Problem med toppen Celica GT4 ST 185

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
OskarH
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 16 okt 2009, 13:25:29
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Falun

Problem med toppen Celica GT4 ST 185

Inlägg av OskarH »

Jag var ute och körde lugnt och kom fram till en rondell där jag blev stående pga kö. Då gick temperaturmätaren upp väldigt snabbt (fläkten gick inte igång) och sen small någonting och allt kylarvatten sprutades ut ur expansionskärlet så jag svängde åt sidan och stängde av bilen. Sedan fyllde jag på med nytt kylarvatten och lät den svalna. När jag testade att starta bilen lät det som om allt var som det skulle så jag tog en liten sväg för att se att allt fungerade. Jag hör att ett metalliskt slammrande ljud har uppkommit och försöker svänga åt sidan men då dör bilen och jag får knuffa den åt sidan. Efter 10-15 minuter gick den att starta igen och då lät den som den skulle men fter 10s började det slammrande ljudet höras och dessutom låter den som en gammal traktor. Den läcker även ut olja.

Detta gör att jag tror att toppackningen har gått och att jag troligtvis har bränt några ventiler. Detta låter väl som rätt slutssats eller vad tycker ni? Kan det vara någonting annat?

Dessutom står bilen 5 mil hemmifrån så jag måste få hem den på något sätt. Jag har hört att man inte ska bogsera fyrhjulsdrivna bilar. Stämmer det, eller gäller det bara längre sträckor?

Det lättaste är väl att byta hela toppen eller är det värt att plocka isär den och bara byta de dåliga delarna (det bör tilläggas att jag aldrig har plockat isär en topp förut)? Är det någon som har en topp till salu kan jag vara intresserad.

Hoppas någon kan svara på mina frågor.

Vänliga hälsningar Oskar
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Problem med toppen Celica GT4 ST 185

Inlägg av behr »

Det är inget problem att bogsera dessa med snöre. Det man absolut inte ska göra är att lyfta upp framhjulen och dra den som en del bärgare gör.

En topp är inte så komplicerad att arbeta med om du har en verkstadshandbok... Men det borde gå att få tag på en bättre beg. topp ganska enkelt här ifall det det för hemskt ut...
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Skriv svar