Civila polisbilar är jävulen!

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Civila polisbilar är jävulen!

Inlägg av Glenn »

cheetah1 skrev:Det kostar även en bunt pengar om du förlorar, eftersom man då får betala domstolskostnaden.
Nä, inte i sådana här mål.

Däremot får man ju betala sina egna kostnader om man inte har försäkring som täcker det, typ advokat och utebliven arbetsinkomst.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
_Spawned_
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 08:35:17
Bilmodell: Toyota Carina ST171
Årsmodell: 1991
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sverige

Re: Civila polisbilar är jävulen!

Inlägg av _Spawned_ »

Måste börja fråga, finns det ingen närmare än sundsvall som kan kolla ligga ? tycker det verkar onödigt långt.

Har själv tappat lappen för fortkörning. Hör med företaget om det finns nån som kan skriva på och intyga att du måste ha ditt kort i jobbet och skicka till länsstyrelsen.
Jag gjorde det och fick min spärrtid förkortat med 2månader.
fick ändå vara utan kort i 2månader. Fick även ta om kortet.

Och sen så är vägarna där uppe mot ligga inte dom bästa, om dom nu inte har fixat dom på senare dar.
Rejj
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:44:10
Bilmodell: Ingen
Årsmodell: 0
PostOrt: Fagervik
Land (Country): Sverige
Ort: Sundsvall-Area :)

Re: Civila polisbilar är jävulen!

Inlägg av Rejj »

_Spawned_ skrev:Måste börja fråga, finns det ingen närmare än sundsvall som kan kolla ligga ? tycker det verkar onödigt långt.

Har själv tappat lappen för fortkörning. Hör med företaget om det finns nån som kan skriva på och intyga att du måste ha ditt kort i jobbet och skicka till länsstyrelsen.
Jag gjorde det och fick min spärrtid förkortat med 2månader.
fick ändå vara utan kort i 2månader. Fick även ta om kortet.

Och sen så är vägarna där uppe mot ligga inte dom bästa, om dom nu inte har fixat dom på senare dar.
Jag jobbar åt ett litet bolag, det innebär att det finns få kollegor med kompetensen dessutom utgår större delen av vår arbetsstyrka från Sundsvall.

Jag skulle inte till Ligga kraftstation, jag skulle till Vietas kraftstation men det har väldigt lite med saken att göra. Ligga kraftstation ligger dock ca 1 km från där jag blev stoppad.

Jo ett sådant intyg skall författas också.
Att ta om kortet slipper man ju under förutsättning man ej har prövotid.

Vägarna just mellan Jokkmokk och Ligga är till största delen i helt ok skick, okej det är inte nylagd asfalt men inget fel på vägbanan.
4 km raksträcka, 30 grader kurva, 3 km raksträcka 20 grader kurva osv osv. Obegränsad sikt frammåt och god sikt mot dike.
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: Civila polisbilar är jävulen!

Inlägg av Tobbera »

cheetah1 skrev:Det kostar även en bunt pengar om du förlorar, eftersom man då får betala domstolskostnaden.
?!?!
Det tror jag inte du får dock.

Saken handlar inte om att driva målet i domstol (även om man kan göra det) utan att förhala återkallelsen av körkortet så man får ha det kvar under säsongen och kan låna ut det vid ett lämpligare tillfälle.
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Civila polisbilar är jävulen!

Inlägg av cheetah1 »

Mig veterligen ligger det till som så (och mor min är väktare sen över 25 år tillbaka) att om man nekar till brott så blir det rättegång, och förlorar man en rättegång får man betala kostnaderna. Kan man inte identifiera sig när man har begått ett brott så tas man vanligen in till polisstationen tills man är identifierad på ett eller annat sätt.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Civila polisbilar är jävulen!

Inlägg av Glenn »

cheetah1 skrev:Mig veterligen ligger det till som så (och mor min är väktare sen över 25 år tillbaka) att om man nekar till brott så blir det rättegång, och förlorar man en rättegång får man betala kostnaderna.
Nej, det är inte ett civilrättsmål, alltså betalar staten.

..Sen får man ju iofs betala själv ändå i slutändan efterssom det betalas av skattemedel men..
Kan man inte identifiera sig när man har begått ett brott så tas man vanligen in till polisstationen tills man är identifierad på ett eller annat sätt.
Poängen var ju iofs att man skulle identifiera sej på annat sätt än med körkort, legitimation eller pass tex.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: Civila polisbilar är jävulen!

Inlägg av Tobbera »

Vi sitter här och läser i lagboken och försöker komma fram till vad som gäller. Vi har fattat det så att om du har en försvarare som du utsett själv eller som staten utsätt åt dig så kan du få betala för den om du förlorar. Dock så har du ingen försvarare av staten i dessa mål så det är inte aktuellt.
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Civila polisbilar är jävulen!

Inlägg av Hornlund »

Trist det som hänt, men jag är övertygad om att det inte heller är i MR2n jag kommer bli av med mitt körkort. Utan vid någon mer vardaglig händelse, som det just blev för dig.

Så vitt jag förstod det som skrivs i tråden på porsche.nu, riskerar man olovlig körning med dagsböter i följd. Om man låter bli att skriva under, vad har jag då för glädje av plastkortet i plånboken?
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Starlan1
Inlägg: 382
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:13
Bilmodell: Toyota Starlet
Årsmodell: 1981
PostOrt: Djurås
Land (Country): Sverige
Ort: Gagnef

Re: Civila polisbilar är jävulen!

Inlägg av Starlan1 »

Jag har medlidande !Vet prescis hur det känns..Jag har oxå pratat med dem i baksätet på nån "villuppare" till polis med nån snygg kvinnlig aspirant brevid sig som skall impas på där orden var att det e bara att erkänna lr att dra ut på proscessen där man förlorar iaf!typ o kaxig är man ju inte i de lägena första gången iaf.. :oops:
Men som det nämts här så fick jag förkortat 2mån för att jag behövde bilen i tjänsten så
prat med ditt företag om de kan skriva ett intyg på det!
Nu är det ett bra tag sen men 2 ggr utan kort o 3 fortkörningar i en starlet original känns ändå smickrande.. :lol: Trodde faktiskt ett tag att de stog o väntade på röda faran runt hörnet..
/Anders
Toyota Starlet S -81 Röd
Toyota Starlet S -81 Orange
Toyota Starlet 83
Toyota Starlet 80 kaross
Användarens profilbild
Freddan
Inlägg: 183
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 21:22:10
Bilmodell: Celica GT-4 ST205
Årsmodell: 1995

Re: Civila polisbilar är jävulen!

Inlägg av Freddan »

Tobbera skrev:Vi sitter här och läser i lagboken och försöker komma fram till vad som gäller. Vi har fattat det så att om du har en försvarare som du utsett själv eller som staten utsätt åt dig så kan du få betala för den om du förlorar. Dock så har du ingen försvarare av staten i dessa mål så det är inte aktuellt.
När jag blev av med kortet och kallad till domstolen hade jag en försvarare som jag valt själv
och vi vann målet. Han fick då betalt av staten och även jag för förlorad arbetsinkomst :P

Var bara av med kortet några dagar innan jag fick tillbaks det. Sedan tog det ca. ett år innan det togs upp i domstolen.
Skriv svar