Sida 1 av 2

MR2 '91, uppgradera till turbo(skillnader, omtypning)

Postat: ons 17 feb 2010, 16:26:11
av Eric
Tjenare.
Håller nu över vintern på och gör ganska stora uppgraderingar utseendemässigt på pärlan(en icke turbo MR2 från '91), men hittade nu när man endå letade en komplett turbomotor från en MR2 93. Eftersom jag har en del problem med motorn idag(mer specifikt växellådan) så kan det vara idé att byta hela kaminen istället. Frågan är hur mycket strul det är med att typa om bilen som turbo. Om jag förstått det rätt så stämmer resten av bilen "överens", alltså att det enda som egentligen skiljer turbo varianten av MR2 är just motorn. Om det är så är det ju rent arbetsmässigt ganska lindrigt, men hur mycket kostar en omtypning? Vad bör jag tänka på? Kom gärna med erfarenheter eftersom jag inte har några själv...

MVH,
Eric

Re: MR2 '91, uppgradera till turbo(skillnader, omtypning)

Postat: ons 17 feb 2010, 18:18:34
av Erkan
Det är väl ganska mycket jobb men omreg måste kanske bygga om framvagn eller byta bromsar, sen är väl beg gubbar hysat grinig! Men det går väl att kolla på bilprovnigen?

Re: MR2 '91, uppgradera till turbo(skillnader, omtypning)

Postat: ons 17 feb 2010, 20:18:02
av Joey
enda sättet det är möjligt är nog att regga som ombyggt fordon och då ska du minst byta hela bromssystemet också

kostar runt 3000kr har jag för mig

Re: MR2 '91, uppgradera till turbo(skillnader, omtypning)

Postat: tor 18 feb 2010, 08:51:57
av Cyrix
Varför inte bara byta motor utan att regga om?
Vet ingen som haft problem på bilprovningen, står inte i något papper som bilprovningen ser, om bilen har turbo eller inte.

Re: MR2 '91, uppgradera till turbo(skillnader, omtypning)

Postat: tor 18 feb 2010, 09:51:09
av Dale
Cyrix skrev:Varför inte bara byta motor utan att regga om?
Vet ingen som haft problem på bilprovningen, står inte i något papper som bilprovningen ser, om bilen har turbo eller inte.
Å jag vet de funkar men de e nog bara på MR2. :thumbup:

Re: MR2 '91, uppgradera till turbo(skillnader, omtypning)

Postat: tor 18 feb 2010, 10:10:19
av Larco
Cyrix skrev:Varför inte bara byta motor utan att regga om?
Vet ingen som haft problem på bilprovningen, står inte i något papper som bilprovningen ser, om bilen har turbo eller inte.
Måste höja varningens finger här dock! Värre än problem med bilprovningen är att det kan ge problem med försäkringsbolaget om man smäller med bilen. Det lär vara jobbigt om man nekas ersättning/hjälp om något allvarligt händer mm. Man bör vara medveten om det.
Det gäller ju egentligen allt trim/modifikationer som inte är enligt regelboken, men det är ju väldigt tydligt om det hänger en turbo på motorn som inte ska vara där.

Re: MR2 '91, uppgradera till turbo(skillnader, omtypning)

Postat: tor 18 feb 2010, 11:19:55
av Cyrix
Larco skrev:Måste höja varningens finger här dock! Värre än problem med bilprovningen är att det kan ge problem med försäkringsbolaget om man smäller med bilen. Det lär vara jobbigt om man nekas ersättning/hjälp om något allvarligt händer mm. Man bör vara medveten om det.
Det gäller ju egentligen allt trim/modifikationer som inte är enligt regelboken, men det är ju väldigt tydligt om det hänger en turbo på motorn som inte ska vara där.
Jag tror iofs att det blir mer tydligt ifall det sitter en större turbo på en bil som är turbo ifrån början, som min bil tex som är en MR2 turbo, men det sitter en lastbilsturbo på motorn.
Sitter det en helt original turbomotor i en gti kaross, så ser ju allt original ut och ingen kommer att tänka på att något är ändrat.

Re: MR2 '91, uppgradera till turbo(skillnader, omtypning)

Postat: tor 18 feb 2010, 15:13:48
av Joey
beror ju på hur bilen ser ut också, gubbarna på besiktningen kollade typ upp vartenda nummer de kunde på polarens bil eftersom den va lite stylad, motorn var helt original men de kollade upp motornummer och gick igenom allting extra noga

det verkar ju inte så svårt att regga om den, bromsar är ju ändå kul att byta mot något värre och så slipper man oroa sig på besiktningen, och som sagt kanske enklare att sälja sen också

Re: MR2 '91, uppgradera till turbo(skillnader, omtypning)

Postat: fre 19 feb 2010, 20:52:36
av Zeus
Just det här med att registreringsbesiktiga din bil med en turbo monterad i efterhand tror jag är mkt svårt. Iallafall för några år sen när jag var mer uppdaterad angående detta. Toyota kommer högst troligt inte ge intyg att bilen är OK ifall du själv har byggt om den, de har ju ingen aning om hur du har satt ihop allt. Dessutom har jag för mig att man måste göra en utsläppscertifiering som kostar åtskilliga tusenlappar.

Tror nog mer på Cyrix idé i så fall, men det kanske inte blir helt lätt att sälja sen.

Alternativt att regga som ombyggt fordon men då måste man byta ganska mkt prylar, minns inte exakt vad.

Re: MR2 '91, uppgradera till turbo(skillnader, omtypning)

Postat: sön 21 feb 2010, 18:47:06
av Eric
Cyrix - Om jag ska göra det så gör jag det legitimt. Mycket pga försäkringar och liknande. Vore hemskt om något händer och så står man där utan ett öre.
Zeus - Tack för svaret. Jag har i stort sett lagt den här idén på is för tillfället. Känns lite tråkigt att det ska vara så jobbigt att byta motor i en bil till en annan motor som bilen faktiskt levererats med, men är det sån verkligheten är så.

Tack allihopa för hjälpen!

MVH,
Eric