Vilken olja på aukt. verkstad?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Vilken olja på aukt. verkstad?

Inlägg av Speedo »

Satt just och kollade kvittot från stora servicen jag gjorde på min Avensis 1.8 VVT-i -02 hos Toyota förra senhösten. När jag kollade vilken olja det stod att dom stoppat i, så var det en variant som benämndes "Castrol SLX LL04". Sökte lite på nätet och vad jag kan se så är detta en olja anpassad för BMWs dieselmotorer? Någon som vet varför de använder den till en Toyota bensinare?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Vilken olja på aukt. verkstad?

Inlägg av Glenn »

Dieslar har oftast högre krav på oljan än bensinare (iaf sugmotorer) så det är nog inte negativt, nu hittade jag inte vad den uppfyllde för krav, men bara den har rätt viskositet och uppfyller API-Sx som är samma eller bättre som det som toyota rekommenderar så är det ju lugnt.


Efter lite google-fu:

Det verkar mycket riktigt som att just den oljan är framtagen specifikt efter BMW's specifikationer ja, dock står det "En fullsyntetisk olje anbefalt spesielt til BMWs diesel- og bensinmotorer." på castrol.com (på norsk.. hmm)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Vilken olja på aukt. verkstad?

Inlägg av Speedo »

Jo, det är säkert ingen fara för motorn eller så. Blir bara förvånad att det är den oljan man får som "original olja" sas, hos Toyota.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Vilken olja på aukt. verkstad?

Inlägg av Glenn »

Den var väl billigare antagligen :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Vilken olja på aukt. verkstad?

Inlägg av PierreW »

Grejen är den att i grunden är den en helt vanlig SLX vilken toyota rekommenderar i alla sina motorer.
Sen har vi ju dem med DPF partikelfilter som kräver en viss tillsats i oljan för att skydda filtret.
Oljan var säkert från början framtagen för att klara BMWs kriterier, vilket säkert är exakt det samma som Toyotas för Dieselmotorer med partikelfilter.
Då blir det helt enkelt billigare och lättare att köra den oljan i alla motorer då man som regel har oljan i Bulk och kommer med tankbil ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Vilken olja på aukt. verkstad?

Inlägg av Dale »

Jo men dom tar 200 spänn litern för Castrol SLX med. Lika mycke som man betalar i vanliga affären för biltillbehör. En 20 litersdunk fick jag ett pris på 90 spänn litern på. Ett fat under 60 spänn litern. Grova pengar dom tjänar på oljan men dom ska ju överleva dom med. Närmare 6 liter i Avensisen min. Funderar allvarligt på å köpa ett fat då man kommer ner i Biltemapriser då. Hehe. Samma olja går ju i fler av bilarna mina.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Vilken olja på aukt. verkstad?

Inlägg av PierreW »

Dale skrev:Jo men dom tar 200 spänn litern för Castrol SLX med. Lika mycke som man betalar i vanliga affären för biltillbehör. En 20 litersdunk fick jag ett pris på 90 spänn litern på. Ett fat under 60 spänn litern. Grova pengar dom tjänar på oljan men dom ska ju överleva dom med. Närmare 6 liter i Avensisen min. Funderar allvarligt på å köpa ett fat då man kommer ner i Biltemapriser då. Hehe. Samma olja går ju i fler av bilarna mina.
Ja skrev inte att det blir billigare för kunden ;) . Verkstan vill ju såklart dra i så mycket kulor som möjligt, oljan är en av de saker som ger bäst vinst.
Över dubbla inköpspriset ut till kund är mer regel än undantag om man pratar oljepriser.

Själv köper jag min olja på Volvo bakom disk, alltså inget dom skyltar med i butiken. 20liters dunk för 1100kr.
Mobil1 5W-50 Rally. Sug på de literpriset Mekonomen :lol:
Hyllpris på 5liters dunk med exakt samma olja i samma Volvobutik över 600kr. Kvantiteten styr priset ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Vilken olja på aukt. verkstad?

Inlägg av Glenn »

På den tiden jag kunde köpa quaker state för inköpspris utan moms så var väl det priset under en fjärdedel av utpriset, och om man dessutom valde att ta ut övertidersättning i olja/delar så blev det ännu billigare :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Vilken olja på aukt. verkstad?

Inlägg av Speedo »

Enl. kvittot betalade jag kring 550kr för oljan vid servicen hos Toyota, vilket ju inte är så farligt. Så några 200kr litern var det inte där iaf.

Men f.o.m. nu kommer jag sköta servicen själv. Kommer köra med Castrol Magnatec 5W-40 med literpris på 72kr/litern i 20L dunk.
Skriv svar