slipa rost...

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: slipa rost...

Inlägg av Cyrix »

Neblade skrev:Hammarlack är jättebra på grindstolpen, garagedörren, dammvippan. Men hör det hemma på bilen? Det innehåller ju silikoner som gör att annan färg inte fäster ovanpå, svårt att få bort all silicon om man vill lacka över med vanlig färg etc.

En del tycker hammarlack är hur bra som helst, men jag är skeptisk. Plus att det sägs ha dålig motståndskraft mot salt.

Någon som vill bekräfta eller dementera? Gärna med lite underbyggda fakta och inte bara "forum-kunskaper".
Enda erfarenhet jag har av hammarlack på bilar är motorblock och bromsok. Till motorblock funkar det kalas, men bromsoken ser ut som dom har brunnit, så färgen tålde inte värmen vidare bra.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1621
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: slipa rost...

Inlägg av Neblade »

Jag har använt hammarlack på drivaxlar mm, men färgen var borta efter en vinter. Så jag tror att det finns bättre alternativ.
Är det ren plåt så ska väl Epoxigrundfärg vara bra, fäster bra och blir tätt!
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: slipa rost...

Inlägg av Speedo »

Beror väl på omständigheterna och förarbetet.

På en plåtren yta är ju en 2k epoxygrund klart det bästa, tex hagmans ca primer. Men på ytor som fortfarande har endel rost har jag bra erfarenheter av hammarlack. På gamm-bilen har hammarlacken på bromsoken hållit i flera år. Hade dock skrapat, stålborstat och rengjort dom ordentligt innan jag målade. Och så körs den lugnt, så det blir väl aldrig så hemskt varmt antar jag. På sparklådorna har jag body med svart hammarlack på sedan några år tillbaka. Håller enormt bra och är blankt och lätt tvättat.

Helt outstanding på drag. Har fixat många fula drag som rostat efter bara några år. På egna bilen har jag iof fått bättra en gång, sedan jag målade draget första gången 2002.

Det enda jag märkt att det fungerar riktigt dåligt på är på galvad plåt = ingen vidhäftning och flagnar.

Siliconet är bundet i färgen, så det är ingen fara. Visst, man kan inte måla annan färg ovanpå, men varför skulle man göra det? Bättrar man så gör man ju det med samma färg. Är för övrigt siliconet som gör färgen syretät och förhindrar rost.

Jag kör bara med Hammerite, inga billiga "kopior".
Senast redigerad av Speedo den tis 20 apr 2010, 22:14:21, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1716
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: slipa rost...

Inlägg av Johnny Blade »

Jag målade en vit Camry under list med hammarlack en gång.På den skrovliga ytan där det hade varit rost satt det kvar,men inte på ren plåt.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: slipa rost...

Inlägg av Speedo »

Johnny Blade skrev:Jag målade en vit Camry under list med hammarlack en gång.På den skrovliga ytan där det hade varit rost satt det kvar,men inte på ren plåt.
Jo, min erfarenhet är också att det fäster och täcker bättre på skrovliga ytor. På sparklådorna har jag 2k epoxyprimer -> body-> hammarlack. En mycket lyckad kombination som tål ordentliga stenskott utan att det tar sig ner till plåten.
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: slipa rost...

Inlägg av Jonex »

Glasfiberspackel på alla plåtskarvar ska tydligen vara bra. Har ett hörn på min Subaru som blir blästrat varje vinter, längst bak mot hjulhuset i bakre dörrens nederkant. Fick tipset av en bilmek , funkar kanon. Måste kanske målas varje år men spacklet skyddar plåten och då är jag nöjd.
( Och ja, jag slipade plåtrent och målade med roststopp,innan jag lade på spacklet. )
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: slipa rost...

Inlägg av Speedo »

Ok, smart... jo, glasfiber spackel är väldigt tåligt.
Skriv svar