Avensis 02. Motorlampa. Felkod P0420

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Vossen
Inlägg: 125
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 20:01:50
Bilmodell: Corolla G6R Blacktop
Årsmodell: 99
PostOrt: Floda
Land (Country): Sverige

Re: Avensis 02. Motorlampa. Felkod P0420

Inlägg av Vossen »

fredrik mkIII skrev:hittils har jag varit med om en avensis 00-02 med 2.0 motorn med p0420 koden. tror att det var en 02:a. detta var ett bra tag sedan, men vad jag minns så tog vi kontakt med teknisk support om detta och fick då en programmerings enhet skickad till oss. detta var altså ett minne man tryckte in i gamla IT1:an. den gick alltså inte att hantera med IT2 vad jag uppfattade det som.


mvh fredrik
jodå detta stämmer men dom har även ändrat katalysatorn efter detta då den uppdateringen visade sej vara kass
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Avensis 02. Motorlampa. Felkod P0420

Inlägg av Speedo »

Synd att bilen passerat 15000mil, annars hade det väl gått på TKG garantin (om bilen är komplett servad på Toyota).

Men efter att ha läst tråden tycker man ju nästan att Toyota borde ställa upp med nån form av goodwill eftersom det uppenbarligen rör sig om någon form av konstruktionsfel (databox+kat) som funnits där från början.

Hoppas inte detta fel även gäller för 1.8 modellerna...
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Avensis 02. Motorlampa. Felkod P0420

Inlägg av PierreW »

Speedo skrev:Synd att bilen passerat 15000mil, annars hade det väl gått på TKG garantin (om bilen är komplett servad på Toyota).

Men efter att ha läst tråden tycker man ju nästan att Toyota borde ställa upp med nån form av goodwill eftersom det uppenbarligen rör sig om någon form av konstruktionsfel (databox+kat) som funnits där från början.

Hoppas inte detta fel även gäller för 1.8 modellerna...

Jag vill inte skrämma livet ur dig nu men jag bytte fler kattar/grenrör på 1,6 och 1,8 motorerna än på 2,0 och 2,4. :oops:
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Avensis 02. Motorlampa. Felkod P0420

Inlägg av Speedo »

Hmm.... jo, det gör du nästan :|

Nu skall man ju inte måla fan på väggen, men lite olustigt hörs det ju såklart...
Senast redigerad av Speedo den tis 05 jan 2010, 09:18:58, redigerad totalt 2 gång.
Milkshaken
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 13:26:48
Bilmodell: RAV 4 2,0 VVTi M/D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Ankarsrum
Land (Country): Sverige

Re: Avensis 02. Motorlampa. Felkod P0420

Inlägg av Milkshaken »

En undran bara i frågan då... (Ursäkta att jag stjäl tråden men....)
Jag har ju en RAV4 -08.. biulen har nu gått ca, 3.300 mil... Är det lönt att börja använda rengöringsmedel... (Insprutning och allt sånt) redan nu, eller ska man vänta lite?
Bilen rullar ca 10 mil om dagen på slät landsväg i lugnt tempo....
http://www.toyotaclubsweden.com för nöjda bilägare.
http://www.motorforum.nu/övriga motorer.
http://www.toro.com
briggs o stratton....

Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse....
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Avensis 02. Motorlampa. Felkod P0420

Inlägg av PierreW »

Milkshaken skrev:En undran bara i frågan då... (Ursäkta att jag stjäl tråden men....)
Jag har ju en RAV4 -08.. biulen har nu gått ca, 3.300 mil... Är det lönt att börja använda rengöringsmedel... (Insprutning och allt sånt) redan nu, eller ska man vänta lite?
Bilen rullar ca 10 mil om dagen på slät landsväg i lugnt tempo....
Peppar peppar så har de varit väldigt lite problem med de icke direkt-insprutade motorerna, alltså dem i Rav4, Avensis Verso och Previa. Motorn i nyaste Rav4an är i princip samma som i den förra generationen, endast lite nytt med balansaxlar osv. Får nog säga att den är en av de bästa "nyaste" aluminium motorerna Toyota har. Synd att dom inte använder den i fler modeller istället för dom där förbannade D4 motorerna som har krånglat sen dag i Face-lift varianten av Avensis gen2 2001.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
rylle
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 11 nov 2009, 21:58:40
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 0
PostOrt: 41658
Land (Country): Sverige

