Funderingar om bromsrör!

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
kerplunkt
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 27 okt 2009, 22:27:26
Bilmodell: Camry V6
Årsmodell: 1988
PostOrt: umeå
Land (Country): sverige

Funderingar om bromsrör!

Inlägg av kerplunkt »

Hej!
Har en Camry V6 -88a.
Fick underkänt på rostigt bromsrör, vänster bak längsgående.
någon som vet om det är möjligt att byta själv?
nåt speciellt att tänka på osv?

Tacksam för svar.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Funderingar om bromsrör!

Inlägg av PierreW »

kerplunkt skrev:Hej!
Har en Camry V6 -88a.
Fick underkänt på rostigt bromsrör, vänster bak längsgående.
någon som vet om det är möjligt att byta själv?
nåt speciellt att tänka på osv?

Tacksam för svar.
Om du har alla grejer som krävs för att göra nya rör dvs koningsverktyg och nipplar så är det bara o klippa det gamla på lämpligt ställe o köra på.

För ett nytt i stål köper man bara inte, är typ omöjligt att montera utan att demontera halva underredet. Om det ens finns att köpa :shock:

Får lite rysningar av bromsrör och 80tals bilar :lol:
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Funderingar om bromsrör!

Inlägg av tobo »

Om det bara är ett bromsrör som ska bytas, så är det nog enklast att plocka bort det gamla, cykla iväg med det till närmaste biltillbehörsaffär, och låta dem tillverka ett nytt med det gamla som mall (längd- och nippelmässigt).
Det svåraste momentet vid bromsrörsbyte är i princip att få loss de gamla nipplarna. Spruta på rostlösning någon dag innan. Sedan gå på med så bra passande nyckel som möjligt, ev. Biltemas omslutande bromsrörsnycklar. En ny skarp bra polygrip är nästan bättre ändå. Det bästa sättet är nog ändå att knipsa av bromsröret nära nippeln och gå på med en hylsa med sexkantfattning. I det sistnämnda fallet får man dock se till att hålla rätt på åtminstone den ena nippeln och hur långt man fimpade av röret så att man får rätt nippelsort och rätt längd på rör när man beställer det nya. Skulle det inte på något vis gå att få bort nippeln, så får man i värsta fall byta hjulcylinder eller skarvstycke eller vad det nu är för detalj där det sitter fast.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1626
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Funderingar om bromsrör!

Inlägg av Neblade »

Tänk på att bromsarna är det viktigaste du har på bilen, så är du osäker, lämna på verkstad. Byta ett bromsrör kan inte kosta många kronor.
Det är klart att det är billigare att göra själv, men ska du köpa verktyg och inte håller på och renoverar bromsar regelbundet så är det nog lättare att lämna in den.

Ska du göra jobbet själv så håller jag med om att klippa av röret och lossa nipplarna med 6-kants hylsa är det enda rätta. Då har du ju formen och längden till det nya röret du ska forma till. Glöm inte bort att du måste byta en del bromsvätska och lufta bromsarna när du är klar. ;)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skriv svar