Import Avensis 2,2 D-Cat, vad tänka på?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
JEP
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 01 jul 2009, 13:11:13
Bilmodell: Avensis 2.0 vvti
Årsmodell: 2003

Import Avensis 2,2 D-Cat, vad tänka på?

Inlägg av JEP »

Hej!

Jag funderar på att köpa en Avensis 2.2 D4D D-Cat Executive 2007 som är importerad från tyskland. Stolsvärme finns och den har den "stora" generatorn. Tidigare har jag hört om bilar som har ett mindre värmepaket när de säljs i Tyskland.
Vad ska man tänka på vad gäller dieselmotorn? (Finns typfel eller liknande?)

Är det något som skiljer en tysk Avensis mot en svensk Avensis?
Kan man med en OBD-II anslutningen ställa om ev. språk i bilen?
Hur får man tag i en svensk eller engelsk manual? (Gå in och beställa en hos Toyota eller?) Övrigt man bör tänka på, förutom att rostskydda den?

Tack på förhand!
John-Erik
Användarens profilbild
Elof_power
Inlägg: 242
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 13:20:59
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1990
PostOrt: kumla
Land (Country): Sverige
Ort: Kumla

Re: Import Avensis 2,2 D-Cat, vad tänka på?

Inlägg av Elof_power »

Nu sitter jag i liknande sits... vill ha tips om vad man ska tänka på med avensis.. Vilken årsmodel är att föredra vanliga fel osv.. ge mig tips nu.... Måste få tag på en bra bruks bil.. (tänkte lägga mig på max 150 lax..)
Vossen
Inlägg: 125
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 20:01:50
Bilmodell: Corolla G6R Blacktop
Årsmodell: 99
PostOrt: Floda
Land (Country): Sverige

Re: Import Avensis 2,2 D-Cat, vad tänka på?

Inlägg av Vossen »

JEP skrev:Hej!

Jag funderar på att köpa en Avensis 2.2 D4D D-Cat Executive 2007 som är importerad från tyskland. Stolsvärme finns och den har den "stora" generatorn. Tidigare har jag hört om bilar som har ett mindre värmepaket när de säljs i Tyskland.
Vad ska man tänka på vad gäller dieselmotorn? (Finns typfel eller liknande?)

Är det något som skiljer en tysk Avensis mot en svensk Avensis?
Kan man med en OBD-II anslutningen ställa om ev. språk i bilen?
Hur får man tag i en svensk eller engelsk manual? (Gå in och beställa en hos Toyota eller?) Övrigt man bör tänka på, förutom att rostskydda den?

Tack på förhand!
John-Erik
kolla oljan dom brukar dra en del olja dom nya diesel motornerna har bytt ettt par sådana viktigt att kolla
sen är det inget speciellt generalfel på dom den 5:e insprusningventilen brukar sota igen och bilen går ner i nödläge och gör max 80 kmh

sedan om du bor längre norrut så kan kondensvatten frysa i gasspjället och då finns det en ombyggnads sats som din toyota verkstad får montera

detta är väl dom mest kända felen
JEP
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 01 jul 2009, 13:11:13
Bilmodell: Avensis 2.0 vvti
Årsmodell: 2003

Re: Import Avensis 2,2 D-Cat, vad tänka på?

Inlägg av JEP »

Tack för svaret.
Har kört några månader nu och är mycket nöjd. Verkar inte dra en droppe olja (peppar, peppar). Man får dock köra ganska hårt med dieselvärmaren i dessa temperaturer kring -20. Gränsen för extravärme ser ut att gå runt -10, varmare än det och motorn når normaltemp "av sig själv".

Bra att veta om vad gäller gasspjället!

Hälsningar
John-Erik
Hudiksvall
Skriv svar