Sida 1 av 30

Mr2 Gti + Camry V6 = Mv6 [FILM]

Postat: mån 23 nov 2009, 22:47:32
av KelMer
Hej allihopa..... :mrgreen:

Har vart sugen på att göra detta ända sen i början av sommaren, och jag blev ju inte mindre sugen när Latino (här på forumet) drog igång en tråd om det. Tyvärr så har jag hört att hans projekt inte blir av i vinter (synd) :(

Jag hoppas det går bättre för mig :) :) :)

Varför valde jag att gå den hära vägen? Joo...turbo bilar i all ära, men jag vet inte, det lockar mig inte direkt. Kanske har att göra med att min första bil (way back) var en golf Vr6, kan fortfarande höra ljudet av 6:an...Mmmmmm :geek:

Fick tag på en camry nyligt (tyvärr med trasig topplockspakning) men till rätt kurs, har inte körts med sen packningen gick.
Bild


Började igår att riva ur innan lyftet....å fick genast några nya gråa hårstrån, grymt mycket kablar,slangar å rör som går i "virrvarv", så det gäller att va noga med att märka upp å ta bilder, men skam den som ger sig :lol: :lol: :lol:

Här kommer lite bilder från kvällen å natten...Tack till Johnny (som nog oxå fick ett el två gråa strån)
Bild



Nää det blev inga mer bilder , dom var förstora (glömde ställa om kamran,smart), Tar nya imorgon...nu ska jag gå och lägga mig, Godnatt

Cheers..... ;)

Re: Mr2 Gti + Camry V6 = MrV6

Postat: tis 24 nov 2009, 13:34:40
av Toprocker
Fint!

Jag tänkte göra exakt samma sak, men hur blir det med besiktningen?

Snälla lägg inte ner detta nu! Vilken motor är det? 1mz?

Re: Mr2 Gti + Camry V6 = MrV6

Postat: tis 24 nov 2009, 16:22:42
av KelMer
Toprocker skrev:Fint!

Jag tänkte göra exakt samma sak, men hur blir det med besiktningen?

Snälla lägg inte ner detta nu! Vilken motor är det? 1mz?
Hej å tack

Det är 3vz-fe, är mindre komplicerad ( vad jag har läst), ska gå och besikta som ombyggt fordon

Re: Mr2 Gti + Camry V6 = MrV6

Postat: tis 24 nov 2009, 16:56:38
av tobo
Förutsatt att bilen är reggad före 1 jan 1993 och hamnar inom gränserna för effekt/vridmoment så borde det inte ens behövas ombyggt fordon (?) Enligt http://www.sfro.com/avgasrening.html
Är det någon förresten som vet var den där listan, som nämns där över bilfabrikanternas max effekter/vridmoment, finns någonstans?

Re: Mr2 Gti + Camry V6 = MrV6

Postat: tis 24 nov 2009, 18:28:14
av SHySwe
Om motorn är i absolut standardskick, utan extra turbo osv, så bör den klara sej med en omregistrering.
Med tex turbo så funkar det inte ens med ombyggt fordon. I gamla bilar gäller smidigare regler.
Kolla alltid med sfro först, för att få dom på din sida. Underlättar jättemycket när dom gör regbesiktningen.

Re: Mr2 Gti + Camry V6 = MrV6

Postat: tis 24 nov 2009, 20:01:18
av KelMer
srylul skrev: Kolla alltid med sfro först, för att få dom på din sida. Underlättar jättemycket när dom gör regbesiktningen.
Vad jag har läst och förstått så ska det vara ok, men jag hade tänkt å ringa dom i veckan för att verkligen vara säker...

Har även pratat med en kompis på bilprovningen, å det lät bra...men sant som du säger, man vill ju ha dom på ens sida ;)

Re: Mr2 Gti + Camry V6 = MrV6

Postat: tis 24 nov 2009, 21:04:16
av Pugho
tobo skrev:Förutsatt att bilen är reggad före 1 jan 1993 och hamnar inom gränserna för effekt/vridmoment så borde det inte ens behövas ombyggt fordon (?) Enligt http://www.sfro.com/avgasrening.html
Är det någon förresten som vet var den där listan, som nämns där över bilfabrikanternas max effekter/vridmoment, finns någonstans?
Utan ombyggt fordon gäller 20%/15% ökning på effekt resp. vridmoment eftersom någon sådan lista inte finns för toyotor vad jag vet iaf.
Bygger man däremot om bilen såpass att det kan registreras om som ombyggt fordon så KAN 15kW/100kg gälla om man lyckas övertyga sin sfro-representant att man har gjort tillräckliga förändringar på bilen så att den klarar av det.

Re: Mr2 Gti + Camry V6 = MrV6

Postat: tis 24 nov 2009, 23:03:48
av SHySwe
Precis.
Att byta motor räcker nog inte för att få regga som ombyggt.
På min rolla är nyare framvagn inte tillräcklig ändring. Men när bakaxeln åxå är bytt, får jag inte köra den utan att regga... Tur att det inte är så stor skillnad utseendemässigt.
Plus lite kostnadder för div papper. Ska byta ett ord med Gustav på sfro om saken, när axeln är på plats. Mycket trevlig kille förresten, om ni vill besikta i Skellefteå! Visserligen kör han en Ford Capri :? , men den är inte nån leksak.
Egentligen går det att regga med standardmotorn när resten är klart, men då kommer en halv avgift till efter motorbytet. 4000 första gången, 2000 andra gången.

Re: Mr2 Gti + Camry V6 = MrV6

Postat: tis 24 nov 2009, 23:31:01
av cheetah1
Diagnosuttaget ska se ut så, det är skyddsfett.

Re: Mr2 Gti + Camry V6 = MrV6

Postat: ons 25 nov 2009, 08:42:48
av Toprocker
Jag har en pdf-fil som steg för steg går igenom kabeldragningen om du behöver...