Bromsproblem

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Tim
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 21:34:23
Bilmodell: Rav4 D4D
Årsmodell: 2003

Bromsproblem

Inlägg av Tim »

Under påsken tog en bromsback slut höger fram så bilen inte gick att köra framåt.
Bytte klossarna och körde under påsken utan problem. Igår när jag bytte till sommardäck så passade jag även på att byta beläggen på vänster sidan fram.
Men sen när bytet var klart och jag backar ut bilen ur garaget så blir pedalen väldigt mjuk och sjunker nästa ner till golvet med blir lite bättre efter jag pumpat lite.
På vägen hem känner jag att bromspedalen är väldigt slapp och bromslampan blinkar till ibland.

Har läst att brompedalen kan bli slapp när man byter belägg med att det ska gå till sig efter en stund.
Idag så har jag varit ute och kört ca 15mil utan att problemet blivit bättre. Pedalen blir stum när jag trycker till men sjunker sakta och det spelar ingen roll och jag pumpar flera ggr! Det försvinner inget ut vätskebehållaren.


Så nu börjar man bli lurt på att det är huvudbromscylindern som gett upp?!
Eller kan det vara något annat som gör att bromspedalen beter sig på det viset?


Jag blir så jävla less på alla fel som varit den sista månaden :|


/tacksam för alla hjälpsamma svar!
Toyota Rav4 D4D -03
Milkshaken
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 13:26:48
Bilmodell: RAV 4 2,0 VVTi M/D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Ankarsrum
Land (Country): Sverige

Re: Bromsproblem

Inlägg av Milkshaken »

Första frågan...: varför bara byta på ena sidan?
Andra svaret: ja det är luft... testa att lufta vid bromsnipplarna dom äldre...
http://www.toyotaclubsweden.com för nöjda bilägare.
http://www.motorforum.nu/övriga motorer.
http://www.toro.com
briggs o stratton....

Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse....
Tim
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 21:34:23
Bilmodell: Rav4 D4D
Årsmodell: 2003

Re: Bromsproblem

Inlägg av Tim »

Milkshaken skrev:Första frågan...: varför bara byta på ena sidan?
Andra svaret: ja det är luft... testa att lufta vid bromsnipplarna dom äldre...
Jag bytte för att bilen inte gick att köra en mm framåt... belägget var så slut att det skar fast i skivan.
Det var långfredag och slaskigt på en parkering med lånade verktyg.

men om det är luft borde väl inte bromspedalen sjunka hela tiden?
borde man inte få upp ett tryck ändå?
Toyota Rav4 D4D -03
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Bromsproblem

Inlägg av cheetah1 »

Med tanke på att det tar 20 minuter att byta på båda sidorna kan det väl knappast spela nån roll, men okej då. Man ska iaf alltid byta båda samtidigt. Backar man lite brukar dom trilla ur så att man kan köra väldigt försiktigt till en verkstad eller lämplig torr plats med hjälp av bara handbromsen.


Att den sjunker ner kan tyda på luft, även om det är vanligare att man har nån läcka, alternativt att huvudcylindern är slut. Börja med att lufta, det är enklast och billigast.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Bromsproblem

Inlägg av PierreW »

Ja antingen luft, eller så är de så himla enkelt att skivan blev förstörd av gamla klossen som satte sig snett, alltså att skivan blev så snedsliten att klossen lägger sig på sned när du trampar ned pedalen.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Tim
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 21:34:23
Bilmodell: Rav4 D4D
Årsmodell: 2003

Re: Bromsproblem

Inlägg av Tim »

PierreW skrev:Ja antingen luft, eller så är de så himla enkelt att skivan blev förstörd av gamla klossen som satte sig snett, alltså att skivan blev så snedsliten att klossen lägger sig på sned när du trampar ned pedalen.
Skivan fick lite fula repor men blev inte totalförstörd.
Hur gör man med ett bromsok som nöter snett? tog lös "gejdrarna?" och torkade rent dom samt fetta in dom med nytt fett.
Gled lite bättre men ena av dom löper betydligt lättare än den andra.
Toyota Rav4 D4D -03
Milkshaken
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 13:26:48
Bilmodell: RAV 4 2,0 VVTi M/D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Ankarsrum
Land (Country): Sverige

Re: Bromsproblem

Inlägg av Milkshaken »

ett tips till från mig... använd inte vanligt fett vid bromsar. Det brukar ha en väldig förmåga att fastna skräp och dessutom börjar det rinna bort när det blir varmt.
Jag använder Kopparpasta, finns säkert andra bra grejer att använda oxå.
http://www.toyotaclubsweden.com för nöjda bilägare.
http://www.motorforum.nu/övriga motorer.
http://www.toro.com
briggs o stratton....

Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse....
Tim
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 21:34:23
Bilmodell: Rav4 D4D
Årsmodell: 2003

Re: Bromsproblem

Inlägg av Tim »

Milkshaken skrev:ett tips till från mig... använd inte vanligt fett vid bromsar. Det brukar ha en väldig förmåga att fastna skräp och dessutom börjar det rinna bort när det blir varmt.
Jag använder Kopparpasta, finns säkert andra bra grejer att använda oxå.
Tack för det tipset!
Toyota Rav4 D4D -03
PartyBoy
Inlägg: 189
Blev medlem: tis 23 mar 2010, 19:18:36
Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
Årsmodell: 2013

Re: Bromsproblem

Inlägg av PartyBoy »

Du såg inget läckage på bromsoket när beläggen var så slitna? Kolven kunde ju ha legat på gränsen till att ramla ur, och då kan luft ha tagit sig in i systemet! Prova lufta!





------------------------
Toyota mek
---------------------------
Toyota Mek
Tim
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 21:34:23
Bilmodell: Rav4 D4D
Årsmodell: 2003

Re: Bromsproblem

Inlägg av Tim »

Hejsan igen...

Har haft bilen inne för ac:kompressorbyte och då lät jag mekanikern titta lite på mina bromsar.
Har gick igenom alla bromsar och hittade inget fel. Har tycker som jag att bromsen känns lite mjuk när man bromsar men att bilen bromsar rakt och bromsverkar verkade ok. Han påstog att vissa bilar har lite mjukare pedaler än andra och att det är svårt att veta hur bilen "ska" kännas.
Jag vill iaf minnas att bromsarna känndes mer distinkta innan jag bytte beläggen på bilen.

Märke att pedalen sjunker när jag pumpat upp trycket på pedalen när bilen är igång men att pedalen blir stum när jag gör samma sak då bilen är avstängd?
Samt att när jag pumpat på pedalen när bilen är igång så blinkar bromslampan...
Snart dags för bes och jag vill verkligen inte få något körförbud =/
Toyota Rav4 D4D -03
Skriv svar