Sida 1 av 1

Previa-94 spräckt topp eller trasig topplockspacking?

Postat: tis 20 apr 2010, 12:11:04
av bnkt
Hej.

Jag skrev ett inlägg för några dagar sen om min Previa som bara gick på 3 cylindrar i 10-15 sekunder vid kallstart. Dessvärre tror jag att jag har hittat problemet. Antagligen kommer det in kylarvatten i en cylinder som gör att den inte går på alla fyra direkt.Dessutom ryker det lite vitt i någon minut. Finns det nån toyotamek som har någon slags erfarenhet i detta ämnet? Brukar packningen gå eller spricker topplocken?

DEt känns lite tråkigt om jag måste riva bort toppen med tanke på var motorn sitter.... Läste i min Hayneshandbok och där står att motorn måste sänkas för att toppen ska kunna tas bort.

Alla tips och råd mottages tacksamt!!! Finns det någon nödlösning som kan funka ett tag då jag står upp till armhålorna i jobb just nu och inte har tid att skruva? Verkstad vore ju skönt om någon annan betalade..... :mrgreen:

Re: Previa-94 spräckt topp eller trasig topplockspacking?

Postat: tor 29 apr 2010, 09:07:41
av bnkt
Nu fattar jag ingenting. Efter tre-fyra dagar slutade motorn gå på tre cylindrar vid kallstart och det försvinner inget kylarvatten..... :?

Får nog kolla bränslesystemet ändå. Se ett annat inlägg:
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =10&t=2392

Re: Previa-94 spräckt topp eller trasig topplockspacking?

Postat: tor 29 apr 2010, 12:39:37
av KACE80
Har man brusten toppackning så brukar det inte hjälpa att motorn är varm utan det ryker mer eller mindre konstant vit rök...
Tänkte på det du skrev om att det ryker en liten stund men det gör ju de flesta bilar men försvinner när arbetstemperaturen gått upp.
Ante.

Re: Previa-94 spräckt topp eller trasig topplockspacking?

Postat: tor 29 apr 2010, 15:25:22
av cheetah1
Är det kallt ute kan det ryka vitt länge länge, under typ -10 ryker det hela tiden, så det är inget onormalt att det ryker lite vitt direkt vid starten och sen i några minuter.