3,
#2 när ja pilla väck grenröret var det en sirapsliknande fläck som kom mellan topp å block från cyl 3,
#3 det verkar vara vändkanter i alla cyl, men det kan lika gärna vara hartsbeläggningar från oljan

Ska ja bara byta toppackningen och ventiltätningar?
eller måste jag hona cyllarna och byta kolvringarna? Vid honing måste väl veven ner?

Tack på förhand
/ Frank
Panneldarn
Inlägg: 104
Blev medlem: fre 18 dec 2009, 11:29:00
Bilmodell: Corolla wagon
Årsmodell: 1990
PostOrt: Oxelösund
Land (Country): Sverige

Re: renovering 4AFE

Inlägg av Panneldarn »

:shock: What the duch?!! nitton filurer som kikat men inga svar
-Ja ja, jag löser det själv :roll:
Senast redigerad av Panneldarn den mån 17 jan 2011, 07:29:54, redigerad totalt 2 gång.
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: renovering 4AFE

Inlägg av Gt-4 »

Kunde du se på några ventilskaft om det ser ut som att ventiltätningarna läcker?
Jag har verkligen ingen erfarenhet av denna motorn så jag gissar bara.
Hur ser ventiler och ventilsäten på cyl 3 ut?
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: renovering 4AFE

Inlägg av SHySwe »

Panneldarn skrev::shock: What the duch?!! nitton filurer som kikat men inga svar -antar att 4AFE inte är tillräckligt fint bland alla MR2:or

Ja ja, jag löser det själv :roll:
:shock: Jag är en av filurerna... Hade inget svar att ge denna gång, rubriken gjorde mej nyfiken. Men du vill alltså att jag inte läser dina inlägg om jag inte kan svara? Normalt läser jag intresserat vad andra i tcs pysslar med, men visst.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Panneldarn
Inlägg: 104
Blev medlem: fre 18 dec 2009, 11:29:00
Bilmodell: Corolla wagon
Årsmodell: 1990
PostOrt: Oxelösund
Land (Country): Sverige

Re: renovering 4AFE

Inlägg av Panneldarn »

:shock: Jag är en av filurerna... Hade inget svar att ge denna gång, rubriken gjorde mej nyfiken. Men du vill alltså att jag inte läser dina inlägg om jag inte kan svara? Normalt läser jag intresserat vad andra i tcs pysslar med, men visst.[/quote]

Du får läsa så mycket du vill :oops: :D
Kom på att den komentaren kunde sticka någon, jag var visst på nåt skumt mood när ja skrev det *trippel blush*
Panneldarn
Inlägg: 104
Blev medlem: fre 18 dec 2009, 11:29:00
Bilmodell: Corolla wagon
Årsmodell: 1990
PostOrt: Oxelösund
Land (Country): Sverige

Re: renovering 4AFE

Inlägg av Panneldarn »

Gt-4 skrev:Kunde du se på några ventilskaft om det ser ut som att ventiltätningarna läcker?
Jag har verkligen ingen erfarenhet av denna motorn så jag gissar bara.
Hur ser ventiler och ventilsäten på cyl 3 ut?
Hur ser man ett läckage? -skaften blir olje-kladdiga va?
Det är väldigt klibbigt både i insugs-och avgaskanalerna förmodligen pga hon har eldat upp oljan

Jag fick dän toppen (botten :P ) i förrgår och har ägnat dagen åt att rengöra eländet (så det går att jobba med den)
-får återkomma efter i morgon då jag ska kika i kanalerna
-Tänkte passa på å byta tätn. när mojängen ändå var nere, men kom på att man nog behöver en ventilbåge... :oops:
Användarens profilbild
Stigge
Inlägg: 195
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 13:53:59
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1975

Re: renovering 4AFE

Inlägg av Stigge »

Om du på ett enkelt sätt vill kolla tätheten på kolvringarna slå en skvätt t-röd
i varje cylinder, om det försvinner fortare i 3ans cylinder bör det vara fel på ringar eller kolv.
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1716
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: renovering 4AFE

Inlägg av Johnny Blade »

Själv så hade jag letat på nån skrotCorolla och bara plockat över motorn.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: renovering 4AFE

Inlägg av SHySwe »

Panneldarn, jag var nog också lite för bitsk. :wave:
Jonnys tanke är nog inte dum om du nu inte vill riva motorn i studiesyfte. På den lilla lokala skroten i min lilla stad, finns oftast flera 4A-FE. Så du kan säkert hitta en hyfsad motor till ett bra pris, nära dej.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: renovering 4AFE

Inlägg av Gt-4 »

Det brukar synas att skaften är brungul oljeaktiga, jämför med alla skaft så ser du hur blanka dom som inte läcker är.
Ventilbåge finns på biltema för typ 150kr å köpa.
Skriv svar