Ang. forumkategorier mm.

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Ang. forumkategorier mm.

Inlägg av tobo »

Mitsubishi Club har på sin site en avdelning (alltså vid sidan om diskussionsforumet) som de kallar för "Guider" http://www.mitsubishiclubsweden.se/mcs/guider.htm
Där har de bl.a. lagt upp en instruktion på hur man byter kamrem på en SOHC-motor och en en annan gällande DOHC. (Under Guider ligger f.ö. även alla verkstadsmanualer.)
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ang. forumkategorier mm.

Inlägg av Fnys »

tobo skrev:Mitsubishi Club har på sin site en avdelning (alltså vid sidan om diskussionsforumet) som de kallar för "Guider" http://www.mitsubishiclubsweden.se/mcs/guider.htm
Där har de bl.a. lagt upp en instruktion på hur man byter kamrem på en SOHC-motor och en en annan gällande DOHC. (Under Guider ligger f.ö. även alla verkstadsmanualer.)
har vi också som ständigt byggs på under Forumet FAQ, guider och tips
...och som Dale tidigare sa, allting kanske inte vi har upplagt på Forumet pga. just copyright på vissa guider och reparationsmanualer, det är det vi har vår länksamling till och där hittar du nog allting som du behöver och som finns på internet
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Ang. forumkategorier mm.

Inlägg av tobo »

Nej, men då kan man ju i såfall lägga in det som Dale tog upp- kamremsbytesinstruktioner - i FaQ/Guider-avdelningen så är det någorlunda löst i alla fall. Eller hur?
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ang. forumkategorier mm.

Inlägg av Fnys »

tobo skrev:Nej, men då kan man ju i såfall lägga in det som Dale tog upp- kamremsbytesinstruktioner - i FaQ/Guider-avdelningen så är det någorlunda löst i alla fall. Eller hur?
Absolut, det är så vi gör. Anledningen till att den inte finns är för att vi inte har någon guide för det än.
Kikade snabbt under länksamlingen och kunde inte hitta någon guide för kamremsbyte på olika toyotamodeller där heller. Ska göra en spaning över internet senare ikväll.

(Detta tror jag)
Jag har fått den bilden av att Toyota håller sina gör-det-själv-guider och service-manualer för privatpersoner mycket mer "hemligt" (fel ord, kommer inte på det rätta) än andra biltillverkare och detta är en utav anledningarna till varför vi inte har lika mycket manualer och guider färdiga från Toyota utan lever istället på andra privatpersoner som delar med sig av sin kunskap.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1715
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Ang. forumkategorier mm.

Inlägg av Johnny Blade »

Att ha många modellkategorier på det där viset kanske är bra för en som har en viss bil och vill titta in och fråga en viss sak om just den.För mig med många bilar med en massa hopplock från olika håll blir det ju bara krångligt.
Om tex nån har en fråga om en 3S-GTE, till vilken kategori ska han då vända sig? Celica,MR2?
Eller en 3S-FE, Camry,Carina,Avensis?

För mig som brukar kika igenom "allt" blir det ett himla klickande.Då kanske jag hoppar över tex MR2, fast jag kanske har ett bra svar på någon fråga där.

Jag tycker att det ska vara som det är nu.
Så tänker jag.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Ang. forumkategorier mm.

Inlägg av cheetah1 »

Ett tips kan vara, om man är frekvent besökare av forumet, att göra ett bokmärke till följande adress:
http://toyotaclubsweden.com/search.php? ... d=newposts

På det sättet får man upp alla trådar med nya inlägg sedan senaste besöket. Jag har såna knappar för alla forum jag är med på.
Användarens profilbild
KelMer
Inlägg: 755
Blev medlem: sön 17 maj 2009, 17:17:51
Bilmodell: Mr2 Mkll V6
Årsmodell: 1992
PostOrt: Piteå
Land (Country): Sverige
Ort: Piteå födelseplatsen för sveriges första inreggade Mr2 V6

Re: Ang. forumkategorier mm.

Inlägg av KelMer »

EDIT: sen finns det självklart många som är dåliga på att använda sökfunktionen pga. att dom kanske inte söker på rätt sätt och får för många eller felaktiva träffar.
Att söka på rätt sätt är en konst för sig, det ska gudarna veta!
Tycker sök funktionen är jätte svår, men å andra sidan så har jag inte lagt ner så mycket tid på att lära mig den :roll:
/Christian N
0733966737

Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*

Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*

Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*

Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*

BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*

Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*



Friskt vågat, Hälften vunnet
Användarens profilbild
Engen
Inlägg: 72
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 18:48:50
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Uppsala
Land (Country): Sverige
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Ang. forumkategorier mm.

Inlägg av Engen »

SVXC.se ( volvo sida ) har oxå sitt forum indelat baserat påi modeller och så vidare.. gillade det som 17. blir mycket mera överskådligt ,, som tidigare talare kan detta forum te sig lite rörigt men jag trivs iofrs ändå :-) och som många sakt så används sällan sök funktionen som den ska..!! MVH/ adde
Skriv svar