Vibrerande pedal samt ratt vid inbromsning Avensis D4D -08

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
javerhammar
Inlägg: 46
Blev medlem: fre 28 aug 2009, 08:04:30
Bilmodell: Avensis D4D
Årsmodell: 8
PostOrt: Rönninge
Land (Country): Sverige

Vibrerande pedal samt ratt vid inbromsning Avensis D4D -08

Inlägg av javerhammar »

Hej pojkar. Detta kanske låter som en dum fråga men jag vill vara helt säker innan reservdelar inhandlas.

Upptäckte för cirka 200mil sedan att bilen började vibrera i ratt och bromspedal vid mellanhård inbromsning, märks ingenting vid svag broms och lite mindre vid tvärnit.
Detta problem eskalerade under 50mil och blev till slut outhärdligt, märkte också av att bilen "vandrade" på vägen.
Skulle ge mig på att kontrollera skicket på bromsskivor, leder m.m. när jag upptäckte att muttrarna "hjulbultarna" inte satt fast ordentligt, de 10 i fram gick att dra ytterligare 45 - 60grader med ett litet spärrskaft.
Jäkla idiotiskt av mig att inte efterdragit efter att den vart inne på service - Har å andra sidan aldrig efterdragit och aldrig upplevt detta... (original 17" fälgar)

Nåväl, drog fast muttrarna och gav mig ut på en testrunda - Inget vandrande men fortfarande vibrationer dock inte lika kraftiga.

Då till den egentliga frågan - Kan de lösa fälgarna orsakat ojämnt slitage på skivorna och därav vibrationerna nu när allt sitter fast. Oken ska som jag förstått det ha plockats ned och smörjts upp på senaste servicen (6000mil), men om detta inte skett - Kan kärvande ok orsaka detta och kan det bli så på en -08
Alternativt - Om de plockat ned allting samt skivorna och sedan inte rengjort runt navet så att skivan inte hamnat rätt vid återmontering, kan detta orsaka vibrationerna?

Till sist: Min plan är att byta skivor och belägg i fram - är det någon som avråder från detta om jag inte utför några ytterligare åtgärder? Vad bör isåfall göras? Duger mekonomens brembo skivor och ATE belägg för detta eller ska det vara Toyota original (kanske är billigare)? mekonomen tar 2100 för 2 skivor samt 750 för beläggen.

Tacksam för svar =)
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Vibrerande pedal samt ratt vid inbromsning Avensis D4D -08

Inlägg av Nizzehult »

En skiva kan knappast hamna snett vid montering. Och varför skulle man ta loss dessa om man inte ska byta dem? Den kläms fast ordentligt och sitter sedan dikt mot navet, även om man inte drar åt hjulet maximalt. Skulle man helt strunta i att dra åt hjulbultarna kanske man skulle kunna tänka sig att dessa vibrationer härrör från detta men då får man ju genast andra, allvarligare problem (wobblande hjul). Fast en skiva kan nog snabbt bli skev om man skulle missa detta, hjulet behöver nog inte rulla många varv + inbromsning förrän detta kan uppstå.
En aldrig så liten ojämnhet kan ge upphov till vibrationer - man märker det inte med blotta ögat. Ibland kan det rent av vara svårt att avgöra vilket hjul det kommer ifrån.
Kärvande ok ger egentligen bara ojämn nötning på skivor och belägg och det brukar inte göra skivorna vinda. En rejäl pallnint - utan ABS - kan däremot göra det.

Tips: palla upp bilen och kör den så och se om något vibrerar.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Vibrerande pedal samt ratt vid inbromsning Avensis D4D -08

Inlägg av cheetah1 »

Nizzehult skrev:Tips: palla upp bilen och kör den så och se om något vibrerar.
Informera gärna även, när du ger såna tips, om att det är fullständigt livsfarligt.
javerhammar skrev:Till sist: Min plan är att byta skivor och belägg i fram - är det någon som avråder från detta om jag inte utför några ytterligare åtgärder? Vad bör isåfall göras? Duger mekonomens brembo skivor och ATE belägg för detta eller ska det vara Toyota original (kanske är billigare)? mekonomen tar 2100 för 2 skivor samt 750 för beläggen.
Ja, se till att kolla Toyotas priser först. Bromsbelägg till Camryn jag hade kostade hälften på Toyota, mot på Mekko.
javerhammar
Inlägg: 46
Blev medlem: fre 28 aug 2009, 08:04:30
Bilmodell: Avensis D4D
Årsmodell: 8
PostOrt: Rönninge
Land (Country): Sverige

