Lambdasondens polaritet?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Lambdasondens polaritet?

Inlägg av cheetah1 »

Tjo!
Vad händer, bortsett från att det inte funkar och man får en felkod, om man vänder polariteten på en lambdasond? Kan man skada nåt?

Jag tror att man kan ha råkat göra så när man bytte sond på mammas avensis, för efter bytet får vi felkod P0125, vilket kan innebära mycket, bland annat att lambdasonden, den som byttes, kan ha problem, enligt toyotas egen manual.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Lambdasondens polaritet?

Inlägg av PierreW »

cheetah1 skrev:Tjo!
Vad händer, bortsett från att det inte funkar och man får en felkod, om man vänder polariteten på en lambdasond? Kan man skada nåt?

Jag tror att man kan ha råkat göra så när man bytte sond på mammas avensis, för efter bytet får vi felkod P0125, vilket kan innebära mycket, bland annat att lambdasonden, den som byttes, kan ha problem, enligt toyotas egen manual.
Du menar skifta plus och minus? Ska inte gå att göra va jag kan tänka mig, det är väl 3 kablar i kontakten. 2 till förvärmningen och 1 till att läsa värden med, och kontakten går inte sätta fel, den passar inte ens i nån av de andra sensorernas honor på motorn. Jordad blir den väl i avgasröret :roll:
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Lambdasondens polaritet?

Inlägg av cheetah1 »

Nä. För det första är det inte en originalsond, så där är ingen kontakt, och för det andra är det fyra trådar. Två till förvärmningen, signal och jord.

Och jo, vad som händer när man byter plats på signal och jord är att felkod P0125 dyker upp, under förutsättning att det är Bank 1 Sensor 1. Jag hittade ett schema, kopplade om enligt det, nollade felkoden, och vips, 31 kilometer och ingen felkod. Score! Grejen är att sonden (från Biltema) har färgkodat kablarna enligt typ A, medan kabelhärvan på bilen var färgkodad enligt typ B. Se här: http://www.lambdapower.co.uk/diagnosis/ ... ex.asp#q20
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Lambdasondens polaritet?

Inlägg av PierreW »

cheetah1 skrev:Nä. För det första är det inte en originalsond, så där är ingen kontakt, och för det andra är det fyra trådar. Två till förvärmningen, signal och jord.

Och jo, vad som händer när man byter plats på signal och jord är att felkod P0125 dyker upp, under förutsättning att det är Bank 1 Sensor 1. Jag hittade ett schema, kopplade om enligt det, nollade felkoden, och vips, 31 kilometer och ingen felkod. Score! Grejen är att sonden (från Biltema) har färgkodat kablarna enligt typ A, medan kabelhärvan på bilen var färgkodad enligt typ B. Se här: http://www.lambdapower.co.uk/diagnosis/ ... ex.asp#q20
Då är det ju en helt annan grej. Så kan de gå när man inte kör original ;)

<----500 :lol:

Från tråden, "Det här med Lambdasonder" på Nordic85X70 forumet ;)
*pettson* skrev:Ja det är en fråga som är uppe på tapeten ganska ofta. Många är helt säkra på att när *lambda* lampan tänds är det dags att byta lambda så är allt okej. Så är inte fallet. Om *lambda* lampan tänds är det bara så att en felkod satts som kan påverka dina avgasutsläpp. Thats it. Både motor och automatlåda kan sätta kod som tänder lampan.
Vanligast är att lambdasonden mäter fel. Felen brukar bero på en av TVÅ saker. Antingen är lambdan förgiftad och det finns rester av avgaser som sitter på känselkroppen. Eller så är den helt enkelt för kall..
Som jag gått in på tidigare så är det livsviktigt att lambdan blir varm.
Minimum arbetstemperatur för lambdasonden är ca 315 grader C. Den har även en maxtemp för att inte brinna upp. Det är därför den ska monteras så varmt som möjligt.. Dock inte *för varmt*.. Vad som är rätt avstånd bestäms ju av hur varma avgaser man har. Tills dess att man har så varma avgaser så sköter lambdans värme element jobbet. Det är dom som skiljer olika sorter åt när man köper universal. Som jag nämt tidigare har bosch tre sorter som brukar användas. Alla tre med olika starka värme element.
En tredje orsak finns och det är att den är fysiskt skadad. Men det är väldigt ovanligt. Det händer dock då och då.. Vad ni gör så TAPPA aldrig en lambdasond. Den går med största sannorlikhet sönder då. Inte så att den tänder nån felkod, men den spricker i porslinet och mäter fel.

