Vad saknar ni på era Toyotor?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Vad saknar ni på era Toyotor?

Inlägg av Dale »

Just nu så funderar jag på några små saker som jag saknar.
  1. Varningslampa för spolarvätskan. Hade en sån på min Carina II från 1991. Finns ingen på mina nyare Toyotor. Känns jobbigt när det kan gå 4 liter spolarvätska på 4 mil efter E4an genom Stockholm. Tar det slut är det fasiken inte helt lätt att svänga av å fylla på.
  2. Belysning i knapparna för justering av backspeglarna. Överallt annars så lyser det men just dom knapparna är mörka. Har antagligen för många bilar för att hålla reda på vart knapparna sitter.
  3. En tätande list (Avensis 2008 kombi) över gapet mellan bakluckan och bilen för som det är nu så får man ju inte upp bakluckan utan man får krypa in under luckan och det är inte helt lätt å få ut barnvagnen alla gånger. Känns som å krypa in i en postlåda tametusan. På nått konstigt sätt har jag inte haft det problemet på någon av mina andra Toyotor.
  4. Follow-me-home belysning.
Saknar ni nått på era Toyotor eller e de bara jag som saknar nått?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Erkan
Inlägg: 545
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 17:24:41
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1994
PostOrt: Vännäsby
Land (Country): Sverige
Ort: Umeå

Re: Vad saknar ni på era Toyotor?

Inlägg av Erkan »

4wd och turbo
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Vad saknar ni på era Toyotor?

Inlägg av Speedo »

Visserligen ganska små detaljer, men lite märkligt att:

1. Stolsvärmen är bägge fram, eller vänster. Varför inte egen knapp för varje stol som jag har på gamla Mazdan?

2. Om jag vill göra ett svep med vindrutetorkaren så måste jag dra ner spaken till första steget, och tillbaka. Varför inte kunna trycka spaken framåt för att aktivera ett svep? (åter igen jämfört med andrabilen Mazdan).

Edit:
3. Jag saknar en öppning till bagageutrymmet när man fält ner armstödet i baksätet. Det har jag på gamla Mazdan. Suveränt när man skall frakta långa prylar, som tex skidor, då man slipper fälla fram ett säte.
Senast redigerad av Speedo den lör 20 mar 2010, 23:07:56, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Roger
Pay User
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 17:53:38
Bilmodell: MR2 och Corolla 4wd
Årsmodell: 93
PostOrt: Johanneshov
Land (Country): Sverige
Ort: sthlm

Re: Vad saknar ni på era Toyotor?

Inlägg av Roger »

Det enda jag stör mig på är att elbakrutan inte har en switch så man kan ha den på så länge man vill. Istället så stängs den av efter en viss tid. Mycket irriterande på snöiga vägar då bilen drar upp otroliga mängder snö på bakrutan.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Vad saknar ni på era Toyotor?

Inlägg av cheetah1 »

Speedo skrev:Bara små detaljer, men lite märkligt att:

1. Stolsvärmen är bägge fram, eller vänster. Varför inte egen knapp för varje stol som jag har på gamla Mazdan?

2. Om jag vill göra ett svep med vindrutetorkaren så måste jag dra ner spaken till första steget, och tillbaka. Varför inte kunna trycka spaken framåt för att aktivera ett svep? (åter igen jämfört med andrabilen Mazdan).
Innan hade dom separata knappar, vet inte varför dom har rationaliserat bort. Aygon har två, men den är ju knappt en toyota, så den räknas kanske inte.

Samma sak med torkaren, innan drog man den mot sig, och spolade genom att trycka på en knapp på änden av spaken, numera har dom spolningen där dom hade impulsen innan, mot sig. Vet inte varför...

En sak vet jag säkert, och det är att jag saknar alla fina finesser jag hade på min Camry V6 från 88, exempelvis farthållare, elhissar, värme i backspeglarna, automatisk avstängning av elbakrutan (tillskillnad från vad Roger tycker, men jag har/hade å andra sidan en sedan), motoreffekt propotionell till bensinförbrukningen, nu när jag kör en jävla folkvagn från 98 (signaturen). Underutvecklad bil... Den drar seriöst 0.8-0.9 blandad körning, på en 1,8-litersmotor med 90 gnäggs, och då kör jag inte längre så våldsamt som jag gjorde förr (efter att en herre i mörkblå overall och båtmössa gav mig ett inbetalningskort på 2000 kronor). Camryn med V6:a på 2,5 liter och 160 hästar drog 0,9-1,0 vid relativt aggresiv körning, 0,8-0,9 vid långfärder. Jag saknar Toyota.. :(
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Vad saknar ni på era Toyotor?

Inlägg av PierreW »

Torkarn går val ett svep om man "puttar" den lite neråt eller uppåt har ja för mig, alltså precis innan klicket till första läget :?:
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Rastaman
Inlägg: 368
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 13:29:37
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 2002

Re: Vad saknar ni på era Toyotor?

Inlägg av Rastaman »

saknar möjlighet att stänga av anti-sladd när man ska leka lite på bana.
Saknar även eluppvärmda speglar.

Angående torkaren så kan jag köra ett svep om jag för spaken uppåt.
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: Vad saknar ni på era Toyotor?

Inlägg av Vesa »

I Camryn V6 manuell saknar jag 4wd och mer vrid, annars har den väghållning, power, utrymme, utrustning m.m som en LS400 ja allt man kan önska sig. JAG ÄR ALLERGISK MOT SKRAMMEL !Previan som nyinskaffad= skramlar, inge farthållare, lite puff i maskin, MEN Bra väghållning, hyfsat snål ( med tanke på alla sladdar ). Om jag skulle bygga en bil så ta Previans bas och Tryck till :D Jo vad vi saknade, ingen defroster på bakrutan, Corollan :)
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Vad saknar ni på era Toyotor?

Inlägg av Speedo »

Vesa skrev:JAG ÄR ALLERGISK MOT SKRAMMEL !Previan som nyinskaffad= skramlar
Jodu, det kan jag hålla med om... hade en hel del rassel i Avensisen, men har lyckats åtgärda det mesta. Mest störande ljudet kom från fjärrkontrollen på ratten till stereon. Skruvade lös den och fettade in och justerade lite, sedan blev det helt tyst 8-) På andra ställen har jag pressat in skumgummi och andra material samt på vissa ställen smort med vaselin där plastytor skavt mot varandra.
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Vad saknar ni på era Toyotor?

Inlägg av amby »

Ett billigt och bra plugg and play sprut.. Något liknande Nisstunes.. 3000kr kostar det nytt.
Eller en mer lätt chippad ecu... Eller varför inte en original ecu som man kan programmera hur man vill.
Skriv svar