Re: Avensis 02. Motorlampa. Felkod P0420

Inlägg av rylle »

På min Avensis 01a försökte de byta sensorerna, felkoden kom tillbaka, det var hål på katt'en... tog två verkstads besök och det var 2 olika Toyota verkstäder.

Inkompetens?
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Avensis 02. Motorlampa. Felkod P0420

Inlägg av GT4-R »

PierreW skrev:
Milkshaken skrev:En undran bara i frågan då... (Ursäkta att jag stjäl tråden men....)
Jag har ju en RAV4 -08.. biulen har nu gått ca, 3.300 mil... Är det lönt att börja använda rengöringsmedel... (Insprutning och allt sånt) redan nu, eller ska man vänta lite?
Bilen rullar ca 10 mil om dagen på slät landsväg i lugnt tempo....
Peppar peppar så har de varit väldigt lite problem med de icke direkt-insprutade motorerna, alltså dem i Rav4, Avensis Verso och Previa. Motorn i nyaste Rav4an är i princip samma som i den förra generationen, endast lite nytt med balansaxlar osv. Får nog säga att den är en av de bästa "nyaste" aluminium motorerna Toyota har. Synd att dom inte använder den i fler modeller istället för dom där förbannade D4 motorerna som har krånglat sen dag i Face-lift varianten av Avensis gen2 2001.

Nya avensis har de D teknik där med?
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Avensis 02. Motorlampa. Felkod P0420

Inlägg av fredrik mkIII »

Vossen skrev:
fredrik mkIII skrev:hittils har jag varit med om en avensis 00-02 med 2.0 motorn med p0420 koden. tror att det var en 02:a. detta var ett bra tag sedan, men vad jag minns så tog vi kontakt med teknisk support om detta och fick då en programmerings enhet skickad till oss. detta var altså ett minne man tryckte in i gamla IT1:an. den gick alltså inte att hantera med IT2 vad jag uppfattade det som.


mvh fredrik
jodå detta stämmer men dom har även ändrat katalysatorn efter detta då den uppdateringen visade sej vara kass

där ser man. vad jag vet så skötte den uppdateringen sig bra i just det fallet. kanske bara var tur. jag har sökt runt lite på "felet" och hittar ju inga servicemeddelande angående azt22x modellen.

mvh fredrick
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Vossen
Inlägg: 125
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 20:01:50
Bilmodell: Corolla G6R Blacktop
Årsmodell: 99
PostOrt: Floda
Land (Country): Sverige

Re: Avensis 02. Motorlampa. Felkod P0420

Inlägg av Vossen »

fredrik mkIII skrev:
Vossen skrev:
fredrik mkIII skrev:hittils har jag varit med om en avensis 00-02 med 2.0 motorn med p0420 koden. tror att det var en 02:a. detta var ett bra tag sedan, men vad jag minns så tog vi kontakt med teknisk support om detta och fick då en programmerings enhet skickad till oss. detta var altså ett minne man tryckte in i gamla IT1:an. den gick alltså inte att hantera med IT2 vad jag uppfattade det som.


mvh fredrik
jodå detta stämmer men dom har även ändrat katalysatorn efter detta då den uppdateringen visade sej vara kass

där ser man. vad jag vet så skötte den uppdateringen sig bra i just det fallet. kanske bara var tur. jag har sökt runt lite på "felet" och hittar ju inga servicemeddelande angående azt22x modellen.

mvh fredrick
Jodå finns på toytanet
Skriv svar