Celica 162 drift projekt

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Qungen
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 17 aug 2009, 22:59:52
Bilmodell: toyota celica st 182
Årsmodell: 1991
PostOrt: 38240
Land (Country): Sverige
Ort: nybro

Celica 162 drift projekt

Inlägg av Qungen »

Hej
Jag och min polare har en fundering på att bygga lite på en 162. Vi hade tanken på att bygga drift av den. på ett säkert vis. Men vi kom genast i problem, växellåda ? vilken växellåda tycker ni att vi ska använda? finns väll ingen som passar rakt på kan jag tänka mig. sen vet vi inte om vi ska använda celica motorn, men det hade ju varit lite kul att använda så mycket original som möjligt.
Projektet är just nu i planerings stadiet. hade tänkt vara färdigt till sommaren 2011. men det går ju alltid skjuta fram.
Kom gärna med tipps.
drifting is from japan, kränghäng is from sweden
Prankster
Pay User
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 14:22:30
Bilmodell: Mr2 gtu
Årsmodell: 1991
PostOrt: Karlskoga
Land (Country): Sverige
Ort: Karlskoga

Re: Celica 162 drift projekt

Inlägg av Prankster »

Största problemet är väl att den bilen är fwd.... Så ni måste ju hinka dit en rwd bakvagn av något slag (förslagsvis från en gt4 kanske?), sen är de väl kanske enklast att byta motor o låda till nånting som är rwd från början.. men vore ju helt klar ballt att sen en 162'a på fullställ på nån drift tävling =)
Varför vara som alla andra, när det är så roligt att vara sig själv?
Zerocool
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
Bilmodell: Celica st205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sweden

Re: Celica 162 drift projekt

Inlägg av Zerocool »

Har ni redan st162an? annars hade det varit enklare att bygga om en st165a till rwd.
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Celica 162 drift projekt

Inlägg av Pipedreams »

Jag har en adapterplatta för bmw m3, ZF 5vxl låda till 3s motor. Sitter även i E39 523 och 528. Det kräver special svänghjul men det kan jag fixa.
Ni skulle inte vara intresserade av en st185 kaross att bygga på då? Kan sälja min billigt utan hjulupphängningar.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Qungen
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 17 aug 2009, 22:59:52
Bilmodell: toyota celica st 182
Årsmodell: 1991
PostOrt: 38240
Land (Country): Sverige
Ort: nybro

Re: Celica 162 drift projekt

Inlägg av Qungen »

Vi har en kaross, med allt i och så. men vi tycker att det vore roligt att dra igång med något. jo vi vet att den är fwd det är just därför vi undrar om det finns någon växellåda som passar rakt på. men det kan nog bli lite knöligt. jo den bmw lådan låter lite intresant. vi har inte kommit så långt än, vi ska rensa allt underedsmassa och allt sånt skit först innan vi börjar fundera. Vi har även funderingar på en supra motor med växellåda. men problemet då är ju kardanen, fast visst måste nog ha en annan kardan iallafal. det ska ju hålla så.
drifting is from japan, kränghäng is from sweden
Prankster
Pay User
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 14:22:30
Bilmodell: Mr2 gtu
Årsmodell: 1991
PostOrt: Karlskoga
Land (Country): Sverige
Ort: Karlskoga

Re: Celica 162 drift projekt

Inlägg av Prankster »

Supra motor i låda är ju ett beprövat o hållbart knep, men då är nog kardanen ett mindre problem, skulle fundera på bakvagnen först, samt om det går att få ner en supra 6'a i motorrummet.. då är nog en 3s me zf låda att föredra, kombinerat med bakvagn från gt4. kardan finns det alltid nån som kan svetsa ihop åt er, t.ex. främre del från bmw o bakre från gt4.
Varför vara som alla andra, när det är så roligt att vara sig själv?
Qungen
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 17 aug 2009, 22:59:52
Bilmodell: toyota celica st 182
Årsmodell: 1991
PostOrt: 38240
Land (Country): Sverige
Ort: nybro

Re: Celica 162 drift projekt

Inlägg av Qungen »

Prankster skrev:Supra motor i låda är ju ett beprövat o hållbart knep, men då är nog kardanen ett mindre problem, skulle fundera på bakvagnen först, samt om det går att få ner en supra 6'a i motorrummet.. då är nog en 3s me zf låda att föredra, kombinerat med bakvagn från gt4. kardan finns det alltid nån som kan svetsa ihop åt er, t.ex. främre del från bmw o bakre från gt4.
Jo det är ju det. jo funderar på något sånt. men får se vad kontot har råd med oxå, men ska kolla måtter och så så att man inte får aldeles för stora problem att få plats. behöver ju sitta bra oxå. hehe.
drifting is from japan, kränghäng is from sweden
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Re: Celica 162 drift projekt

Inlägg av nikwal »

hela drivlinan från nån donatorbil typ ra60 eller kanske.. (eller rent av använda ra60 istället).. men det blir förståss en del att göra om det ska bli roligt hmm..
E85 wants to be free!
Qungen
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 17 aug 2009, 22:59:52
Bilmodell: toyota celica st 182
Årsmodell: 1991
PostOrt: 38240
Land (Country): Sverige
Ort: nybro

Re: Celica 162 drift projekt

Inlägg av Qungen »

jo den drivlinan skulle man oxå kuna använda. men får kolla upp lite mått och kolla med lite verkstäder om dom har lite mått oxå. MEn hade suttit fint med en rak 6 med ett rejält agregat som får den att släppa fint. får se vad ramen tål oxå, måste ju förstärka den lite oxå, vore inte lika kul om den vred sig :D hehe
drifting is from japan, kränghäng is from sweden
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1621
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Celica 162 drift projekt

Inlägg av Neblade »

Fullbur är väl ett måste i en driftingbil? Det styvar ju upp karossen rätt ordentligt.
Som många har sagt så är det nog enklast att försöka hitta en donator bil att ta prylarna rakt av ifrån.
Ska ni drifta är det kanske enklast att montera en stel bakaxel. Tror det är lättare att montera någon stel axel istället för gt4-axeln, men jag vet inte riktigt hur mycket man har gratis. Passar något mellan gti och gt4?

Kul idé och projekt! Skissade själv på massa tokiga idéer när jag körde Celica och tyckte det var trist med FWD. Hoppas ni kan få ihop något! Hade varit grymt att få se en ST162 på tvären!
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skriv svar