Sida 1 av 1

trimma en celica gti från 1990

Postat: ons 30 jun 2010, 17:35:28
av utilitypuppet
tja! har tänkt att trimma bilen, kan inte så jätte mycket om bilar men hade iaf moppe som man fixade lite på när man va yngre haha :P

det jag har hemma nu är ett öppet luftfilter och kommer snart att bygga ett avgasrör i 3¨ med japsdämp.
har ingen aning vad mer man kan göra och det jag har tänkt att sätta på nu ger väl inte så mycket mer effekt.
borde väl vara bra om man fick in mer soppa också om jag nu har annat filter och rör.

skriv gärna och berätta hur ja kan trimma mer (och lära mig mer)!

mvh/marcus

Re: trimma en celica gti från 1990

Postat: ons 30 jun 2010, 20:06:07
av Tobbera
En sak du kan göra är att etanolkonvertera och ställa fram tändningen. Tyckte det gav rätt bra på min CRX 1.6.

Trimma sughästar är komplicerat och dyrt. Öppet filter och grovt avgas ger tufft ljud. Vill du få ut fler hästar är det andra kammar och mappning som gäller. Kanske extraktor-grenrör. Mer det blir inte så många hästar i slutändan i alla fall. Nöj dig med att sätta på ett öppet luftfilter för ljudet skull och spara pengar till en snabbare bil om det är det du vill ha.

Re: trimma en celica gti från 1990

Postat: tor 01 jul 2010, 21:26:57
av Johannes Rydberg
Det var ju en på forumet som sug trimma en st162 har för mej han fick ut en del kanske minns fel men har för mej165-175hk. Men då var det en del gjort tror det var bytt sprut tillomed. En del gjort med toppen och sånt.men det kanske finns nån här som vet mer exakt.

Re: trimma en celica gti från 1990

Postat: tor 01 jul 2010, 21:37:51
av Erkan
Det är väl kammar,spec grenrör,avgasystem,piggyback och annat insugrsrör! du klarar dig gott på 2.5 hela vägen! men skippa caten den dödar många hästar!

Re: trimma en celica gti från 1990

Postat: fre 02 jul 2010, 08:13:30
av Dale
Erkan skrev:Det är väl kammar,spec grenrör,avgasystem,piggyback och annat insugrsrör! du klarar dig gott på 2.5 hela vägen! men skippa caten den dödar många hästar!
Finns fullflödes katalysatorer så Bilprovningen inte slår ner på besiktningen sen.

Re: trimma en celica gti från 1990

Postat: fre 02 jul 2010, 10:01:16
av Glenn
Johannes Rydberg skrev:Det var ju en på forumet som sug trimma en st162 har för mej han fick ut en del kanske minns fel men har för mej165-175hk. Men då var det en del gjort tror det var bytt sprut tillomed. En del gjort med toppen och sånt.men det kanske finns nån här som vet mer exakt.
Om du syftar på Zeus så var det nog delvis ST182-delar, och kammar och sprut och lite till.

Tror inte den bänkades, mend en blev väl piggare iaf.. tror dock att sprutet gör rätt mycket, har aldrig gillat toyotas äldre sprut.

Re: trimma en celica gti från 1990

Postat: lör 03 jul 2010, 00:34:12
av Johannes Rydberg
Ja just d ja. Så hette han. Kanske inte var bänkade hk men det var nog dom siffrorna som nämndes i nån tråd.

Re: trimma en celica gti från 1990

Postat: lör 03 jul 2010, 01:15:24
av KACE80
Johannes Rydberg skrev:Det var ju en på forumet som sug trimma en st162 har för mej han fick ut en del kanske minns fel men har för mej165-175hk. Men då var det en del gjort tror det var bytt sprut tillomed. En del gjort med toppen och sånt.men det kanske finns nån här som vet mer exakt.

Det ligger väl på 150hk original?
För i sånt fall så är det ju inte imponerande för fem öre utan bara beviset på hur svårt och omöjligt det nästan är att öka bra med effekt
på en sugmotor....
Ante.

Re: trimma en celica gti från 1990

Postat: tis 06 jul 2010, 13:34:59
av Neblade
ST162 har 140-143 hk original, och vad zeus fick ut med sugmotortrimmet finns det ingen som riktigt vet. :)
Men det var omslipade kammar, megasquirt, annat grenrör, avgasbandage mm.

Det som gör allra mest på prestandan är ju att lätta bilen dock... ;)


edit: bör kanske nämnas att han året därpå började turbokonvertera sin bil...