K&N sportluftfilter Celica ST182

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

K&N sportluftfilter Celica ST182

Inlägg av Fnys »

Vilket K&N sportluftfilter passar till ST182?
Kikade på deras produkt guide men har ingen aning om vad jag ska välja i modellistan:
http://www.knfilters.com/search/appsearch.aspx

Bild
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Bellman
Inlägg: 212
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:39:44

Re: K&N sportluftfilter Celica ST182

Inlägg av Bellman »

Jag skulle inte sattsa på ett insatts utan ett öppet filter. inte för att du tjänar så mycket effekt men du får lite roligare ljud om kärran.
Insatts blir ju precis som innan bara att du kan tvätta det.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: K&N sportluftfilter Celica ST182

Inlägg av Fnys »

Bellman skrev:Jag skulle inte sattsa på ett insatts utan ett öppet filter. inte för att du tjänar så mycket effekt men du får lite roligare ljud om kärran.
Insatts blir ju precis som innan bara att du kan tvätta det.
tack! men är det samma sak där att det är olika koner (antar att du mena dom) som passar för olika bilmärken/modeller?
någon som vet diametern på slangen?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Bellman
Inlägg: 212
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:39:44

Re: K&N sportluftfilter Celica ST182

Inlägg av Bellman »

Du får väl helt enkelt ta och mäta på bilen :) men är säkert någon här som har satt ditt filter som vet exakt vad som passar och vilken adapter man ska ha.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: K&N sportluftfilter Celica ST182

Inlägg av Fnys »

Bellman skrev:Du får väl helt enkelt ta och mäta på bilen :) men är säkert någon här som har satt ditt filter som vet exakt vad som passar och vilken adapter man ska ha.
ja, precis.
jag vill inte verka lat, frågar rätt mycket men det är för att bilen står i småland 40mil härifrån och jag tänkte köpa lite saker innan jag åker ned :)
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: K&N sportluftfilter Celica ST182

Inlägg av Larco »

Lika bra att du byter rör och allt hela vägen fram till spjällhuset, sedan skärmar av filtret ordentligt från motorrummet om du ska byta till öppet filter. Då hittar du nog några borttappade ponysar. Skärmar du inte av det förlorar du troligen några istället och det vill du väl inte.

2,5" rör och slangkopplingar brukar vara rätt storlek på tryckrör på GT4an, misstänker att det blir lagom även på st182an hela vägen fram till filtret då den saknar luftmängdsmätaren. Dock mest en kvalificerad gissning.

Ett panelfilter är annars ett bra alternativ. Sedan kan du dra kalluftssnorkeln (inloppet i luftboxen) ned till ett hål i fronten för extra kalluft, flöde och lite extra tryck. Kolla filtrets skick lite oftare då det snabbare blir skitigt om du suger luft i fronten. Skulle rekomendera det om du inte vill bygga om allt för mycket men ändå vill ha lite extra.
BMC F1 Filter är annars också bra, kolla in om du kan hitta ett sådant till din bil om du inte hittar ett KN.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Jesper Nilsson
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 22:52:35
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1994
PostOrt: Flen
Land (Country): Sverige
Ort: Flen

Re: K&N sportluftfilter Celica ST182

Inlägg av Jesper Nilsson »

jag har ett insatsfilter till min ! Vet dock inte om den går bättre men tycker de låter lite lite roligare iaf ! Jag fråga bara på AD Center så tog dom hem rätt storlek ! :)
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: K&N sportluftfilter Celica ST182

Inlägg av Fnys »

Larco skrev:Lika bra att du byter rör och allt hela vägen fram till spjällhuset, sedan skärmar av filtret ordentligt från motorrummet om du ska byta till öppet filter. Då hittar du nog några borttappade ponysar. Skärmar du inte av det förlorar du troligen några istället och det vill du väl inte.

2,5" rör och slangkopplingar brukar vara rätt storlek på tryckrör på GT4an, misstänker att det blir lagom även på st182an hela vägen fram till filtret då den saknar luftmängdsmätaren. Dock mest en kvalificerad gissning.

Ett panelfilter är annars ett bra alternativ. Sedan kan du dra kalluftssnorkeln (inloppet i luftboxen) ned till ett hål i fronten för extra kalluft, flöde och lite extra tryck. Kolla filtrets skick lite oftare då det snabbare blir skitigt om du suger luft i fronten. Skulle rekomendera det om du inte vill bygga om allt för mycket men ändå vill ha lite extra.
BMC F1 Filter är annars också bra, kolla in om du kan hitta ett sådant till din bil om du inte hittar ett KN.
tack! panelfilter har jag inte tänkt på alls.
varit på Micro och kikat på ett passande insatsfilter (det var inga problem att hitta för dom) men vet jag att det gör stor skillnad med ett skärmat, öppet filter eller panelfilter på min så blir det intressant. någon med st162/st182/st202 som vet?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Bellman
Inlägg: 212
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:39:44

Re: K&N sportluftfilter Celica ST182

Inlägg av Bellman »

Jag hade insatts filter i min celica tror nog inte att effekten blev så mycket av.
Men slapp ju köpa filter till varje service :)
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: K&N sportluftfilter Celica ST182

Inlägg av Fnys »

Bellman skrev:Jag hade insatts filter i min celica tror nog inte att effekten blev så mycket av.
Men slapp ju köpa filter till varje service :)
ok, då lutar det nog åt att jag köper ett vanligt sportluftfilter. studiebidragen sätter sina gränser och har planer på att inte kosta på bilen för mycket (för sent) för att i framtiden köpa en GT4 istället.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Skriv svar