Bränsleförbrukning Avensis

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Bränsleförbrukning Avensis

Inlägg av Speedo »

jens75: 0.58l/mil, på hur lång sträcka? Att få det momentant är ju inga problem, men att få det i snitt på en längre sträcka, speciellt om den sträckan innefattar annat än bara jämn körning i 80km/h är ju en annan grej.

javerhammar: Förstår inte hur du menar. Hur kan du hålla samma fart, med mycket eller lite gas? Kunde jag hålla 90 blås utan att trycka på gasen skulle jag ju förståss göra det :?
Håller jag jämn hastighet så ser jag inte hur jag kan påverka förbrukningen mycket. När det gäller start, stopp, omkörningar osv, då kan man ju påverka med olika körstil.
jens75
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 22 nov 2009, 18:02:12
Bilmodell: Corolla -87 & Anvensis -01
Årsmodell: 1987

Re: Bränsleförbrukning Avensis

Inlägg av jens75 »

Speedo: Familjen brukar köra mellan Skåne och Jämtland varje sommar. Samt brukar vi köra omkring på landsvägar i Jämtland och då har vi legat på denna förbrukning. I vanliga fall ligger jag på ca 0.8l/mil.
javerhammar
Inlägg: 46
Blev medlem: fre 28 aug 2009, 08:04:30
Bilmodell: Avensis D4D
Årsmodell: 8
PostOrt: Rönninge
Land (Country): Sverige

Re: Bränsleförbrukning Avensis

Inlägg av javerhammar »

Kanske var lite otydlig i min beskrivning.
Det jag menade är att: Vid jämn hastighet ~90km/h eller vilken annan som helst så finns det ett läge för gasen som är optimalt för den hastigheten (bilen orkar hålla precis bibehålla hastigheten). Släpper du gasen så orkar inte bilen hålla 90km/h. Däremot om du från "optimalt" läge ger 5% (påhittat värde) mer gas så tillför du bilen mer bränsle = högre förbrukning men bilen får ändå inte tillräckligt mycket bränsle för att orka öka hastigheten vilket ger: mer gas men samma hastighet och högre förbrukning.

Enligt mig är detta ett faktum, många andra har säkert andra åsikter och jag säger inte att jag har rätt - men jag vet att det påverkar min bränsleförbrukning =)

F.ö. Har jag testat att inte köra som en kärring under en tank - hårda accelerationer, +30km/h på hastigheten (där det gått) m.m. Resultatet 0.6L/mil med dieseln.
Användarens profilbild
Bauer669
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:41:37
Bilmodell: Supra MKIV Singel
Årsmodell: 1994
PostOrt: Hortlax
Land (Country): Sweden
Ort: Hortlax-Piteå

Re: Bränsleförbrukning Avensis

Inlägg av Bauer669 »

Är precis som du skriver javerhammar =)
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Bränsleförbrukning Avensis

Inlägg av Speedo »

Ok... tror jag förstår hur du menar. Men jag tror det handlar om att inte ligga och sega upp farten. Håller bilen 90km/h vid ett visst gaspådrag, så om du ger 5% mer gas så lär den öka. Kanske inte märkbart på en gång, men sakta, vilket ju inte är optimalt. En ecodriving skall man ju snabbt upp i fart, och sedan hålla den.
Skriv svar