Idag tänkte jag visa lite hur man skarvar en lambda om man nu inte är haj på lödning. Jag tänkte även visa att det är en idiotmyt att syret till lamdan tas i en kabel.. Först av allt.. Ingen lambda fungerar under vatten. Vilket den borde om referens syret tas ur en kabel som är ovan vatten med sin öppna ände.. Sen är det så att ingen lambda är hermetiskt tillsluten. Härnedan är två olika 4 tråds som vi ska kika på..
Den här är ingen tvekan om att den INTE är tät runt signalkabeln.... Referens syret tas runtom signalkabeln..
http://upload.nordic85x70club.nu/images/DSC_3646.JPG
Den härnedan är inget problematisk heller.. hela locket är påpressat.. men inte med tätningsmedel. Den tar referens syret runt locket inget annat..
http://upload.nordic85x70club.nu/images/DSC_3650.JPG
Det här gör att vi är inte rädda för att skarva.. Jag för min del brukar lödskarva men för att göra det lättare för den som inte har lödkunskaper så kan man göra såhär.. Passera lokala firman för fordons elektronik och inhandla hane,hona och stift samt tätningar. Köp endast 4 poliga don. Alternativt med flera poler. Inte färre..
Här är det som behövs..
http://upload.nordic85x70club.nu/images/DSC_3645.JPG
En kabelskotång är ju önskvärd men det går faktiskt att både låna och köpa.. :thumb
Härnedan så är tätningarna påträdda på kablarna..
http://upload.nordic85x70club.nu/images/DSC_3653.JPG
Naturligtvis gör man det på både lambdans kablar och den kabel man önskar skarva med. Ordningen på kablarna är FÖRSLAGSVIS.. en signalkabel i ena kanten och jordkabeln i andra. På så sätt är det lättare att hantera dom vita. Dom är inte i nån speciell inbördes ordning. Utan det är en med ström till värmen och andra är återledare från värme elementet. Var noga vid arbetet. [/img]När man pressat på skorna som hör till respektive halva så får man en kontakt som kan se ut såhär..

http://upload.nordic85x70club.nu/images/DSC_3658.JPG
Nu är vår kontakt färdig för körning..
http://upload.nordic85x70club.nu/images/DSC_3659.JPG

Idag när jag testkörde min bil mot en avgasmätare så fann jag att mina värden var konstiga..

HC= 007
CO= 0,02
Lamda= 2,3

Syret var fel.. 11,5% mot dom drygt 14% som borde finnas där..?
Då jag vet att motorn går bra, avgas systemet är tätt.. SÅ BÖR mitt fel finnas i min lambda. Trots att lampan inte lyser och bilen går kalasbra.. På nåt sätt har jag mätfel..
Såå bort med lambdan.. och det tog mej 15 sek att hitta felet..
Kablarna var bra, men den skallrade.. en lamda ska inte skallra om man håller i tätningsbrickan..Fram med micro kapmaskinen.
http://upload.nordic85x70club.nu/images/DSC_3661.JPG

Såå petar vi bort skyddskåpan och kikar i den..
http://upload.nordic85x70club.nu/images/DSC_3662.JPG
hmm porslin ska det INTE finnas i den kåpan..
Såhär ser skadan ut..
http://upload.nordic85x70club.nu/images/DSC_3663.JPG
Vi kan nu surt konstatera att det här är anledningen till mätfelet.. Det blir att byta lambdasond denna gången.. :thumb I mitt fall har jag inte tappat sonden, men många tusen mils vibrationer har tagit ut sin rätt.
http://upload.nordic85x70club.nu/images/DSC_3665.JPG
Jehopp så nu efter bytet ska jag ut och provköra lite för att få några mil till i maskinen.. :thumb
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Lambdasondens polaritet?

Inlägg av Glenn »

är det en "lambdalampa" dom pratar om, eller är det en vanlig "check engine" ?

Fast jag har också hört från flera håll att man inte ska byta lambdasonder hur som helst då dom kan ha ganska olika egenskaper.. å andra sidan är lambdan bara till för lågvarv så det spelar ingen större roll kasnke.


Nån gång i framtiden kanske man kan ha en bredbandig lambda och då köra closed loop över hela varvtalsregistret istället för mappar, det vore lite coolt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Lambdasondens polaritet?

Inlägg av cheetah1 »

Volvo har/hade väl en egen lampa för avgasrelaterade problem med bokstaven lambda på, tror jag.

Det finns huvudsakligen två typer av lambdasonder, om vilka det kan läsas på sidan jag länkade (jag tyckte faktiskt att den var rätt bra), lambdapower.co.uk. Sen finns det med olika antal trådar, men alla fyrtrådiga ska tydligen vara rakt av kompatibla med varandra, BARA MAN KOPPLAR RÄTT.. *morr* (Det var för övrigt inte jag, utan en verkstad som bland annat är auktoriserad av ferrita, som monterade den, och man tycker ju att folk som arbetar till vardags med avgassystem borde känna till hur färgkoderna på lambdasonder funkar...)

Men nu funkar bilen igen. 35250 mil and going strong. :) Tror tillochmed att den går bättre på lågvarven nu, fast den hade två sonder till att mäta med innan.

Men när sonden är trasig får man P0135, undrar varför man får P0125 när den är polvänd.. "Jaha, -0,6V, nej det är inte rätt.." *sätta felkod om låg kylvätsketemp så att mekanikern ska klia sig ordentligt i hårbottnen*...

Tilläggas bör, PierreW, att Toyota original lambdasond kostade 2400 kronor, den på biltema kostade typ 500. På en bil som har gått 35000 mil är valet mellan piratdel och oem ganska enkelt då, faktiskt.
Skriv svar