CELICA GT-1, 1994, inget ork i motorn! :(

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
ropin
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 17:45:51
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1994
PostOrt: 82064
Land (Country): Sverige

CELICA GT-1, 1994, inget ork i motorn! :(

Inlägg av ropin »

Hej alla glada! Är ny på detta forum och gick med bara för att min bil krånglar och har provat de tips och trix jag har fått ifrån mina kompisar men som inte fungerar! :/

Historia:
När jag köpte den så var det inget fel alls på bilen förutom lite rost på en av dörrarna och lite små lackskador.
Och nu när bilen har stått avställd under tak under vinter, vår och en liten bit in på sommaren så upptäckte jag det problem som jag har och vill ha hjälp med.

Fel:
När jag trycker ner gas pedalen fullt med en hög växel (tex 5:an) vid "låga" varv (ca 2000-3000) så jobbar motorn sakta upp varven, men driver inte bilen förrän varvmätaren nått ca 4000 varv, då skjuter den iväg som den skall!

Åtgärder:
Det jag har försökt att göra för att fixa detta problem är:

- "Slav cylindern", rengjorde och tillförde ny bromsvätska.
- "Huvudcylindern", samma som ovan!
Allt såg fint ut och inga repor eller glapp i dessa!

- Köpte också en "system cleaner" på Statoil som skulle rensa allt i motorn, men har inte märkt någon skillnad alls efter det.

Dessa åtgärder kanske inte är de bästa åtgärderna som man kan göra under ett fel som detta men är ingen mekaniker därför jag vill höra med er om ni kan komma på vad felet är!

Det jag misstänker är att lamellerna har gått för kopplingen, men som sagt ingen mekaniker! :/

Tacksam för all hjälp som kan fås!

MVH Robbin
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: CELICA GT-1, 1994, inget ork i motorn! :(

Inlägg av PierreW »

Hej hej.

Din beskrivning av "felet" låter väldigt mysko.
Till att börja med så finns det nog ingen 2 liters SUGMOTOR som skjuter iväg en bil från 2000varv på femman ;)
Karaktären på motorn tillåter det helt enkelt inte, då både effekten och vridmomentet ligger i den högre delen av varvtalsregistret.

Men....
Låter motorn som den ska, går den på alla cylindrar på låga varv, bluddrar, hostar, hackar, baktänder, ryker den?
Går den riktigt på ettan och tvåan från 2000varv om du stampar fullt? Gör den det så har vi nog "felet" i texten jag inledde inlägget med. ;)

Det där med bromsar och lameller (koppling) kan vi nog bortse ifrån i detta fallet utan att få dåligt samvete. ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
ropin
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 17:45:51
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1994
PostOrt: 82064
Land (Country): Sverige

Re: CELICA GT-1, 1994, inget ork i motorn! :(

Inlägg av ropin »

PierreW skrev:Men....
Låter motorn som den ska, går den på alla cylindrar på låga varv, bluddrar, hostar, hackar, baktänder, ryker den?
Går den riktigt på ettan och tvåan från 2000varv om du stampar fullt? Gör den det så har vi nog "felet" i texten jag inledde inlägget med. ;)
:D
Motorn låter fin och allt annat, det är bara när jag kör som detta händer. Men som du säger att den går "riktigt på ettan och tvåan från 2000varv om jag stampar fullt?", ja det gör den!

:(
Men när man är uppe i ca 50 km/h och så lägger du i 4:an och gasar fullt så varvar motorn, men du kommer ingenstans förrän varvmätaren kommit upp i ca 4000 varv.

:?:
Som jag skrev förut så går bilen inte alls som den gjorde för ett år sedan.

Vad tror du att felet är och vad kan jag göra åt det?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: CELICA GT-1, 1994, inget ork i motorn! :(

Inlägg av PierreW »

ropin skrev:

Men när man är uppe i ca 50 km/h och så lägger du i 4:an och gasar fullt så varvar motorn, men du kommer ingenstans förrän varvmätaren kommit upp i ca 4000 varv.
Hade du skrivit detta i första inlägget så hade jag svarat HELT annorlunda.

Då slirar den på kopplingen, vilket förövrigt vilken normal person som helst hade förstått direkt. Men eftersom du erkände att du va kass mek så förlåter jag dig för din beskrivning. :lol:

Lamell kass = byt, kan du inte göra det själv eller få hjälp av nån = dyrt ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
ropin
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 17:45:51
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1994
PostOrt: 82064
Land (Country): Sverige

Re: CELICA GT-1, 1994, inget ork i motorn! :(

Inlägg av ropin »

PierreW skrev:
ropin skrev:

Men när man är uppe i ca 50 km/h och så lägger du i 4:an och gasar fullt så varvar motorn, men du kommer ingenstans förrän varvmätaren kommit upp i ca 4000 varv.
Hade du skrivit detta i första inlägget så hade jag svarat HELT annorlunda.

