Byta fläktrem på Corolla -03

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
no-one-else
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 01 apr 2009, 18:53:56
Bilmodell: Auris 1,2T
Årsmodell: 2017
PostOrt: Karlstad

Byta fläktrem på Corolla -03

Inlägg av no-one-else »

Hej. Har haft Corollan på fullservice idag, och dom tyckte jag skulle byta fläktremmen, då den hade torrsprickor. Ser att Meca och Autoexperten har dom och då är dom 1670 mm, men Mekonomens är 1692 mm. Har det någon betydelse vilken jag köper? Sen det viktiga; hur krångligt är det att byta? Tydligen sitter det en spännrulle som ska lossas först, eller? Nån kunnig som kan vägleda mig,tack? Pierre kanske?
Tack för hjälpen
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Byta fläktrem på Corolla -03

Inlägg av PierreW »

no-one-else skrev:Hej. Har haft Corollan på fullservice idag, och dom tyckte jag skulle byta fläktremmen, då den hade torrsprickor. Ser att Meca och Autoexperten har dom och då är dom 1670 mm, men Mekonomens är 1692 mm. Har det någon betydelse vilken jag köper? Sen det viktiga; hur krångligt är det att byta? Tydligen sitter det en spännrulle som ska lossas först, eller? Nån kunnig som kan vägleda mig,tack? Pierre kanske?
Tack för hjälpen
Vad ger Toyota dig för längd på remmen? ;)

Detta är egentligen ett peace of cake 5 minutersjobb. Inte en skruv behöver lossas. Spännaren är "självspännande". Man tar en passande hylsa/blocknyckel och helt enkelt sätter denna på spännarens 6kants mojäng, det är en gjuten fast mutter på spännaren. Man drar alltså hela spännaren så remmen blir slack, dock fjädrar den tillbaka ständigt så man får hålla emot hela tiden medans man lägger av remmen, lämpligast lägger du av remmen från generatorn först då det är den du lättast kommer åt, sen kan du släppa tillbaka spännaren sakta o försiktigt, gör allt i omvänd ordning för montering av den nya, alltså lägg på remmen på alla remskivor utom ett o sen dra tillbaka spännaren och lägg på sista remskivan.
Du kommer förstå när du ser konstruktionen. ;) MEN kom ihåg hur remmen går runt alla remskivor innan du tar av den. :)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
no-one-else
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 01 apr 2009, 18:53:56
Bilmodell: Auris 1,2T
Årsmodell: 2017
PostOrt: Karlstad

Re: Byta fläktrem på Corolla -03

Inlägg av no-one-else »

Hej Pierre. Nu har jag tittat lite på remskivorna, men jag ser ingen som har någon 6-kantsmojäng?? Jag antar att spännaren är en av de två skivorna som är släta och inte räfflade. Den som jag tror det är har en helt slät och t.o.m konad "plupp" som sticker ut, och den får man inget grepp på. Vilken skiva är det som är spännaren? De som sitter närmast generatorn eller den lite längre bak? :?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Byta fläktrem på Corolla -03

Inlägg av PierreW »

no-one-else skrev:Hej Pierre. Nu har jag tittat lite på remskivorna, men jag ser ingen som har någon 6-kantsmojäng?? Jag antar att spännaren är en av de två skivorna som är släta och inte räfflade. Den som jag tror det är har en helt slät och t.o.m konad "plupp" som sticker ut, och den får man inget grepp på. Vilken skiva är det som är spännaren? De som sitter närmast generatorn eller den lite längre bak? :?
När du drar med en nyckel så som på bilden kommer det hjulet jag markerat med rött att röra sig snett nedåt ;)
Bild
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
no-one-else
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 01 apr 2009, 18:53:56
Bilmodell: Auris 1,2T
Årsmodell: 2017
PostOrt: Karlstad

Re: Byta fläktrem på Corolla -03

Inlägg av no-one-else »

Hej Pierre. Tack så mycket för din instruktiva bild. Nu var det ju skitlätt, precis som du sa. Där sparade jag några hundringar :D :D Ber att få återkomma vid framtida problem. Tack!
Skriv svar