Previan halkar omkring. Skall det vara så?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Erik_w
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 23 maj 2009, 12:31:37
Bilmodell: Previa
Årsmodell: 98

Previan halkar omkring. Skall det vara så?

Inlägg av Erik_w »

Jag tänkte använda min 97 års modell av Previa (mittmotor bakhjulsdrift) som sommarbil och Saaben som vinterbil. Tyvärr omintetgjorde ett vildsvin dem planerna. Så nu satte jag vinterdäck på Previan. Allvarligt talat så omöjligt att åka snabare än 60-70km timmen med Previan utan risk att halka i diket. Den börjar allmänt halka omkring vid 60 km timmen och det känns som att jag håller mera på med drifting än motorvägskörning.
Uppför backerna kommer jag inte alltid upp, då den står och spinner. Vinterdäcken som följde med till Previan är dubbade, jag satte dem fräscha fram (gissar max 3 säsonger) och de dåliga bak (70%dubbar kvar men däcken verkar vara mera än 6 år gamla).

Jag är ju van vid Saab och framhjulsdrift på vintern. Är Previan verkligen inte en vinterbil?

Måste dock ge den extra plus för värmepaketet, det blir mycket varmt rätt snabbt.
Användarens profilbild
Bauer669
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:41:37
Bilmodell: Supra MKIV Singel
Årsmodell: 1994
PostOrt: Hortlax
Land (Country): Sweden
Ort: Hortlax-Piteå

Re: Previan halkar omkring. Skall det vara så?

Inlägg av Bauer669 »

Skulle tippa på en fyrhjulsinställning är dax att göra, märks klart mest vid vintern om hjulinställningarna är dåliga.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Previan halkar omkring. Skall det vara så?

Inlägg av cheetah1 »

Skulle föreslå att du sätter dom bästa däcken bak också, i synnerhet om du har bakhjulsdrift.
Erik_w
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 23 maj 2009, 12:31:37
Bilmodell: Previa
Årsmodell: 98

Re: Previan halkar omkring. Skall det vara så?

Inlägg av Erik_w »

Bauer669 skrev:Skulle tippa på en fyrhjulsinställning är dax att göra, märks klart mest vid vintern om hjulinställningarna är dåliga.
Rotade lite i kvittohögen från förra ägarinnan. Det gjordes en fyrhjulsinställning våren 2008. Kan det vara ngt som sabbar fyrhjulsinställningen?
Hur ofta skall en fyrhjulsinställning göras?
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Previan halkar omkring. Skall det vara så?

Inlägg av Speedo »

Beror väl på om man kör på väldigt dålig väg eller kört in i något. I annat fall kan man nog klara sig många år utan att behöva göra en inställning. Jag brukar ändå göra det oftast när jag skaffar nya däck för att vara säker på att jag inte sliter dom snett.

När du pratar om att det är som drifting och du nästan kör av vägen, kan man ju nästan tro att bakhjulen är (eller nästan är) låsta?? Har du provat att köra utan handbromsen i? :roll:
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Previan halkar omkring. Skall det vara så?

Inlägg av PierreW »

Speedo skrev:Beror väl på om man kör på väldigt dålig väg eller kört in i något. I annat fall kan man nog klara sig många år utan att behöva göra en inställning. Jag brukar ändå göra det oftast när jag skaffar nya däck för att vara säker på att jag inte sliter dom snett.

När du pratar om att det är som drifting och du nästan kör av vägen, kan man ju nästan tro att bakhjulen är (eller nästan är) låsta?? Har du provat att köra utan handbromsen i? :roll:
Den är RWD. ;)

Nu vet jag inte dina körkunskaper eller erfarenheter. Jag som är från landet och köpte första egna bilen i tidiga tonåren har vad jag själv tycker ganska så mycket erfarenhet av att köra "stoll". Har kört blankslitna däck på sjö-is osv, X antal mil snöbelagd grusväg med dåliga däck osv men aldrig att jag kan säga att jag upplevt vad du beskriver.
Anpassa hastigheten efter greppet som man brukar säga. :idea:

Det blir lite mer ärligt och verkligt med en gammal RWD Previa med stel bakaxel och halvtaskig väghållning än en FWD nyare Saab om man säger så. Att du halkar omkring betyder ju alltså att du kör över både din och bilens förmåga i förhållande till greppet. Vad många inte tänker på är ju att man gärna ska kunna stanna om man måste, visst du kan köra i 90 på 90väg, det går jättebra ända tills det springer ut en älg eller kanske att en bil lååångt framför får bromsa för något. Då går det plötsligt inte så himla bra längre.

Man blir ju rädd för att ge sig ut i trafiken pga av folk som inte tänker längre än huven när väglaget är som det är.

GONATT
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1715
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Previan halkar omkring. Skall det vara så?

Inlägg av Johnny Blade »

Jag skulle iaf satsa på ett par nya bakdäck.Det blir en himla skillnad på däckets hårdhet när dom är gamla, och helst när temperaturen ligger så pass lågt som den gör nu.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Erik_w
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 23 maj 2009, 12:31:37
Bilmodell: Previa
Årsmodell: 98

Re: Previan halkar omkring. Skall det vara så?

Inlägg av Erik_w »

Speedo skrev:Beror väl på om man kör på väldigt dålig väg eller kört in i något. I annat fall kan man nog klara sig många år utan att behöva göra en inställning. Jag brukar ändå göra det oftast när jag skaffar nya däck för att vara säker på att jag inte sliter dom snett.

När du pratar om att det är som drifting och du nästan kör av vägen, kan man ju nästan tro att bakhjulen är (eller nästan är) låsta?? Har du provat att köra utan handbromsen i? :roll:
Jag har ett annat inlägg här i forumet om att vänster bakdäck luktar bränt gummi. Flera har föreslagit att det kan vara handbromsen som har frusit fast. Skulle inte detta(att handbromsen på vänster hjul har frusit fast) kunna förklara "driftingen"? För det känns som att höger bakdel kommer "driftande" när jag kör.

Vill tillägga att jag endast kör bilen om jag verkligen måste, på 50 vägar och undviker motorvägarna, just pga de dåliga köregenskaperna. Håller avstånd till framförvarande bil, anpassar hastigheten till väglaget etc.
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Previan halkar omkring. Skall det vara så?

Inlägg av Speedo »

Ja, många kör ju som att skyltarna visar min-fart istället för max-fart. Vägförhållandena bestämmer hur mycket över fartbegräsningen dom kör, men aldrig under.

Erik_w: Det är väl bara hissa bilen och kolla att hjulen snurrar fritt? Att du inte har anliggande bromsar samt vettiga däck är ju en självklar förutsättning för att du skall ha någon väghållning på en halkig vinterväg...
Erik_w
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 23 maj 2009, 12:31:37
Bilmodell: Previa
Årsmodell: 98

Re: Previan halkar omkring. Skall det vara så?

Inlägg av Erik_w »

Vill tacka för all input (har försökt tänka själv rätt länge, men diskussionen här gav ju bra ledtrådar direkt). Skall försöka komma iväg till en OKQ8 och hissa bilen för att ta en titt under.
Men om handbromsen visar sig ha frusit fast. Vad skall jag göra för att
1. Tina upp den?
2. Förhindra att den fryser fast igen?
Skriv svar