Felkoder

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Felkoder

Inlägg av GT4-R »

Felkod P0136 visar på en sensor vilken senor?
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Felkoder

Inlägg av PierreW »

Om du tittar i inlägget som är postat under ditt så har du svaret. ;)

P0136 O2-sensorkrets (bank 1, sensor 2).

Vart den är placerad spelar egentligen ingen roll då alla har olika kontakter, vad jag menar är om du undrar var den är placerad av de 4 i bilen så får Toyota beställa sensor efter felkoden, alltså Bank 1 Sensor 2, de har dom i datorn vilken det är.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Felkoder

Inlägg av GT4-R »

jag förstog de var den ha. men du hur kan jag ha detta probs. .Har fått ny box men fortfarnade så rycker bilen till nån sek när bilen är ljummen. Det skumma är att det inte verka hända när de är plusgrader ute.
Är de kallare ute 10- och mer så strular den mer och även ibland genom varm motor.

kan de vara nåt med syresenor eller kylar senor bla bla. Är 100 på att temp ute styr detta problem. blev ännu mer säker på detta då jag var i göteborg i går med massa plusgrader.

Från toya efter dom byt box.(bilen gick bättre men de var varmt ute första dagarna)
Hej Håkan!

Vad bra att den fungerar, jag fick fram en felkod senaste gången och med hjälp av den kunde jag konstatera att boxen behövde bytas. Felkod P0136 visar på en sensor, men i själva verket ligger felet i motor ecu:n om sensorn jobbar som den ska.
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Felkoder

Inlägg av PierreW »

GT4-R skrev:jag förstog de var den ha. men du hur kan jag ha detta probs. .Har fått ny box men fortfarnade så rycker bilen till nån sek när bilen är ljummen. Det skumma är att det inte verka hända när de är plusgrader ute.
Är de kallare ute 10- och mer så strular den mer och även ibland genom varm motor.

kan de vara nåt med syresenor eller kylar senor bla bla. Är 100 på att temp ute styr detta problem. blev ännu mer säker på detta då jag var i göteborg i går med massa plusgrader.

Från toya efter dom byt box.(bilen gick bättre men de var varmt ute första dagarna)
Hej Håkan!

Vad bra att den fungerar, jag fick fram en felkod senaste gången och med hjälp av den kunde jag konstatera att boxen behövde bytas. Felkod P0136 visar på en sensor, men i själva verket ligger felet i motor ecu:n om sensorn jobbar som den ska.

Jag har aldrig bara bytt en ECU utan att byta de sensorerna som ger felkod också. Ibland byter man en sensor och boxen, 1 vecka senare kommer kunden tillbaka med tändmotorlampa igen, då har en till sensor gett upp.

Toyota påstår att detta beror på otillåten stor mängd Etanol i den svenska bensinen. Ryktas om 15% men endast 5% är lagligt att späda ut med. Till följd att sensorerna är känsliga för kondens vatten, så en rejäl urgasning ibland skulle inte skada ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Felkoder

Inlägg av Speedo »

Låter det inte konstigt att etanolen skulle förstöra syresensorerna? Många blandtankar ju nu för tiden med både nya och gamla bilar av olika märken/modeller, upp till 50% i många fall, utan problem.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Felkoder

Inlägg av PierreW »

Speedo skrev:Låter det inte konstigt att etanolen skulle förstöra syresensorerna? Många blandtankar ju nu för tiden med både nya och gamla bilar av olika märken/modeller, upp till 50% i många fall, utan problem.

Restprodukten av förbrännd Etanol är vad jag förstått i stort sett bara Koldioxid och vatten, det är det som dödar sensorerna då dom inte tål hur mycket kondensvatten som helst.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Skriv svar