Sida 1 av 1

Roligare motor ke20 utan allt för stora modifieringar?

Postat: sön 10 jan 2010, 15:58:22
av poppe
Någon som har koll på vad man ska kolla efter om man är ute efter en roligare snurra i en ke20 utan allt för stora modifieringar? Gärna förgasare av smidighetsskäl.

Motorfästen osv kan jag bygga själv.
Kardan är jag inte sugen på att lämna bort för balansering.

Kom med förslag, skriv dock ej beteckningar, skriv vad motorerna sitter i för modeller istället.

mvh

Pontus

Re: Roligare motor ke20 utan allt för stora modifieringar?

Postat: sön 10 jan 2010, 18:41:24
av OrguZ
Carina motor, 78 till 81 tror jag det är,karossbeteckning TA47. Men i alla fall så det är 3T-C motorn(1.8L) jag menar, 78hkr är den på. Hydraulisk koppling på växellådan. Kardanaxeln har samma splines som KE20 original lådan om jag vet rätt. / Jakob

Re: Roligare motor ke20 utan allt för stora modifieringar?

Postat: mån 11 jan 2010, 12:46:40
av Starlan1
Varför inte trimma 3K:n lite? Byt Kam ,plana toppen 2mm ,borra upp munstyckena i förg
lr byt till weber 32/36 dgv o 2" avgas ,får då ca75-80 hk fullt tillräckligt för att tycka det blir roligare.Kan du få tag på en 4K 1300cc att bygga på brevid så är det bättre o det hela är bolt on utan några större problem om du plockar termostat hus,generator,startmotor från din 3K!Jag har lite delar om de e intressant!
Mvh Anders

Re: Roligare motor ke20 utan allt för stora modifieringar?

Postat: mån 11 jan 2010, 23:29:39
av Vesa
poppe skrev:Någon som har koll på vad man ska kolla efter om man är ute efter en roligare snurra i en ke20 utan allt för stora modifieringar? Gärna förgasare av smidighetsskäl.

Motorfästen osv kan jag bygga själv.
Kardan är jag inte sugen på att lämna bort för balansering.

Kom med förslag, skriv dock ej beteckningar, skriv vad motorerna sitter i för modeller istället.

mvh

Pontus
Kul ! Jag hade en KE20 -73:a som toppen va planad 1mm annars org. och den gick :evil: bra iof hade den 68 hk org. innan C motorn kom. Dyker du på en motor före -75 så har den mer power som är värt att göra iordning. Och som Starlan beskrev. Det går att besikta KE20:an med 1600 cc från Celica & Carina (2T) men då behövs vxl.låda bromsar mm. Alltså: Fixa din K-motor = enklast.

Re: Roligare motor ke20 utan allt för stora modifieringar?

Postat: ons 13 jan 2010, 16:50:47
av Starlet-80
skulle precis starta en tråd ang 4k motorn.
tänkte om nån här kanske har kört rally med nån starlet med en sån i.
jag har 4k motorn i nu med en omslipad kam och planad topp 2 mm och portat.
uppställd tändning.
hållt på som fan med munstycke i förg o borrat och bytt och fram och tillbaka.
vilken av org förgasarna är bäst och använda?
som de verkar bland alla förgasare jag har så är den som satt org på min starlet -84 den som är störst. dock så är så många vacum slangar som möjligt bortplockade och andra spjället ombyggt till mekaniskt.
som den är nu så går den hyffs över 4000 varv men håller jag fullt under så blurar den bara.

Vad ska ska jag göra!!??
och en sista fråga. hur mycket tål motorn att varva? =)