Avensis 03B 2.0L motorhaveri (tickande bomb för 2L ägare?)

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
robocom
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 22 jun 2010, 19:57:27
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003

Avensis 03B 2.0L motorhaveri (tickande bomb för 2L ägare?)

Inlägg av robocom »

Wall of text - men läs gärna och kom med kommentarer. Just nu är jag jäklikt förtvivlad och texterna kan därför bli lite långdragna/osammanhängande.

Körde hem längs motorvägen - plötsligt ser jag hur tempmätaren drar iväg uppåt. Slår på rull och kommer av innan bilen kokar eller nålen når till rött. Öppnar motorhuven och ser att det är tomt i expansionskärlet.
Dags att utnyttja Toyota Eurocare. Bärgaren hämtar bilen och tar den till aukt. verkstad, själv hyrbil.

Sen kommer domen från verkstan: Topplocksbultarna har släppt/gängat av mellan toppen och blocket. Kylarvätskan bara rinner rakt ut bak mot torpedväggen. Domen - Motorbyte!
Meken tyckte synd om mig med tanke på milen, 500 över försäkringsbolagets gräns. Goodwill från Toyota var han tveksam till.
Men vad han tillägger är att han sett ett flertal sådana case på just dessa bilar sista tiden. Oljeproblemen för 1.8 motorerna är ju välkända och Toyota har tagit ansvar. Har vi här en tickande bomb vad gäller 2 litersbensinarna? Kanske kommer senare, men man borde väl inte behöva räkna med motorbyte före 30k mil på en sån betrodd bil som Avensis? Lite rost, småfel, byten av stag, vattenpump etc...Men motorbyte? Och så plötsligt.

Men vad i h-vete tänker jag i chock, omöjligt! Läser runt lite och hittar följande från forumet:

"Det brukar inte vara några speciella problem med Avensis 2,0 men några saker finns det
Katalysator är känslig på dessa modeller alla sensorena i katten 2st AF o 2 st syresensorer A/F= Air/fuel
Topplocksbultarna kan i enstakafall på årsmodell 03-05 släppa i gängorna i blocket vilket resuterar i att du måste byta shortblock
touota brukar ta det på goodwill beroende på hur långt o bilen har gått och hur servad den har varit"
Skrivet av sign: Vossen

Någon som hört talas om eller kan mer kring detta?

Är lite i chock då jag inte förväntat mig detta liksom, en Avensis 03B 2.0l med 15500 mil på mätaren och komplett bok från aukt Toyotaverkstäder. Och så hux flux motorbyte, en inte så värst blygsam kostnad.
Hade den inne för service på aukt verkstad för bara 400 mil sedan då även vattenpumpen byttes (läckage), lite sånt där vanligt man får räkna med. Men i övrigt toppskick säger de, och Bilprovningen lyriska ngn vecka efteråt (är aldrig några problem med de här bilarna).

Jomenvisst...

Bilen har gått 500 mil för mycket för att täckas av Folksams förlängda maskinskadegaranti, så vi snackar sisådär 35000:- för en beg motor istället för 3500:- i självrisk. Treevligt.

Jag trodde det, men är inte Toyota världskända för sin suveräna kvalitet på motorerna? Jag trodde det och därför köpte jag en Avensis. Rolig att köra är den inte jämfört med många alternativ, men jag ville ta mig lugnt och fint från hemmet till arbetsplats (10 mil dag) på mestadels motorväg men en hel del 50-70 väg, framförallt i "ändarna" vilket borde vara gynnsamt då man får upp lite temperatur i motorn innan det är dags för acc till 110km/h.

Kom gärna med åsikter!
-Är det sånt här man får köpa med en Avensis av näst nyaste modellen? Punga upp +30K för ny motor vid 15500 mil?
-Borde Toyota gå in och stötta med goodwill? (Fullservad, 2 ägare, allt på 2 olika märkesverkstäder beroende på ägaren).
-Får jag skylla mig själv för att ha haft otur (nåja, haft bilen sedan 7500mil och fungerat utmärkt).
-Varför servar jag dyrt på märkesverkstad (dubbla priset?) om jag inte har någon tydlig nytta av det när bilen gått 15k+? Innan så får man goodwill, fick nya strålkastare till Xenon vid 11500 pga fukt.
-Rent generellt, när är ett motorhaveri/motorbyte acceptabelt förutom vid direkt "mystiska" fel där kunden skall betala (bortsett vårdslöshet). Själv tycker jag själva motorn skall hålla 30k oavsett Renault eller Toyota - och där förväntar jag mig mer från Toyota. Har en Alfa som gått lika långt, äldre dessutom. Maskinen som en klocka - övrigt börjar kännas rappligt. Avensisen tvärtom, har känts gedigen i motor/låda och övrigt karosseri. Men ska jag välja just nu i detta emotionella ögonblick så tar jag Alfan, den rullar åtminstone utan maskinellt tjafs även om det knakar i fogarna. Besviken....

MvH,

Robocom
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Re: Avensis 03B 2.0L motorhaveri (tickande bomb för 2L ägare?)

