Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
När jag besiktigade sist tyckte besiktningsgubben det var ett bra initiativ att konvertera helljusen. Det ökar ju säkerheten och stör inte, som en halvljuskonvertering kan göra. Han hade gjort det själv på sin egen bil föresten.
En halogenlampa tänds ju direkt, xenon, speciellt kina varianterna har en viss uppstartstid.
PierreW skrev:Dock aningen längre upptändningstid på dem än 35w.
Är det inte ändå mångdubbelt snabbare upptändning än motsvarande halogen? Har inga xenon själv, utan jag är mest nyfiken.
Med upptändningstid menar vi tiden från de att lampan börjar lysa tills de att den levererar full ljusstyrka.
De tar en liten stund innan gasen nått full temp och lampan lyser i sin rätta färg.
Så i princip lyser lamporna nästan Lila i 1-3sekunder.
Och jag såg i mitt inlägg på förra sidan att jag skrivit 55w, de stämmer inte, det är ett 70w kitt jag har i den bilen
Skiljde nog nån hundring mot 55w om ja inte minns fel.
Bjuder på min vinterbils belysning, när vägen är rak och tillåter så lyser det nästan 1km, och då är de ändå bara lampan i mitten som pekar rakt fram,
de andra är inställda på kurvig aktiv körning
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
PierreW skrev:Med upptändningstid menar vi tiden från de att lampan börjar lysa tills de att den levererar full ljusstyrka.
De tar en liten stund innan gasen nått full temp och lampan lyser i sin rätta färg.
Så i princip lyser lamporna nästan Lila i 1-3sekunder.
Precis, så är det. Faktum är att det tar nog uppemot 15sekunder innan den fått sin slutgiltiga färg och styrka. MEN, det viktiga i sammanhanget är att när dom väl värmts upp, och man bländar av för möte, så får dom full styrka i princip omedelbart nästa tändning.
Här är en bild på när jag bytt ena lampan och testkörde:
Jag vill också ha en vit garagevägg framför min bil. Behöver justera in mina extraljus innan det blir allt för mörkt om kvällarna...
På tal om xenon, vilka xenonkit kan man tänka sig till blåa Big Knick? Man måste ha nåt rejält vitt eller nästan gult om det ska funka med dom blåa glasen va?
cheetah1 skrev:Jag vill också ha en vit garagevägg framför min bil. Behöver justera in mina extraljus innan det blir allt för mörkt om kvällarna...
På tal om xenon, vilka xenonkit kan man tänka sig till blåa Big Knick? Man måste ha nåt rejält vitt eller nästan gult om det ska funka med dom blåa glasen va?
Bästa är ju att ställa in dom på en raksträcka.
Det råder delade meningar om de där med att xenonkonvertera x-ljus med blått glas.
Jag hade 2st blå big knick på en gammel volvo, men dem bytte jag med en beg Honda i bilhallen på jobbet då jag tyckte de lyste för blått.
O då hade jag ändå vanliga 100W halogen.
4000K ska ju vara vitt, men de är ändå lite åt de blåa hållet, hittar du 3000K xenon så tror jag nästan du får en grön ton på ljuset då dem lyser nästan gult.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Ja, blått och gult kontrar ju varandra i bildläran, men i verkligheten brukar ju blått plus gult bli grönt...
Jag tycker mina lyser kritvitt när dom lyser upp nåt, däremot kan man se om man kör i regn eller dis att ljuskäglan omedelbart framför strålkastaren blir klarblå.
är det någon som provat att konvertera en corolla 2002- ? Blir det för trångt åt den något längre xenonlampan så den tar i reflektorn, då lampan är instucken från sidan i lycktan?
På vvme.com hemsidan kan man välja "relay harness" som tillval - vad betyder det ?
Hur står sig deras ljus med de som biltema nu erbjuder i sin nya katalog?