Problem med växellådan?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Holo

Problem med växellådan?

Inlägg av Holo »

Jag har hittat en bil som jag tänker köpa, men när jag var där och provkörde så märkte jag att när man växlade ner till tvåan så lät det som om man inte hade kopplingen nere. Ägaren, en mycket trevlig man, menade på att det blir bättre när bilen är varm.
Men, jag antar att det inte är bra att växellådan gör som den gör... Kommer den gå sönder snart? I vilken prisklass ligger reperatationen i? Bör jag (ledsamt) avbryta köpet?

Tack på förhand!
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Problem med växellådan?

Inlägg av PierreW »

Dålig synkring :evil: , har den en gång blivit sliten så är byte enda som hjälper. O då snackar vi om att plocka ner o splitta hela växellådan. Kan man inte de själv blir de troligtvis dyrare än bilens värde att reparera.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Holo

Re: Problem med växellådan?

Inlägg av Holo »

Om bilen för övrigt rullar och man står ut med det, hur länge överlever bilen som sådan?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Problem med växellådan?

Inlägg av PierreW »

Holo skrev:Om bilen för övrigt rullar och man står ut med det, hur länge överlever bilen som sådan?
Det beror ju helt på hur man behandlar grejerna och hurpass illa det är redan nu. Personligen skulle jag aldrig kunna leva med en bil som tvåans växel trögar/skrapar på, blir de riktigt illa så går den inte i alls tillslut. Och det blir ju absolut inte bättre av att fortsätta köra med det.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Holo

Re: Problem med växellådan?

Inlägg av Holo »

När man får det sagt så förlorar man ju allt hopp. T_T
Problemet som jag upplevde det var inte allvarligt, men som sagt det lär bli allvarligare med tiden.
Bilen går redan för ett ganska saftigt pris (första bil), så med ett sådant problem blir det ju omöjligt. Dessutom, även om jag är dum nog att köpa en bil med ett sådant fel, så finns det nog inte många andra som är beredda att göra det.

Skulle du kunna vara mer specifik i priset för att fixa problemet? Är det runt tio-, tjugo- eller trettiotusen (eller mer)?

Tack, för informationen, hursomhelst, du har eventuellt (ja, jag är smått förälskad i bilen) sparat mig en dyr affär!
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Problem med växellådan?

Inlägg av PierreW »

Holo skrev:När man får det sagt så förlorar man ju allt hopp. T_T
Problemet som jag upplevde det var inte allvarligt, men som sagt det lär bli allvarligare med tiden.
Bilen går redan för ett ganska saftigt pris (första bil), så med ett sådant problem blir det ju omöjligt. Dessutom, även om jag är dum nog att köpa en bil med ett sådant fel, så finns det nog inte många andra som är beredda att göra det.

Skulle du kunna vara mer specifik i priset för att fixa problemet? Är det runt tio-, tjugo- eller trettiotusen (eller mer)?

Tack, för informationen, hursomhelst, du har eventuellt (ja, jag är smått förälskad i bilen) sparat mig en dyr affär!
Räkna med ca 1 dags arbete (runt 8-10timmar) för en snabb mek att fixa alltihopa. Toyota verkstad @ ca1100kr/tim inkl moms. Sen finns ju alltid Kalle på hörnet som kanske fixar de för halva timpengen. Man kan ju köpa en beg låda oxå men är inget att rekomendera på en såpass gammal bil om vi nu talar om en celica 1990. Och har man tänkt behålla bilen ett par år framöver så byter man ju gärna de som är dåligt i lådan (lager osv) när den ändå är nere och isär.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Problem med växellådan?

Inlägg av Johannes Rydberg »

men hur utbrett är synk problemet? Det gäller alltså även st 182. Jag har haft några toyota supra mk 3 och dom verkar inte ha det problemet.

St 162 och framförallt st 165 har ju problemet iaf. Min st 162 har det inte än men man märker vid snabba växlingar att det inte hänger med ibland. Så nån gång låter det crack.

Tråkigt att toyota har slarvat i 2gen med synk ringarna det räckte inte med att gen 1 hade det.

I o med att synk ringen är kass finns en liten risk att du sliter av en av växel vajrarna och den kostar 3500kr st. Det hände mej trots hyffsade synk ringar.

Det är lite jobbiga problem när det gäller problem inne i lådan. Och med toyotas priser eftersom man nog är tvungen att gå via toyota för att få tag på synk ringar så lär dom kosta sjortan.

Hade jag kunnat mecka så hade jag prutat hårt och köpt den rejält billigt.

Annars hade jag hoppat affären. Det är tråkiga problem.
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Problem med växellådan?

Inlägg av Pugho »

Tror som jag har sagt tidigare att synkringsproblemet är till stor del ägarrelaterat.. Och nu börjar gen5-celicorna ha gått lika länge och hårt som gen4. Bilarna blir billigare och ägarna bryr sig inte lika mycket om att låta lådan bestämma tempot på växlingen utan man sliter i växlarna lite för fort. Även varvtalen ligger högre när man inte bryr sig lika mycket.
Sen är det ju givetvis så att dessa lådor har en svaghet just när det gäller synkringarna, men med en ägare som tänker på detta och hanterar lådan på rätt sätt så håller ringarna iallafall.
Det är många som gnäller på att celican inte är någon riktig sportbil och att den är så slö och så vidare men ändå envisas man med att hantera den som en sådan.
Av de tre S53-lådorna jag har haft så är det bara den som satt i St162:an som har varit kinkig i synkringarna.. Så helt omöjligt kan det inte vara att få tag på en skaplig låda för nån tusing eller två på skroten tycker jag.. Om man kan byta den själv alltså..

Förlåt... blev bara tvungen att skriva av mig lite...:)

Edit:Har du lust att åka en bit och skruva lite så står det t ex en ´90 och en ´92 celica på returbilen i västerås. De tar 700 spänn för en växellåda.
____________________________
Mikael Cedergren
Holo

Re: Problem med växellådan?

Inlägg av Holo »

Jo, jag funderade också på om man kunde få bilen för ett mycket billigare pris, då kanske det inte gör så mycket om den går sönder i alla fall.

Jag har inget emot att meka, men jag har precis tagit körkort så jag har noll erfarenhet...
Visst, 700 kr och Västerås låter överkomligt, om man kunde ha fixat det då. Men, jag tror inte jag kan ge mig på att byta växellåda, även om jag skulle vilja...
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Problem med växellådan?

Inlägg av Johannes Rydberg »

självklart är det ägar relaterat. Men tyvärr en tråkig svaghet. Eftersom det uppkommer lite väl ofta. Att man kör hårt med en celica borde man ändå räkna med eftersom den har en sportigare framttonig än tex camry m.m.

Hur får man dom att hålla bra. Är det att medvetet växla långsamt trots att man ger järnet. Man tappar ju mkt effekt på det iaf acc.

På supran gick växlingarna långsamt ändå för att lådan var lite trög och att turbo n ändå tappa ladd m.m. Men det var sånt vrid så det spela ingen roll. Man behövde inte tok tok varva för att hitta effekt. Tvärtom.

Som sagt det förtar mkt av kör glädjen iaf speciellt på en högvarvig motor..
Skriv svar