Inlägg av nikwal »

Så himla tråkigt det är när man ser sånthär, ska inte säga att kvalitén var bättre förr jämt då min 5m haft liknande problem pga för löst moment från toyota, det blev inte erkänt officiellt förrutom att i nyare texter så ska bultarna dras med ett högre momemt, den fixade jag sen utan problem, inget blev snett/skadat eller så och körde många mil till. En del av fel som folk har blir jag minst sagt lite förvånad över, som i nån annan tråd här som handlar om bromsar som låste sig,det första jag tänker är hur i h-vte är det möjligt en anan har ju åkt med tvärsluta bromsar ungefär sedan man fick körkort och aldrig varit i närheten av att det skulle ha fastnat. Och jo motorn ska faaaaaan hålla absolut minst 30k utan strul med kolvringar, att det drar onornalt mycket olja, osv osv, jag skulle kunna tänka mig att byta kol EN gång på generatorn under den tiden typ.
E85 wants to be free!
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Avensis 03B 2.0L motorhaveri (tickande bomb för 2L ägare?)

Inlägg av Dale »

Har du snackat med Toyotas huvudkontor eller nått? Borde ju vara lite flexibla på nått sätt tycker man om man uppfyllt deras önskningar om service å sånt.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
robocom
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 22 jun 2010, 19:57:27
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003

Re: Avensis 03B 2.0L motorhaveri (tickande bomb för 2L ägare?)

Inlägg av robocom »

Toyotas HK genom deras tekniker Graham Leader svarar ungefärså här:
Toyota har utöver de 3 år som gäller för nybilsgarantiti egentligen under bordet 5 år, de sista 2 åren med goodwill..

Efter detta är man enligt Toytota Sweden helt utelämnad om inte Toyota själva sagt nåt.
Flertalet mekar påpekar att detta problem förekommer, och det är inte okänt för Graham.

Här kommer vi till det sjuka, enligt Toyotas resonik så är de för få 2litersbensinare som drabbas för att det skall vara ett problem för Toyota. Om vi är några styck/per tusen så håller ju ämdå deras populärtet. 5 år ger dom som goodwill överlag. På min frågra om man inte kunde tänka sig utökad goodwill pga detta allvarliga problem så svarar Graham typ: Hur skulle det se ut om vi beviljar goodwill till höger och vänster?
Försöker få honom att förstå att det är skillnad på goodwill avseende fuktiga strålkastare och havererad motor, men han kan eller vill inte förstå.

Jag har argumenterat fram och tillbaka med honom i det orimliga att kunden skall stå för all kostnad när en motor havererar pga känt fabriksproblem utan lycka. Fört diskussion om värdet av märkesvärkstad efter bilem blivit 5 år.
Kort sagt, Toyota Sweden skiter i bilarna oavsett service om de är äldre än 5 år, allt enligt Graham Leader..

Sista ordet inte sagt, han har en chef som dessvärre är sjuk tv. Men vidhåller han att det ligger på kunden att ta Toyotas konstruktionsproblem så har jag rör min sista Toyota. Nödlagning av befintlig sen går jag nog tillbaka till mina "gamla" märken som man kunde diskutera med.

Graham hos HK i Stockholm var nog den sämste "dealerna" jag hafta att göra med, till och med försäkringsbolag är smidigare.

Tro mig, fortsättning kommer. Fyll gärna på så länge ni som tycker/inte tycker att en Avensis 2litersbensinare som är fulllservad hos aukt. Toyota förtjänänar bättre/sämre öde?

Viktigt att ni förstår mig rätt, jag öppnade inte ens samtalet med att Toyota skulle ta alla kostnader. Hade förhoppning om en "deal". Det kom aldrig ens upp på tapeten då Graham direkt och konsekvent sade: Över 5 år - då skiter vi i det även om det givetvis är trist för dig som kund. Inget förhandlingsutrymme.

Hint:
Innan haft flera BMW med 20-30k plus på mätaren - alltid öppna för diskussion på verkstan. Trist att behöva lämna ett märke jag tänlt "gifta" mig med ovh gå tillbaka till BMW. Samtidigt lite sugen på Toyotas asiatiska konkurrenter iform av vHyundai/KIA.
Efter denna historia så rör jag ALDRIG en Toyota igen om de inte fixar det och jag lär väl göra mitt bästa för att sprida mitt budskap: Toyota är valet ill 15k mil, men byt sedan snabbt till Volvo, Saab, BMW...På forum och sedvanihg media.
Toyota ANSER det helt normalt för kund att byta motor efter 15k mil! Sätt då in kamrem för tusan, vad sitter kedjan där för?
robocom
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 22 jun 2010, 19:57:27
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003

Re: Avensis 03B 2.0L motorhaveri (tickande bomb för 2L ägare?)