Då slirar den på kopplingen, vilket förövrigt vilken normal person som helst hade förstått direkt. Men eftersom du erkände att du va kass mek så förlåter jag dig för din beskrivning. :lol:

Lamell kass = byt, kan du inte göra det själv eller få hjälp av nån = dyrt ;)
Du får ursäkta att jag inte skrev som en "normal person" ^^
Tack så mycket för hjälpen :P

MVH Robba
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: CELICA GT-1, 1994, inget ork i motorn! :(

Inlägg av Gt-4 »

Är det inte så att ACIS aktiveras vid 4000rpm?
Kanske bara är detta du upplever?
För det är klart att en bil är rätt orkeslös om du gasar på från 50km på 4ans växel.
Trodde först du precis köpt bilen men du har ägt den ett tag så du märkt skillnad?
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: CELICA GT-1, 1994, inget ork i motorn! :(

Inlägg av Johannes Rydberg »

Kan vara så att när bilen stått länge kanske vevaxel packboxen innanför svänghjulet torkat lite och läckt lite lite olja som kan ha hamnat på din lammel men då bör den slira vid fullgas när vridet kommer ca 4000rpm. Lite konstigt att kopplingen bara slirar under 4000rpm annars är det oftast tvärtom.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: CELICA GT-1, 1994, inget ork i motorn! :(

Inlägg av PierreW »

Johannes Rydberg skrev:Kan vara så att när bilen stått länge kanske vevaxel packboxen innanför svänghjulet torkat lite och läckt lite lite olja som kan ha hamnat på din lammel men då bör den slira vid fullgas när vridet kommer ca 4000rpm. Lite konstigt att kopplingen bara slirar under 4000rpm annars är det oftast tvärtom.
Jag orkar inte förklara hela matematiska formeln för vrid kontra varvtal, men det är på låga varv kopplingen slirar då den inte orkar hålla emot momentet. ;) Det är bla därför man har Navreduktion på exempelvis Grus och timmerbilar som ofta startar och kör sakta i dålig terräng. Helt enkelt för att drivlinan snurrar fortare och går inte sönder lika lätt då = höga varvtal = låga moment. ;)

TS gjorde iallafall mig vilseledd med sin konstiga beskrivning om att motorn inte hade ork, men tydligen så går den som den ska, och det är kopplingen som slirar. Så nuff said about this ;)

Och f.ö om det rinner olja ur en vevaxel packbox när motorn är avstängd så hade iallafall jag börjat fundera på hur mycket olja det är i tråget i såfall ;)

Denna tråd känns lite som "svara först och läs sedan inläggen ovanför" :lol:
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: CELICA GT-1, 1994, inget ork i motorn! :(

Inlägg av Johannes Rydberg »

Nja. Har ägt 4st bilar med kopplings slir. Och de alla hade gemensamt är att vid fullgas och när fullt vrid kom så orka inte tryckplattan hålla. Kopplingen slira. Men 2 av dessa bilar hade lite lite läckage vid denns packbox därav var kopplingen ok men har samna symtom annars. Skilladen var att ibland 1 av 10 gånger så kunde kopplingen fungera utmärkt.

Sen har jag inte olja över vevaxeln på mina bilar därimot kan det läcka lite vid körning och vid parjering i lutning.
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: CELICA GT-1, 1994, inget ork i motorn! :(

Inlägg av Pugho »

Robin, gör så här:

1: Kör bilen i jämn fart, ca 70-80km/h på femman.
2: Tryck gasen i botten och håll den så.
3: Samtidigt som du håller gasen i botten, stampa ner kopplingen ett ögonblick och släpp upp den fort igen.
4: Vänta nån sekund och släpp sen gasen.
5: Vilket påstående stämmer bäst med vad som hände?
a) När jag stampade ner kopplingen så rusade motorn, men så fort jag släppte så föll varvet direkt.
b) När jag stampade ner kopplingen så rusade motorn och varvet föll inte förrän jag släppte gasen.

Om alternativ a stämmer så är det inget fel på kopplingen. Då får du försöka förklara lite tydligare hur felet yttrar sig, men om b stämmer bäst så är troligtvis kopplingen slut (eller nerdrälld med olja).
____________________________
Mikael Cedergren
Skriv svar