Ljudisolera

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Tim
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 21:34:23
Bilmodell: Rav4 D4D
Årsmodell: 2003

Ljudisolera

Inlägg av Tim »

Tyckte rav4:an var bullrig men inte störande bullrig när jag köpte den.
Nu har jag monterat in Lb-galler och kupeljudet blev inte bättre direkt...
Tankarna för mig tillbaka till lumpen och min kära tgb 22 Bild ;)


Någon som kan tipsa om billigt ljuddämpande mtrl? Har för mig att ljudbuggarnas ljudmattor är bra men väldigt dyra?
Finns det inga bättre alternativ?
Hade tänkt isolera mellan plasten och hjulhusen samt ev i bakdörren och sidorna bak. Vet ej om jag orkar riva dörrarna...
Tacksam för alla svar!
Toyota Rav4 D4D -03
Tim
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 21:34:23
Bilmodell: Rav4 D4D
Årsmodell: 2003

Re: Ljudisolera

Inlägg av Tim »

Har "googlat" lite och läst att vissa sprayar med brandskyddsfärg. Någon som testat det? såg att Biltema sålde ljudmattor som jag enkla ut att montera runt hjulhusen =/
Toyota Rav4 D4D -03
Nutrition
Inlägg: 116
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Re: Ljudisolera

Inlägg av Nutrition »

Ingen expert på området men en bra rostskyddsbehandling är nog inte fel även för ljudisolering. Visst tunnflytande medel som troligtvis är det bätre för själva rostskyddet kanske inte dämpar så mkt men det brukar ju kompleteras med tjockflytande för bättre slitskydd och det borde kunna göra skillnad.

Inget vetenskapligt men logiskt sett borde det ljuddämpa samt att extra rostskydd aldrig är fel =)
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77
Tim
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 21:34:23
Bilmodell: Rav4 D4D
Årsmodell: 2003

Re: Ljudisolera

Inlägg av Tim »

Nutrition skrev:Ingen expert på området men en bra rostskyddsbehandling är nog inte fel även för ljudisolering. Visst tunnflytande medel som troligtvis är det bätre för själva rostskyddet kanske inte dämpar så mkt men det brukar ju kompleteras med tjockflytande för bättre slitskydd och det borde kunna göra skillnad.

Inget vetenskapligt men logiskt sett borde det ljuddämpa samt att extra rostskydd aldrig är fel =)
sant! blir nog att inhandla några burkar body samt underredsmassa.. Finns både i spray och burk. Tror att det är bra att kleta på lite extra med pensel samt ta skrymslen med sprayburken? kör man först med body och sedan undermassan?
Toyota Rav4 D4D -03
Nutrition
Inlägg: 116
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Re: Ljudisolera

Inlägg av Nutrition »

Exakt tillvägagångsätt och vilka medel finns det många skolor om, kolla runt lite på google så finns det säkert lite råd att få vad olika firmor använder för metoder. Grundläggande är dock att det ska vara torrt och rent innan applicering, då får man tänka på att det tar en stund för en bil att torka ordentligt. Vill ju inte stänga in fukt för motsatt effekt, de seriösa firmorna demonterar all plast/kåpor nödvändigt undertill för bästa åtkomst.

Kräver lite planering om man ska få till det bra, vill ju exempelvis inte stå där efter behandling med en hög plastkåpor som du inte har en aning om hur de ska sitta för att alla skruvhål är täckta med body =)
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77
Skriv svar