Inlägg av robocom »

Jag vet att mitt problem inte är unikt, det finns fler som drabbats. Med tur så under goodwill, andra fått pynta grymma summor för motorbyte.
Vi Bilägare skriver ju om bilen som ett säkert köp, kanske dags att revidera uppfattning.
Jag skall skriva, tips på fler än:

Vi Bilägare
Aftonbladet
Expressen
Auto Motor & Sport
Smartsson

Fler, kom igen!
Ska jag pynta minst 39k för ny motor på ett fel Toyota redan vet om men ej meddellat kund så kan jag jäklas tillbaka, Har även fler mer "oskyldiga" exempel på misskötsel. Tips om media etc mottages tacksamt. Men glöm inte att svara på grundtråden. jag ska inte såga Toyota om forumet i allmänhet tycker det är ok med ett egenbekostat bte av motor efter 15,5k mil.
robocom
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 22 jun 2010, 19:57:27
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003

Re: Avensis 03B 2.0L motorhaveri (tickande bomb för 2L ägare?)

Inlägg av robocom »

Dale skrev:Har du snackat med Toyotas huvudkontor eller nått? Borde ju vara lite flexibla på nått sätt tycker man om man uppfyllt deras önskningar om service å sånt.
Japp, snackat med dem. Flexibla, NEJ. Det blir en Murphys av deras resonemang, om man upptäckt felet (och det gör man då motorn i princip kokar) inom 5 år så fixar de saken = ny motor.
Går den varm efter 6 år av samma fabrikationsmiss = synd för kunden
Flexibla för oss som haft bilen 6-7 år, NEJ. 5 år goodwill på lyktor såsom motorhaveri.
Nu sitter jag på en kärra som är totalt fullservad hos toyota, 2 olika mek som byttes vid 7,5 vad nu det spelar för roll. (geografi). Det är f-n svårt att hitta en mer solid bok. Skiter Toyota i, de har sub 5 årspolicy. Allt som inte hänt inom 5 år är knappasst T fel, allt enligt Graham på HK.

Trodde precis som du att de skulle vara lite flexibla beroende på historik - glöm det! Har du en T som är äldre än 5 år. sälj! om du inte är ek oberoende. toyota skiter i den.
robocom
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 22 jun 2010, 19:57:27
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003

Re: Avensis 03B 2.0L motorhaveri (tickande bomb för 2L ägare?)

Inlägg av robocom »

För att citera mekanikern, inte ordagrant mrn i lydelse:
- Har sett någrsnsa här förut
-Njae, är mer som bultarna bara slitits loss.
-Kan gå att fullaga, met är fabinig fel.
-Borde inte Toyota stå för detta?
-Nja, jag vet vet inte var anvaret blir, för gammal eller många mil, trist på en sån fräsch bil.
-Skittråkigt då det skall bli så här.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Avensis 03B 2.0L motorhaveri (tickande bomb för 2L ägare?)

Inlägg av Dale »

Fasiken va tråkigt. 90-talarna bara går å går vet fler som har kärror som gått 30-40 tusen mil utan problem men det verkar som dom börjar tulla på kvaliten. :-(
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Avensis 03B 2.0L motorhaveri (tickande bomb för 2L ägare?)

Inlägg av PierreW »

Tråkig sits för dig.
Jag började praktik på Toyota genom gymnasiet år 2002 (alltså före Avensis T25 kom), var där 2 dagar i veckan i 2 år. Sedan jobb på samma ställe, kurser i stockholm ett par gånger om året, mycket erfarenheter och prat om ditten o datten, vad som brukar gå sönder osv.

MEN denna tråd är faktiskt min första "erfarenhet" av detta med toppar som släpper. Aldrig nånsin hört talas om det, inget snack på någon kurs, ingen info på Toyotas interna web, inget, nada nånstans. Och Toyota är väldigt mån om och öppna internt om att ta upp alla problem till ytan, allt från dragkrokar som inte passar till oljedrickande motorer som rasar. Så jag gissar att detta symptom inte är så stort ändå. Toyota spottar ut ett par miljoner bilar om året så om 1000 motorer "tappar" toppen så är det tydligen för lite för dom för o räknas som ett "fabriksfel"

Jag håller helt och hållet med dig om att Toyota borde vara öppna för en diskussion med tanke på bilens historik. Dom brukar annars inte vara oresonabla vad gäller goodwill om boken är fullstämplad. Stå på dig och försök få kontakt med någon annan, tycker det var lite konstigt att du fick kontakt med just Graham :roll:

Ja vet inte riktigt vad jag ville med denna post men nu är den här iallafall. ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Re: Avensis 03B 2.0L motorhaveri (tickande bomb för 2L ägare?)

Inlägg av nikwal »

Roade mig med att kolla lite på åtdragningsmomenten på 1&2az på min dator står det 40Nm|79Nm|90grader ,klart det är mera saker som spelar in, gängans vinkel osv men ändå, 79 är faktiskt mer än jag drog toppen på supran och då ska inga 90grade på det sen ,visserligen ska den dras om snart men ändå.är dom inte fingängade längre på toyyor? en del toyotor står det x +90grader+90grader.
Minns när jag drog toppen på min saab900 för många år sen, det var rätt jävla segt på slutet haha man fick ta i så det smaka banan i käften för att nå 90grader,eller så är det jag som är lite klen ;-)
E85 wants to be free!
Skriv svar