Re: Vibrerande pedal samt ratt vid inbromsning Avensis D4D -08

Inlägg av javerhammar »

Är ju inte någon expert på detta område, men av det jag läst mig till så kan skivan hamna snett om det ligger kvar smuts mellan nav och skiva vid montering...
Blir nog till att avvakta till nästa service och be dem kika på det då.... Blir dyrt att byta bara för att testa.
javerhammar
Inlägg: 46
Blev medlem: fre 28 aug 2009, 08:04:30
Bilmodell: Avensis D4D
Årsmodell: 8
PostOrt: Rönninge
Land (Country): Sverige

Re: Vibrerande pedal samt ratt vid inbromsning Avensis D4D -08

Inlägg av javerhammar »

Nizzehult skrev: allvarligare problem (wobblande hjul). Fast en skiva kan nog snabbt bli skev om man skulle missa detta, hjulet behöver nog inte rulla många varv + inbromsning förrän detta kan uppstå.

Därav mitt påpekande att bilen vandrade på vägen = fälgarna satt inte helt hundra och vandrandet försvann när bultarna drogs åt.

Nizzehult skrev: En aldrig så liten ojämnhet kan ge upphov till vibrationer - man märker det inte med blotta ögat. Ibland kan det rent av vara svårt att avgöra vilket hjul det kommer ifrån.
Precis, nu känns det som att det kommer från de främre hjulen då det vibrerar i ratten samt bromspedalen. Har svårt att tro att skivan blir ojämn utan anledning, någonting måste ha orsakat detta - därav frågan på detta fina forum... Vill ju inte sätta dit nya fina skivor utan att ha åtgärdat orsaken till att de gamla blev ojämna...
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Vibrerande pedal samt ratt vid inbromsning Avensis D4D -08

Inlägg av Nizzehult »

cheetah1 skrev:
Nizzehult skrev:Tips: palla upp bilen och kör den så och se om något vibrerar.
Informera gärna även, när du ger såna tips, om att det är fullständigt livsfarligt.

Ja om man inte har pallat upp den ordentligt så är det givetvis farligt - oavsett vilket arbete som man avser göra. Men jag förutsätter att man vet hur man ska palla upp en bil om man avser att skruva i den, annars ska man inte ens fundera på detta. Men med riktiga pallbockar och rätt uppallning ser jag inga problem med att göra detta.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
javerhammar
Inlägg: 46
Blev medlem: fre 28 aug 2009, 08:04:30
Bilmodell: Avensis D4D
Årsmodell: 8
PostOrt: Rönninge
Land (Country): Sverige

Re: Vibrerande pedal samt ratt vid inbromsning Avensis D4D -08

Inlägg av javerhammar »

Dum fråga, hur funkerar ABS varningen på Avensis, nollas den så fort den känner av att hjulen snurrar i samma hastighet (normal körning), Varningslampan bör väl tändas med bägge främre hjulen i luften och lite snurr på dem?
javerhammar
Inlägg: 46
Blev medlem: fre 28 aug 2009, 08:04:30
Bilmodell: Avensis D4D
Årsmodell: 8
PostOrt: Rönninge
Land (Country): Sverige

(Löst)Vibrerande pedal samt ratt vid inbromsning Avensis D4D

Inlägg av javerhammar »

Jäkligt skumt, nu är vibrerandet helt borta...
Tog bort hjulen och kontrollerade skivans skick, fin lite sliten men inga repor. Skivan skevade kanske 0.2-3mm eller mindre.
Återmonterade allting och hade fortfarande vibrationer. Efter 200mils körning började vibrationerna att avta och nu efter drygt 300mil är de helt borta...

Mig veterligen är enda skillnaden att jag kört bilen hårdare p.g.a irritation över vibrationerna.

Någon som har en åsikt om vad det kan ha varit? (ingen sten eller liknande förmodar jag då spår borde synts på skivan)
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Vibrerande pedal samt ratt vid inbromsning Avensis D4D -08

Inlägg av tobo »

Låter som att beläggen slipat skivorna plana igen, tycker jag.
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Vibrerande pedal samt ratt vid inbromsning Avensis D4D -08

Inlägg av Gt-4 »

Om bilen står still nån dag eller så efter man varit ute å kört i regnet så kan det bli att vattnet lägger sig mot belägget och så rostar det på skivan små märken.
Så kolla på skivorna om du ser som ett rostspår som ser ut som formen på belägget.
Därför är det alltid bra att man gör en hård inbromsning innan man parkerar bilen om skivorna är blöta eller efter att man tvättat bilen.
Förmodligen så har du nu bromsat så hårt att rostmärkena har försvunnit. :)
Skriv svar