Läs detta alla experter!!!

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Petri
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 23 nov 2009, 19:01:21
Bilmodell: Camry och Celica cab
Årsmodell: 93
PostOrt: Falun
Land (Country): Sverige

Läs detta alla experter!!!

Inlägg av Petri »

Jag har en Camry 93:a 2,2l med manuell låda. Bilen har gått 28500 mil.
Mitt konstiga bekymmer är enligt följande:

Jag har ibland kraftiga vibrationer i bakvagnen, det känns som att dom kommer från höger sida. Första gången det skedde så trodde jag att det var punktering. Jag stannade bilen o kollade och det var naturligtvis inte punka. Kände då på bromskivorna bak för att se om nån värmeutvinning skett från bromsok eller från hjullager, men icke det heller. Provade att köra iväg o den gick perfekt igen, fattade noll såklart. (När felet uppstår så kan det hjälpa med häftiga rattutslag åt båda hållen och inbromsningar för att det ska släppa). Felet kom dock tillbaka några gånger o då bestämde jag mig för att smörja upp bromsoken (glidoken) så att man vet att dom är okej. Men detta hjälpte tydligen inte. Har provat att dra i handbromsen när situationen uppstår för att se om den påverkar men icke.

Mina funderingar...

Vänster hjullager är lite glappt men bara lite. Kan då krängningshämmarbussningarna vara dåliga och göra så att det ibland blir "sne" belastning på hjullagret som i sín tur ger ifrån sig vibrationerna och oljudet? Jag kan liksom inte komma på nått annat. Är det någon här ute som har nån idè så vore jag enormt tacksam för tips!

Mellanåt kan jag köra 100 mil utan att det märks, men på den senaste tiden så har problemet tilltagit o kommer ofta.

Tacksam för all hjälp som sagt!

Mvh Petri
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: Läs detta alla experter!!!

Inlägg av Vesa »

Hur e de me balanseringen på hjulen ? Vilka hastigheter ?
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Petri
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 23 nov 2009, 19:01:21
Bilmodell: Camry och Celica cab
Årsmodell: 93
PostOrt: Falun
Land (Country): Sverige

Re: Läs detta alla experter!!!

Inlägg av Petri »

Hjulen är balanserade, mellanåt går bilen hur fint som helst. Felet uppträder inte vid nån speciell hastighet. Såg att det finns flera olika stag med bussningar också, nu börjar jag att fundera om det kan vara nån av dom som gör att hjulet ibland åker lite "snett".
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: Läs detta alla experter!!!

Inlägg av Vesa »

Stötdämpare, bussningar kan va felet. Hua :cry:
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Petri
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 23 nov 2009, 19:01:21
Bilmodell: Camry och Celica cab
Årsmodell: 93
PostOrt: Falun
Land (Country): Sverige

Re: Läs detta alla experter!!!

Inlägg av Petri »

Jag tror på bussningar också. Hur en stötdämpare skulle kunna påverka att detta fenomen uppstår förstår jag däremot inte. :oops:
Zebbo
Inlägg: 48
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 11:35:26
Bilmodell: gr A Celica GT-Four
Årsmodell: 1988
Ort: Umeå

Re: Läs detta alla experter!!!

Inlägg av Zebbo »

Vesa skrev:Stötdämpare, bussningar kan va felet. Hua :cry:
hade en kund med samma fenomen, var dämparna....men vem vet??
Ingen minns en fegis!!
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: Läs detta alla experter!!!

Inlägg av Vesa »

Om stötdämparen inte fungerar som en stabilisator mot vägen och vägen har ojämnheter så studsar hjulet, Gunga på baken så märker du att den stannar direkt om stötdämparen är Ok, annars borde den vara blöt av olja från dämparen. Sedan lr combi ?
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Petri
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 23 nov 2009, 19:01:21
Bilmodell: Camry och Celica cab
Årsmodell: 93
PostOrt: Falun
Land (Country): Sverige

Re: Läs detta alla experter!!!

Inlägg av Petri »

Stötdämparen är ok. Inget fel på denna. Fortsätt brainstorma, uppskattar det :)
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Läs detta alla experter!!!

Inlägg av cheetah1 »

Handbromsen. Med 99% säkerhet. Jag hade exakt samma fenomen med Camryn jag hade innan, det är säkert samma konstruktion på din med en trumma inuti skivan. När bromswiren börjar bli gammal kärvar den och backarna går tillbaka lite men inte helt, vilket leder till att dom hugger i, följer mer trumman fram en liten bit, varvid dom lossar igen, ramlar tillbaka, hugger i, osvosv. Lösning: smörja upp/byta handbromswire.

Du kan testa det genom att dra lite i handbromsen när det håller på och skakar, är det det kommer det märkas en skillnad.

Edit: Oj, jag såg att du hade testat det redan. Hm, jag var helt säker på att det var det, för det låter precis som det. Å andra sidan kanske wiren på den sidan kärvar så mycket att du inte får till handbromsen heller.. :/ Du får helt enkelt prova att ta av skivan på den sidan och se om det rör sig fritt när någon kompis drar/lossar handbromsen. Det är inte särskilt märkvärdigt, om det är samma på kamryn behöver du bara lossa ena pinnen på bromsoket, en kan du vika undan det och dra av det från den andra och låta det hänga i slangen.

Sen är det bara att ta av skivan, den sitter med hjulet. Du kan eventuellt få leta reda på justerskruven (klockan 6) och justera in backarna lite, för att komma förbi den eventuella kanten på insidan av trumman.
Petri
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 23 nov 2009, 19:01:21
Bilmodell: Camry och Celica cab
Årsmodell: 93
PostOrt: Falun
Land (Country): Sverige

Re: Läs detta alla experter!!!

Inlägg av Petri »

Suveränt tips! Ska hem o kolla upp handbromsen nu :)
Skriv svar