Turbo till 3s-ge celica

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Qungen
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 17 aug 2009, 22:59:52
Bilmodell: toyota celica st 182
Årsmodell: 1991
PostOrt: 38240
Land (Country): Sverige
Ort: nybro

Turbo till 3s-ge celica

Inlägg av Qungen »

Har en fundering på att bygga en liten turbo i min celica med typ 0,4-0,5 ladd, bara lite tryck. men min tanke är då är det vetigt att köra på den motorn lr blir det bättre om jag tar en 3s-gte motor som redan har turbo? har läst en del här på forumet men tycker det pändlar fram och tillbaka men allt. :D
drifting is from japan, kränghäng is from sweden
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Turbo till 3s-ge celica

Inlägg av Johannes Rydberg »

jag har samma planer. har köpt ett xs power grenrör som passar st185 och spridare från en st165 l och den där boxen som gör om hög ohm till låg ohm eller tvärtom. st 162 har tydligen inte samma ohm som turbo modellerna. sen behöver jag turbo och aem box piggyback. 5000kr. och massa mer skit. men då kan jag ladda mkt mer än 0.4kg.

om man laddar 0.4kg så tror jag av det jag förstått så kan man det precis gå med original spridare och original grejer på. det skulle tydligen ge 200hk. jag skall nog börja så och fortsätta sen med steg 2.

tydligen tål bottendelen och drivlinan samt topp bra med effekt. lådan tål 300hk säger dom kopplingen ger sej mkt snabbare kolvarna tål som lådan. topp packnngen skall ma tydligen byta till en stålis som sitter original i dom nyare celicorna och dom skall tydligen passa.
Qungen
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 17 aug 2009, 22:59:52
Bilmodell: toyota celica st 182
Årsmodell: 1991
PostOrt: 38240
Land (Country): Sverige
Ort: nybro

Re: Turbo till 3s-ge celica

Inlägg av Qungen »

Johannes Rydberg skrev:jag har samma planer. har köpt ett xs power grenrör som passar st185 och spridare från en st165 l och den där boxen som gör om hög ohm till låg ohm eller tvärtom. st 162 har tydligen inte samma ohm som turbo modellerna. sen behöver jag turbo och aem box piggyback. 5000kr. och massa mer skit. men då kan jag ladda mkt mer än 0.4kg.

om man laddar 0.4kg så tror jag av det jag förstått så kan man det precis gå med original spridare och original grejer på. det skulle tydligen ge 200hk. jag skall nog börja så och fortsätta sen med steg 2.

tydligen tål bottendelen och drivlinan samt topp bra med effekt. lådan tål 300hk säger dom kopplingen ger sej mkt snabbare kolvarna tål som lådan. topp packnngen skall ma tydligen byta till en stålis som sitter original i dom nyare celicorna och dom skall tydligen passa.

okej, jo 200 skulle räcka än så länge. men packningen låter nästan lite lustigt att den skulle passa, men det kanske gör det. har inte kollat så att säga XD. Men har du någon sida där man kan hitta lite grejor billigt som är något att ha?.
drifting is from japan, kränghäng is from sweden
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Turbo till 3s-ge celica

Inlägg av Johannes Rydberg »

ja man skall kunna använda mkt andra delar från andra toyota motorer för att få till nåt bra. stål packningen skall passa och kommer troligen st205 eller st185 . man kan även plocka grenrör från dom osäker på st205. st182 växel låda skall oxå passa hyffsat och tåla mer än st162. eller så tar man en från camry 87-90 den tål inte mer men har oxå startmotorn på ett bra sätt än under grenröret som är original på st162. och det är kasst om man vill ha en turbo där.

finns några st som har turbo konventerat här. finns trådar här. och projekt trådar. jag skapade en tråd som blev ganska lång med mkt info om turbo konventering som kunnig forums medlemar svara på bla en som gjort det själv.

just nu kan jag inte ställa in bilen i garage och greja i nån månad eftersom jag använder celican dagligen
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Turbo till 3s-ge celica

Inlägg av Larco »

Johannes Rydberg skrev:ja man skall kunna använda mkt andra delar från andra toyota motorer för att få till nåt bra. stål packningen skall passa och kommer troligen st205 eller st185 . man kan även plocka grenrör från dom osäker på st205. st182 växel låda skall oxå passa hyffsat och tåla mer än st162. eller så tar man en från camry 87-90 den tål inte mer men har oxå startmotorn på ett bra sätt än under grenröret som är original på st162. och det är kasst om man vill ha en turbo där.

finns några st som har turbo konventerat här. finns trådar här. och projekt trådar. jag skapade en tråd som blev ganska lång med mkt info om turbo konventering som kunnig forums medlemar svara på bla en som gjort det själv.

just nu kan jag inte ställa in bilen i garage och greja i nån månad eftersom jag använder celican dagligen
Gen3 Stålpackningen från st205 passar i alla 3S-G motorer men inte grenrör o insug o sånt då gen3 toppen har andra flänsar till det.
Gen2 grenrör från st182/st185 kan man använda på Gen1 motorn i st162. Använder man gen2 turbopaketet på gen1 turbomotorn st165 kommer wastegate armen att ta i banjobulten som sitter på oljekylaren. Tror inte problemet finns på st162 pga annan oljekylare.

