Ska jag serva bilen själv?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
wiper
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 07 maj 2010, 22:01:13
Bilmodell: Toyota RAV4
Årsmodell: 2005
PostOrt: Blge
Land (Country): Sverige
Ort: Borlänge

Ska jag serva bilen själv?

Inlägg av wiper »

Ska jag serva bilen själv?
kommer det då bli en stor värdeminskning när jag säljer den?
bilen det handlar om är en Toyota avensis 1.8 -02 gått 12800 så enligt Toyota är det dags för den stora servicen , skulle kosta kring 5000:-
Har inte haft bilen så länge,tänkt ha den ca 2-3 år
Så jag vet inte hur jag ska göra , ska jag serva den själv och spara flera tusen lappar nu och kanske förlora på det när jag säljer den .
Hur skulle ni gjort . kör ca 2200 mil om året .

tackar på förhand
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Ska jag serva bilen själv?

Inlägg av Speedo »

Jag har en precis likadan Avensis, och gjorde dessutom just den servicen förra hösten. Jag valde att inte göra det själv för att få behålla TKG garantin. Hade bara drygt ett halvår kvar på den, men var mkt värt för mig då jag nyligen skaffat bilen. Sedan är det ju rätt mycket som skall göras på den servicen. Jag har fått för mig att många som servar själv oftast bara byter olja och filter, men glömmer/hoppar över andra viktiga delar som kylarvätska, bromsvätska och kopplingsvätska. Servicen du skall göra innefattar ju också som du säkert vet växellådsolja.

Har du full koll på vad som skall göras tycker jag nog gott du kan serva själv, men spara kvitton på allt du byter ut som du kan visa vid ev. försäljning. Bilen börjar ju vara såpass gammal så stämplar i boken inte längre är lika viktigt, även om det onekeligen ser bra ut med en fullstämplad bok när man skall göra ett köp.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1621
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Ska jag serva bilen själv?

Inlägg av Neblade »

Känns viktigare att stor servicarna är gjorda, just pga det som Speedo nämner, att det är mer än olja+filter som bytes vid den servicen.
Jag valde att lämna in min Corolla för ett år sedan på den stora servicen och i övrigt byter jag olja+filter var ~6:e månad.
Har du bara tänkt äga bilen i 2-3 år kan det ju vara ännu större vits med att ha stämplar i boken, men rent ekonomiskt är ju frågan om det är lönsamt eller ej...
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skriv svar