Drivknutarna - dela

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Qungen
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 17 aug 2009, 22:59:52
Bilmodell: toyota celica st 182
Årsmodell: 1991
PostOrt: 38240
Land (Country): Sverige
Ort: nybro

Drivknutarna - dela

Inlägg av Qungen »

Jag har en tanke på att byta lagret i mina drivknutar, men får inte isär dom. har hela axeln ute och tagit bort ringen som sitter intill lagret. sen såg jag i hayens boken att det bara var att slå lite, inte hjälper det inte. min fråga lyder då, kan det vara något mer man måste ta väck? tycker inte man kan ta isär mer utan att ta sönder :/ tacksam för all hjälp så man kan få den rullande igen :D
drifting is from japan, kränghäng is from sweden
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Drivknutarna - dela

Inlägg av Gt-4 »

Vad menar du med lagret i drivknuten?
Är det yttre eller inre knut du menar?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4789
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Drivknutarna - dela

Inlägg av Glenn »

de enda lagren som finns i en drivknut är ju nållagren, fast dom brukar man väl iofs inte byta, utan man byter hela knuten.

Var rätt länge sen man gjorde det där men jag har för mej man brukade knacka ur "ytterändarna" på knuten med en smal mejsel inifrån, varvid
tätringen pajade, fast det gör ju inget om man ska byta hela knuten ändå.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Drivknutarna - dela

Inlägg av Gt-4 »

GT4 har inga tripod knutar iaf vet inte hur det är på GTI men tvivlar på det.
Är nog hela knuten han menar sig byta.
Såna är bara att knacka på inre ringen så släpper dom precis som Glenn skriver.
Dock så kan man få slå rätt hårt för att dom ska släppa ibland.
Qungen
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 17 aug 2009, 22:59:52
Bilmodell: toyota celica st 182
Årsmodell: 1991
PostOrt: 38240
Land (Country): Sverige
Ort: nybro

Re: Drivknutarna - dela

Inlägg av Qungen »

Det är tanken att jag ska byta hjullagret inne i knuten, har lite kontakter som kanske kan fixa fram. men då måste jag få ur knuten så man kan börja plocka ur det, vill ju inte förstöra något då den ska användas igen. kontot vill gärna spara några kronor, och nya knutar kostar 5500 kr/st så det blir lite pengar :D
drifting is from japan, kränghäng is from sweden
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Drivknutarna - dela

Inlägg av cheetah1 »

Hjullagret sitter väl ändå i navet?
Qungen
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 17 aug 2009, 22:59:52
Bilmodell: toyota celica st 182
Årsmodell: 1991
PostOrt: 38240
Land (Country): Sverige
Ort: nybro

Re: Drivknutarna - dela

Inlägg av Qungen »

Fel skrivet av mig, jag vill få väck den yttre knuten för att byta kulorna och allt i knuten :D
drifting is from japan, kränghäng is from sweden
Qungen
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 17 aug 2009, 22:59:52
Bilmodell: toyota celica st 182
Årsmodell: 1991
PostOrt: 38240
Land (Country): Sverige
Ort: nybro

Re: Drivknutarna - dela

Inlägg av Qungen »

Hittade en gammal tråd här, och det verkar som om det är i princip omöjligt att få lös knuten utan att paja den. tråkigt må jag säga, får se om man kan fixa fram lite pengar då så man kan fixa nya knutar lr om man ska ta nya axlar från toyota.
drifting is from japan, kränghäng is from sweden
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1621
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Drivknutarna - dela

Inlägg av Neblade »

:!: Detta är från en ST162, men jag misstänker att den ser liknande ut på ST182?
Bild0 002.jpg
Bild0 002.jpg (282.89 KiB) Visad 2833 gånger
Inga problem att slå loss yttre drivknut (slå på innerringen), samt därefter dela knuten(man vrider på inre ringen tills dess att man kan lossa en kula i taget).
Detta är dock en bild från när damasken hade gått sönder och jag gjorde rent knuten, tror inte man tjänar mycket på att bara byta kulor, då det brukar bli fördjupningar i anliggningsytan på yttre banan.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Drivknutarna - dela

Inlägg av Fnys »

Flyttad till Forumindex ‹ Toyota ‹ Teknik - Service & reparationer
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Skriv svar