Här finns bilder på de olika topparna Gen1 topparna ser ut som gen2 3S-GTE utvändigt.
http://www.fasterthanjesus.net/technical/3sheads.html

Har kan man läsa lite om skillnaderna mellan de turbo/NA och de olika 3S-G generationerna, för den som är nyfiken.
http://www.fasterthanjesus.net/technical/3sgtegen.html
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Qungen
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 17 aug 2009, 22:59:52
Bilmodell: toyota celica st 182
Årsmodell: 1991
PostOrt: 38240
Land (Country): Sverige
Ort: nybro

Re: Turbo till 3s-ge celica

Inlägg av Qungen »

så det ska inte vara något problem att montera turbo med tillbehör då, på min då? vet inte vilken det är st18* något, för vet man det så kan det ju bli lite lättare :D hehe, celica årsmod 91 gti, någon som vet det? vore kanon :D
drifting is from japan, kränghäng is from sweden
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Turbo till 3s-ge celica

Inlägg av Larco »

Ja du har st182

ST162 = 2,0 GTI med 3S-GE motor mellan 86-89
ST165 = GT4 med 3S-GTE motor mellan 86-89
Har generation 1 av 3S-G motorn

ST182 = 2,0 GTI med 3S-GE motor mellan 90-93
ST185 = GT4 med 3S-GTE motor mellan 90-93
Har generation 2 av 3S-G motorn

ST202 = 2,0 GTI med 3S-GE motor mellan 94-99
ST205 = GT4 med 3S-GTE motor mellan 94-99
Har generation 3 av 3S-G motorn

Största problemet brukar vara motorstyrning men klart det går att montera turbo på din, men exakt vad som måste modifieras lämnar jag någon som har gjort konvertering av just st182an.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Turbo till 3s-ge celica

Inlägg av Jonex »

Qungen skrev:så det ska inte vara något problem att montera turbo med tillbehör då, på min då? vet inte vilken det är st18* något, för vet man det så kan det ju bli lite lättare :D hehe, celica årsmod 91 gti, någon som vet det? vore kanon :D
St182 tror jag att din heter.
Sen vart det en sån här klassisk mening, 200hk är 400hk på forumet..
Eftersom St165 har 185 hk org och laddar 0,4 så kan inte en St162 få över 200 hk med 0,4 i ladd..
Det går inte heller att ladda mer än 0,4 för insprutningen på Gti´n pallar inte mer!

Åhh jag blir så trött på detta, köp GT4 och lägg era pengar på, det går inte att besikta en bil utan turbo ena dagen och andra dagen med turbo, det går inte att få bilen godkänd utan att byta bromsar och grejer vilket blir dyrare än en GT4 totalt sett som har alla förutsättningar att bli en laglig gat-racer.
För det andra så blir St162 olaglig , bilen är inte byggd för turbo och ska heller inte ha turbo enligt försäkringsbolaget, kör ni olagligt ändå så får ni inte en krona om ni krockar och hamnar i rullstol. Och det är ju skitkul , eller ?!
Fatta och förstå ! Det behöver inte ens vara ert eget fel , bilen är olaglig i trafiken och det räcker !

Nu är det andra gången i samma ärende som jag skriver det här.
Jag vet " alla gör så, kör med turbo som dom skruvar bort när det ska besiktas " men även försäkringsbolagen och Polisen vet detta och vid en olycka är det absolut det första dom kollar och då är det inte lika kul längre.

Bästa sättet att få fart på en Gen 2 3S-GE ( som sitter i St182 ) är att köpa trimmkammar och det är inga som helst problem att besikta med, och ej heller något som försäkringsbolagen gnäller om . Frågan är om det inte blir billigare också jämfört med att köpa piggybacksprut, turbo och grejer.
Kammarna kostar rimligtvis kring 3-4k st vilket blir 8k + lite runt omkring. Att bygga i ordning en turbo för det priset är i det närmaste omöjligt om man inte redan har grejer liggande.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Bystedt
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 28 sep 2009, 17:08:37
Bilmodell: 1983 Corolla
Årsmodell: 0
Land (Country): Finland

Re: Turbo till 3s-ge celica

Inlägg av Bystedt »

Tur man bor i Finland och får besiktad KE70 med turbo matad 3-sge motor..

Men motorn får bara ha 25% mer effekt en vad starkaste motorn som finns i modellen..

så bara att strypa motorn lite i bänkningen och sen visa papprena på besiktningen och tuta och köra..

Polare besikta nyss sinn Diesel merca(W124) ..450hk på 2bar laddtryck..bromsa den på 0.2bar och fick 177hk..in till besiktningen å visa papprena och göra ändrings besiktning å sen va de bara å köra..

Slänger in en länk på diesel mercan:

http://www.youtube.com/watch?v=TVXLXuUYjvs
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Turbo till 3s-ge celica

Inlägg av Johannes Rydberg »

en sug motor som turbo konventeras har i regel högre komp än en motor som är byggd för överladd från början. plus att oftast har sug motorer speciellt gti motorer vassare kammar än överladds motorer.

detta gör att grund effekten i en sug motor är högre. och effekten kan visst bli aningen mer än en turbo motor med samma ladd. men i långa loppet är ju självklart en riktig byggd från början turbo motor att föredra alla gånger.

men det är verkligen inte omöjligt tvärtom.

detta var är en uppskattad effekt gissning av en av dom som själva gjort detta.


om man krockar så allvarligt och hamnar i rullstol så skulle jag verkligen skita fullständigt vad försäkringsbolaget tyckte om min turbo. och sen tycker jag att problemet med alla töntar som skriver sina bilar på sina föräldrar är den stora boven.
Skriv svar